Gå til innhold

Hva gjør du for å være en god mor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

....Altså, jeg mener at man ikke trenger å "gjøre" så mye for å være en god mor, så lenge man er tilstedet og gir barnet kjærlighet og ellers det den/de trenger. Men jeg lurer på : Har du tatt noen valg , som kun er til barnets fordel?

 

Jeg har valgt å gå ned i stillingsprosent for å gi mine barn en litt kortere dag i bhg, samt ha en fri dag i uka.

 

Ellers er det viktig for oss å vite at barna våre legger seg i sengen sin om kvelden og kan sove uten bekymringer.

 

Kostholdet i huset er lagt om til mye grovt og grønt. Før bestod det mye av kjiipe karbohydrater. Dessuten er brus noe som hører helgen til og vann noe som hører ukedagene til. Både mor og far i huset trimmer regelmessig for å kunne være gode nok helsemessig til å "følge" barnavåre. Dvs sofasliting er det mindre av. Og begge har vi gått betraktelig ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

....Altså, jeg mener at man ikke trenger å "gjøre" så mye for å være en god mor, så lenge man er tilstedet og gir barnet kjærlighet og ellers det den/de trenger. Men jeg lurer på : Har du tatt noen valg , som kun er til barnets fordel?

 

Jeg har valgt å gå ned i stillingsprosent for å gi mine barn en litt kortere dag i bhg, samt ha en fri dag i uka.

 

Ellers er det viktig for oss å vite at barna våre legger seg i sengen sin om kvelden og kan sove uten bekymringer.

 

Kostholdet i huset er lagt om til mye grovt og grønt. Før bestod det mye av kjiipe karbohydrater. Dessuten er brus noe som hører helgen til og vann noe som hører ukedagene til. Både mor og far i huset trimmer regelmessig for å kunne være gode nok helsemessig til å "følge" barnavåre. Dvs sofasliting er det mindre av. Og begge har vi gått betraktelig ned i vekt.

 

Jeg har straks fullført en utdanning som vil være oss alle til gode og gi meg mer mulighet til å spare til barna/hjelpe til med noe økonomisk.

Dette er en utdanning som også gjør at jeg ikke må jobbe kveld/helg.

 

Jeg er der for sønnen min, og det er vel ingen fasitsvar på hva du spør om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av småbarnstiden tenkte jeg på at jeg skulle være en god mor. Det vil jeg fremdeles. Jeg vil ikke være en dårlig mor.

Jeg gjør så godt jeg kan. Jeg har det ikke så mye i tankene at jeg skal være en god mor lenger.

Jeg jobber redusert. Spiser jevnt over sunt. Noen ganger gleder vi oss over søtsaker. Jeg tenker ikke at disse gjøremålene gjør meg til en bedre mor enn andre. Dette kan jo hvem som helst gi til mine barn.

 

Det som gjør meg til den beste mamman for mine barn er at jeg elsker mine barn med alle deres feil og mangler. Ingen gjør meg stoltere over de små ting de presterer.

Denne morskjærligheten er det kun meg i hele verden som kan føle for akuratt mitt barn. (For de som har adoptert barn vil jeg tro opplever det samme for sitt barn)

Det tror jeg er det viktigste.

 

Hvis man skal gjøre ting for å være en god mor, syns jeg det blir litt kunstig.

Jeg gjør selvfølgelig det jeg syns er best i barneoppragelse. Men jeg gjør ikke det fordi jeg skal bli en god mor.

Jeg gjør det fordi jeg ønsker mitt barn skal få de beste betingelser i livet. Skal utvikle seg til sitt fulle potensial.

Jeg vil at barnet mitt skal få en god utvikling.

I mine og andres øyne kan det hende jeg blir oppfattet som en god mor. I mitt barns øyne kan det hende jeg blir sett på som en dårlig mor og den værste mamman av de alle.

 

Det du gjør høres bra ut. Men jeg føler litt at det er litt 50 talls over det. Man gjør alle de ting du nevner, og det er så perfekt.

Smil et bredt smil, og så er alle glade.

Hvis du topper det hele med et perfekt ryddig hus også.

Hvor er gleden som barn sprer? Hvor er selve livet? Gleden og latteren til et barn er det som varmer mitt hjerte mest av alt.

Jeg syns noen ganger at alt skal være så ordentlig, og det er vel og bra.

Jeg syns litt at når alt skal være så optimalt til enhver tid, så blir det litt kunstig, og dreper litt av den naturlige gleden og den avslappede atmosfæren.

Det har jeg erfart hjemme hos meg, og på besøk hos andre.

 

Lykke til på veien til å være en god mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barna mine går i bhg 3 dager i uken. sann att de får vær litt mer att med mamma/pappa.

Flyttet til byggefelt sann att de skal ha barn å leke med:)

Prøver å finne på kjekke ting i helgene med dem :) foreks dra i svømmehallen, gå turer, sykle, dra på besøk til besteforeldre osv..

har en liten kosestund hver kveld med lesing og synging. det synst jeg er viktig:)

Ellers prøver jeg å være der for dem :) oppmuntre osv...:)

MEN jeg kan selfølgelig være sint og sur også inni mellom, og ha veldig dårlig samvittighet for det.. men de har vel bare godt av å se att man kan bli både sint og sur, så lenge d ikke blir for mye...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prioritert tid istede for materielle goder. Vi jobber begge redusert slik at det nesten hver dag er noen som er hjemme når ungene kommer fra skolen, vi kan hente tidligere i barnehagen og slike ting. Jeg har en jobb der jeg lett kan skifte vakter, så er det ting ungene ønsker jeg skal være med på i barnehage/skole så har jeg mulighet til det. Jeg syns ikke alltid det er like gøy å stå vakt når det er ting på skolen, men ungene syns det er veldig koselig.

 

Vi har valgt å ha ett åpent hjem, ungene kan ta med seg unger hjem uten at det må planlegges så mye. De dagene det ikke går siier vi ifra om morran, slik at det ikke blir skuffede barn senere.

 

Vi spiser normalt. Er ikke optatt av noe spesielt, og det tror jeg er bra. Vi har barn som ikke er kresene og som spiser nesten alt. Godt spiser vi som regel en dag i uka, men ingen fast dag. Vi må ta den dagen som alle er hjemme og som passer oss best. Har vi lyst å bake noe godt gjør vi det.

 

Men jeg ønsker å oppdra mine barn til å bli selvstendige, selv om vi er mye hjemme så får de ikke puter under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjør for å være en god mor er å hjelpe barna mine når de trenger det.

jeg lytter også til barna mine sitt behov.

stiller opp for dem om de føler det er noe som har skjedd i bhg, eller andre steder, dummer meg gjerne ut for dem.

jeg gjør så barna mine lærer ting riktig og får oppleve ting slik at de kan utvikle fantasi og tankene sine.

beskytter også barna mine for det jeg mener er riktig. ikke overbeskytte men til den grad jeg føler er nødvendig så de ikke skal oppleve for mye dumt.

 

skal sies at ja jeg ser på dette som å være en god mor, min mor stilte ikke opp for meg. hjalp meg aldri . stod på mine egne bein i alle år.

mine foreldre lyttet ikke til meg. de kjenner meg med andre ord ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg gjør for å være en god mor? Hmm alt jeg gjør, gjør jeg jo for at barna mine skal være lykkelig å ha det bra.

Sluttet på sykepleiestudiene mine fordi har ett barn som er psykisk utviklingshemmet, siden sykepleiere jobber kveld, helger, helligdager osv og faren jobber i nordsjøen. Nå er jeg nettopp ferdig utdannet i ett annet yrke og vil få en vanlig 8-16 jobb,man-fredag. Dvs at jeg slipper å være avhengig av barnevakt osv hvis jeg hadde vært sykepleier og skulle jobbe kveld mens far var i Nordsjøen. Er veldig viktig med rutiner for barnet mitt med diagnosen.

Vi spiser sunt, finner ofte på ting i helger og ferier.

Gir de alt de trenger av kjærlighet, omsorg, varme gode klær osv.

Det meste jeg gjør, gjør jeg med tanke på at ungene skal ha det bra.

F.eks nøye med å holde det rent og ryddig hjemme, så de ikke skal vokse opp med rot, støv og skitt( altså er ikke fanatisk på det, men unngå å ha store hybel kaniner, masse rot osv) minsten har astma, og reagere på mye støv.

Jeg gjør mitt beste som mor fordi mine barn fortjener det:)

 

Tror nok de fleste gjør det de mener er best for seg selv og barna sine:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg forsøker å være et godt forbilde. Rent materielt spiser vi for det meste sunn mat, barna har det de trenger osv. Jeg/vi følger dem opp på aktiviteter, lekser osv, jeg sørger for å holde meg oppdatert om produkter som barna bruker (alt fra sikkerhetsutstyr til solkremer) og velge det jeg mener ser best ut og sånt.

 

Men ellers så likte jeg svaret lenger oppe: "Jeg er lykkelig", og det er viktig. Jeg prioriterer meg selv innimellom fordi at når jeg er lykkelig, så blir jeg en mye bedre mamma enn om jeg ikke er lykkelig. Så jeg unner meg selv å trene om morgningen i stede for å tilbringe den tiden med barna (mannen tar dem) fordi dette gir meg overskudd, prioriterer å hvile meg 2 timer etter jobb en dag i uken fordi det gir meg nok overskudd til å holde noen ekstra dager (vi har fortsatt nattevåk, og har hatt det av og på i nesten 10(!!) år nå), prioriterer at vi voksne spiser en romantisk middag sammen alene på kvelden ca en kveld i uken fordi det pleier forholdet vårt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...