Gå til innhold

Hvordan får jeg til detta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg avent manuell brystpumpe og har tenkt å pumpe melk til å fryse ned og til å ha liggende til de dagene vesla er på sitt verste og jeg er sliten, sånn at mannen kan ta nattemating osv..

men nå har jeg prøvd i flere dager å pumpe meg og har fulgt alle råd og instrukser når det kommer til pumping, men jeg får ikke detta til.

Det kommer ikke mer enn en sprut, så stopper det.

Hva gjør jeg feil?

Jeg har prøvd å pumpe mens vesla suger det andre brystet, rett etter hun har spist, mellom måltider med fulle bryst, etter dusj, med varm klut osv osv.. men blir bare sår og øm. Har lest manualen hundreåørten ganger..

Blir så frustrert, for har så lyst til å få til detta for er så utslitt...

Tar godt imot alle tips med stor takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må starte utdrivingsrefleksen. Dette slet jeg veldig med de første gangene jeg prøvde å pumpe. Det som hjalp her, var å "kile" litt på brystet, slik babyen ofte gjør når den legges til. Det kan stimulere til at melken strømmer. Jeg har desverre ingen andre triks.

Skrevet

For å få ut melk er det viktig å slappe helt av og ikke tenke på at det må komme melk.

Startet selv også med Avnete manuel og men det var så stress å sitte å trykke selv at det var ikke mye jeg fikk ut av den.

Kjøpte så Medela elektrisk, og det var en helt ny verden.

Måtte bygge opp hvor mye som kom ut der også, men så at det fungerte.

Pumpet en brystet hver morgen ueten at det var blitt matet fra hele natten, byttet bryst annen hver natt. I sofan, med noe bra på tv'en fikk jeg tilslutt ut rundt 300 ml hver eneste gang.

Manuell sliter ut hånda og egner seg bare i veska på tur en og annen gang.

Skrevet

Noen får ikke til manuell og foretrekker elektrisk. Har du prøvd det?

Skrevet

Ja har prøvd å slappe helt av, og gjør jo det når jeg sitter å ammer vesla og, så det er ikke noe problem. Snuppa er nå bare 3 uker gammel, og mat skal hun ha hver halvannen til hver 3 time også på natten, så er veldig vanskelig for meg å "spare" et bryst til dagen etter.

Ja har tenkt på elektrisk, men de er så sinnsykt dyre, så håpet jo at jeg skulle få til manuell, får jo godt til vakumet og syntes ikke det er så slit med å pumpe selv.

Hva annet kan jeg gjøre for å stimulere utdrivingseffekten?

HI

Skrevet

Du har kanskje ikke fått til vakuum? I og med at du ammer det andre brystet så er utdrivingsrefleksen i gang. Høres rart ut at det ikke kommer noe.

Uansett er manuell pumpe ikke like bra/behagelig som en elektrisk. Kanskje du kan be om hjelp på helsestasjonen, de har kanskje noen alternative pumper å låne bort så du får prøve?

Skrevet

Hmm, en annen ting kan være at du holder pumpen litt skeivt, slik at du klemmer på melkegangene i brystet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...