Gå til innhold

Går dette greit, eller hva mener dere (barn og potte/do)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som sliter kraftig med sart hud, han blir så veldig lett sår på rumpa av våt bleie og avførings bleier. Så nå har vi så smått startet med potte som rutine (når han står opp på morgenen/etter dupp og før han legger seg for kvelden/ før dupp) Han er 16 mnd. Saken er da at lillesøster på 4 mnd starter å vise tegn til at hun også har sart hud, opplevd de siste dagene at hun blir veldig lett rød, til tross for at det nesten ikke er våt bleie og vi tar bæsjebleier med det samme vi oppdager det (noe vi gjør fort, da de begge har det med å "grynte" rett før de starter å presse)

Det jeg lurer på da, er om det vil gå greit å innføre denne rutinen på henne også? Og starte å sette gutten på potte/do når han starter opp med den "gryntingen", så han bæsjer i potte fremfor i bleia.

For å si det slik så må vi bytte bleie på gutten opp til 14 ganger pr dag! For å unngå at han blir sår..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil sette ei på 4 mnd på potte?

Potter er vel ikke akkurat designet for å klare å holde en 4 mnd baby på plass og det høres slitsomt ut å skulle sitte på kne og holde barnet oppe i rett stilling. Det er vel neppe godt for hennes kropp heller siden den neppe er klar for å sitte i en slik stilling.

Men si meg har du prøvd forskjellige bleiemerker?

Mine barn reagerte begge på noen typer bleier, merkelig nok på forskjellige bleietyper også. Så jeg måtte ha en type til den ene og en annen til den andre. Upraktisk når de brukte samme størrelse :)

Skrevet

Har du prøvd flere bleiemerker?

To av mine ble slik at Pampers men ikke Liebero.

Skrevet

Tja.. Så lenge hun viser tegn til å gå på do, og dere klarer å følge hennes behov uten å "presse" så er det jo bare å prøve. :)

Har dere prøvd andre bleiemerker? Tøybleier? :)

Skrevet

Du vil sette ei på 4 mnd på potte?

Potter er vel ikke akkurat designet for å klare å holde en 4 mnd baby på plass og det høres slitsomt ut å skulle sitte på kne og holde barnet oppe i rett stilling. Det er vel neppe godt for hennes kropp heller siden den neppe er klar for å sitte i en slik stilling.

Men si meg har du prøvd forskjellige bleiemerker?

Mine barn reagerte begge på noen typer bleier, merkelig nok på forskjellige bleietyper også. Så jeg måtte ha en type til den ene og en annen til den andre. Upraktisk når de brukte samme størrelse :)

Har prøvd alle bleiemerker, de eneste som funker litt er libero, men de kan ikke sitte på for lenge, da det blir sårt med de også. Har ikke testet andre bleier på jenta enda, så skal jo prøve det også, helt klart, men tenkte som en nødløsning.

Har lest artikler om de som setter ungene på potte/over doen fra de er 3 mnd, så tenkte at om hun blir lik broren sin, så kan hun slippe mye smerter ved å ha potte/do som alternativnoen ganger pr dag?

HI

Skrevet

Ikke sett hun på potten før hun kan sitte selv, men du kan godt holde hun over potten eller sitter bak henne og holde henne over do. Mamma gjorde det med alle sine barn, og tok knapt en bæsjebleie fra 5-6 månedersalderen. Fullt mulig å få en relativt liten baby til å bæsje i potte/do, og ikke noe galt i å gjøre rutine av det.

Skrevet

Tja.. Så lenge hun viser tegn til å gå på do, og dere klarer å følge hennes behov uten å "presse" så er det jo bare å prøve. :)

Har dere prøvd andre bleiemerker? Tøybleier? :)

På gutten har vi prøvd alt, eneste som funker litt er Libero. I dag startet jeg opp med tøybleier på lillesøster, da jeg fortsatt har de liggende etter storebror, og komer til å prøve flere merker på henne om tøybleiene ikke funker. Men tenkte do/potte som nødløsning.

Husker hvor ille det var for gutten får vi kom inn i rutine med bleieskift ca hver time eller oftere. Han fikk store blødene sår på veldig kort tid, og veldig med smerter :( Legen sa de ikke kunne gjøre noe for å hjelpe, fikk bedøvende midel på salve til de verste tidene bare :(

HI

Skrevet

Ikke sett hun på potten før hun kan sitte selv, men du kan godt holde hun over potten eller sitter bak henne og holde henne over do. Mamma gjorde det med alle sine barn, og tok knapt en bæsjebleie fra 5-6 månedersalderen. Fullt mulig å få en relativt liten baby til å bæsje i potte/do, og ikke noe galt i å gjøre rutine av det.

Så klart, kommer ikke til å la henne sitte selv, kommer til å holde henne over potte/do, helt til hun klarer å sitte selv.

Orker bare ikke tanken på at hun skal måtte gjennom samme smertene som storebror gjorde

HI

Skrevet

bynnte tiligt med potte her :) men venta til ho kunne sitte på den selv..:)

det funka fint.. deiligt og slippe bleia en stund, og likte og sitte på potta den første tiden..

men går jo ann og barre la di gå litt uten bleie når dere er hjemme?

helst før måltider da med tanke på og slippe og vaske tiss hele dagen.

la ofte jenta mi på gulve uten bleie for og lufte rompa litt..

funker bra om det er bynnt og bli sårt

Skrevet

Vet om mange som har holdt babyene sine over do når de har bæsja, funket fint det. Og så har de barna sluttet veldig tidlig med bleie:)

Så lenge de gir så tydelige signaler når de må, hadde jeg prøvd det samtidig som du prøver ut nye bleiemerker. Ingen grunn til å vente:)

Skrevet

En ting er å bytte bleiemerker, men hva bruker dere for å vaske ved bleieskift?

Hvis du bruker våtservietter så kan du ha forklaringen der.

Skrevet

Bare å prøve med potte, men ville bare tipse om å smøre på et tjukt lag med sinksalve når dere må bruke bleie. Det holder mye av fukten borte fra huden.

Skrevet

Selvsagt er det greit! Hvis jenten gir tegn på at hun må på do vil jo hun ikke bli sittende lenge der. Hold henne så hun ikke tar all vekt selv så går det bra. Mye bedre enn å ha såre romper hele tiden!!

Skrevet

Bare å prøve med potte, men ville bare tipse om å smøre på et tjukt lag med sinksalve når dere må bruke bleie. Det holder mye av fukten borte fra huden.

Brukt både det og inotyl :-( Det funker ikke, eller, det gir jo en bedring, men det blir fortsatt sårhet :-/

Men da tester vi ut litt potte bruk vi, så får vi se hva utslaget blir :) Takk for hjelp dere..

HI

Skrevet

Barn som ikke kan sitte selv, holder man over toalettet i håp om at det skjer noe. Ville ikke satt et barn på potte som ikke kan sitte selv. Forøvrig er det like greit å begynne med pottetrening når barnet kan sitt selv.

Skrevet

Ikke noe problem å holde over potta eller do. Ganske snart lærer vesla kanskje å forbinde do med bæsj og gjør det automatisk over doen og. Samme som Pavlovsrefleks, veldig praktisk!

Skrevet

Google "elimination communication " for mer om temaet.

Skrevet

Go for it sier nå jeg:-) merker vel fort om det går bra eller ikke:-)

Skrevet

Vi har holdt over potte/vask/do siden hun var 3 uker. Har vel knapt tatt i en bæsjebleie siden da ( hun er 13 mnd nå). Funker fint så det er bare å begynne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...