Gå til innhold

Fått speilreflekskamera, men trenger noen tips..

Anbefalte innlegg

Skrevet

til å ta fine bilder av ungene feks? Aldri brukt et slikt kamera, og jeg smelter når jeg ser fotograf bilder av unger osv, og har virkelig lyst å lære meg å ta flotte bilder av ungene :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les bruksanvisningen nøye. øv deg. Gå ev et lite kurs.

Autofokus gir veldig ofte greie nok bilder hvis du lærer deg å bruke den funksjonen skikkelig, men jeg anbefaler at du setter deg inn i et par andre funksjoner som ikke er helautomatiske også.

Grunnleggende tips: Du kan knapt komme for nær. Kom deg ned på barnas nivå (høyde). Blits er et must nesten bestandig for å få nok lys i ansiktet.

Det var bare litt.

Skrevet

Takk for svar :) Ja, det hadde vært gøy å lære seg litt av de andre funksjonene og ikke bare autofokus. så meget nære bilder blir pent ?

Skrevet

Hva slags kamera har du?

Selv begynte jeg med å bruke den helautomatiske innstillingen (Er utdannet fotograf nå, så dette er en stund siden), men bruker nå som oftest blenderprioritet. Da kan du få til bilder der bakgrunnen er uskarp, slik at motivet kommer bedre fram. Jo mindre tall (alt ettersom hvilket objektiv du har, men fra 2,8 og opp til 5,6), jo mere uskarp blir bakgrunnen.

Men som en annen skriver, så er det gull verdt å lese bruksanvisningen, det lærer du mye på.

Og prøv også å ta bilder på høykant, især hvis du bare tar bilder av en person. Da slipper du så mye forstyrrende som blir med på bildet.

Men det viktigste av alt: Ut og ta masse bilder!!! Da lærer du kjappere, og ikke minst er det jo så moro :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...