Leeloo76 Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Ingen av delene. Er ateist, så dåp utgår. Vi skal heller ha en utvidet 1års feiring ettersom neste ledige seremoni hos Hef kommer litt tett opptil bursdagen.
ellen-propellen Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Jeg valgte dåp. Både fordi jeg er kristen og fordi jeg er tradisjonell. Så kan barna heller velge bort statskirken når de når konfirmasjonsalder om de ønsker det. Det er også mange ting som er enklere senere om man er døpt. Man kan feks ikke være fadder ved dåp om man ikke selv er døpt. Endret 11. mai 2012 av ellen-propellen
Gjest Kira med en av hver Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er selv ikke døpt og ble konfirmert borgelig. Mannen min er både døpt og konfirmert i kirken, og hans familie er kristne. Jeg selv hadde ikke noen preferanser når det kom til å døpe, ha navnfest eller ingenting, så da fikk mannen min bestemme om vi skulle ha noe. Og han ønsket dåp i kirken. Må innrømme at jeg husker selv hvor utrolig kjipt det var å ikke få være med på konfirmasjonsleir. "Alle" andre dro, mens jeg måtte være igjen hjemme
Puserjenta Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Vi har hatt navnefest til begge jentene våre. Ingen av oss er medlem av statskirken så valget var lett. Vi syns heller ikke at våre barn er urene slik som de som døper "mener". Jeg skjønner at de fleste ikke syns at barna er urene, men det mener kirken og derfor finnes det dåp. Jeg må innrømme at jeg misliker foreldre som døper barna sine og ikke følger opp med opplæring i den kristne tro. Hva er da poenget med dåp? Tradisjon en for meg et tåpelig svar. Juging i kirken liker jeg ikke selvom jeg ikke er kristen, Hvis tenåringen ønsker å konfirmere seg er han/hun kristen nok til at å døpe seg ikke er flaut eller et hinder. Jeg skal heller ikke være et hinder her. Barna mine skal få ta hvilken religion de vil:)
☆☆☆ Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Dåp blir det ikke da vi ikke er kristne. Mest sansynlig blir det navnefest, men om det blir humanistisk eller i privat regi gjenstår å se...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Privat navnefest her. Jeg er ikke kristen, mannen påstår at han tror han er det (har aldri sett noe tegn til det...), men ikke nok til at det var viktig for ham å døpe dem.
Giss Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Og hvorfor? Trenger innspill Vi valgte dåp. Jeg var ikke helt komfortabel med det siden vi ikke gir ungene en bekjennende kristen oppdragelse. Men det var viktig for min mann. Og siden jeg jo faktisk er kristen så blir det ikke helt feil heller - men vi er ikke aktive i hverken kirken eller andre kristne møtepunkter. Hvis vi ikke hadde valgt dåp ville jeg insistert på en navnefest. Dåpen i kirken er jo kun en del av dagen. Festen etterpå er jo i høy grad en offisiel presentasjon og velkomst av barnet inn i slekten. Og det elementet ville jeg ha fastholdt selvom vi hadde fravalgt dåpshandlingen. Barnet skal stadig ønskes velkommen inn i slekten og feires synes jeg.
Dini Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Vi velger dåp da det er tradisjon for det i vår familie. Jeg er selv døpt, var med i "mini-konfirmasjon" når jeg var mindre. Gikk i et kristent kor (elsket å synge), ble konfirmert i kirken. Jeg er i begravelser i kirken. Jeg har selv valgt alt unntatt å bli døpt, men jeg er ikke "hjernevasket" kristen heller. Det er fint å ha noe å tro på, men det er vel mest pga tradisjonen i vår familie. Jeg velger å døpe, om mitt barn senere velger å melde seg ut av statskirken gjør ikke det noe. Hun får lov til å velge hva hun vil tro på selv
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Vi har valgt dåp pga tradisjon og at vi er kristne, ikke fanatiske, men vi har barnetroen vår og holder på denne. Vi ønsker at være barn skal vokse opp med den samme troen og derfor er alle våre døpt. Vi er både konfirmert i kirken og skal gifte oss i kirken i sommer!
Gjest mphs Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Ingen av de. Om ungene vil døpe seg senere skal jeg stelle i stand til det, men vi syns de skal kunne velge dette selv.
*KlaraKu* Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Vi skal ha navnfest via humanetiskforbund. jeg er ikke døpt og komfirmert borgelig, samboer kommer fra en noe mer kristen familie. men ingen av oss er kristne så det var et greit valg å ta. Jeg ville heller ikke bare ha selskap da jeg følte at det ville oppfattes som litt frekkt, mener at festen er er pga en større hendelse som har skjedd som da er sermonien.
geitemarken Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har faktisk valgt begge deler noe som er litt sært:) Den eldste jenta mi er døpt fordi faren og hans familie er vel hva vi kaller for dypt relgiøs. Jeg selv er hverken døpt eller konfirmert, men jeg er åpen og tolerant ovenfor andres tro. Pappaen til barnet mente at vi gjorde urett mot jenta om hun ikke ble døpt. Så da tok jeg hensyn til at deres tro var sterkere enn min ikke tro. Nytt barn med ny pappa. Han var både døpt og konfirmert men hadde ingen forhold til det hverken i tro eller tradisjon. Tradisjonfølelsen var vel sterkere hos resten av familien hans så de ble skuffet over at vi valgte navnefest. Vi valgte dette fordi vi synes det er fint at alle blir gjort litt stas på og ønsket velkommen inn i familien. Begge valgene tror jeg blir riktig for mine barn tro det eller ei;)
Light of my life Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Ingen av delene. Er ateist, så dåp utgår. Vi skal heller ha en utvidet 1års feiring ettersom neste ledige seremoni hos Hef kommer litt tett opptil bursdagen. Amen to that Vi gjør det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå