Gå til innhold

Skremt eller hjulpet av forum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid, med ett barn fra før, og har brukt ulike forum på nettet flittig i forrige graviditet, og også i denne. Det er mye nyttig og bra info her, men også en del misvisende og feilinfo.

Siden jeg er journalist, ønsker jeg å skrive en artikkel hvor jeg fokuserer på dette temaet, informasjonsjungelen på ulike nettforum når man er gravid. Dersom noen av dere har opplevd å bli veldig skremt eller forvirret, eller har opplevd å få veldig god hjelp etter å ha skrevet noe og fått svar, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

Send meg gjerne en e-post på [email protected] - så snakkes vi!

Takk for hjelpen og ha en super dag,

mvh

Heidi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt dette forumet gjennom to graviditeter/småbarnsperioder.

Jeg tror de fleste får litt sjokk med en gang man kommer inn på et slikt forum. Men etter en periode lærer man seg "spillereglene", og man lærer seg også å ikke stole blindt på det som skrives.

Jeg har fått mange gode tips og råd, men også like mange dårlige tips og råd. Heldigvis tror jeg de aller fleste er i stand til å gjøre egne vurderinger av det de leser og følge de rådene man anser som gode.

Jeg synes det er å undervurdere kvinner generelt når man har den holdningen at vi sluker alt som står skrevet her rått.

Jeg bruker forumet mest som lett underholdning eller til mindre viktige temaer. Er det mer alvorlige ting legger jeg de aldri ut her.

PS: Hvor er du journalist?

Skrevet

hei:)

jeg fikk mine første 2 barn for 13 og 15 år siden.Den gangen hadde jeg ikke tilgang på internett.Jeg hadde relativt lite informasjon om hvordan eggløsning,graviditet m.m

Jeg er nå gravid for 3 gang og nå har jeg en uendelig tilgang gjennom internett.jeg har jo på veien fått masse informativ og bra info.jeg ble kjempeglad da jeg etter bare 3 mnd ble gravid

.

De 2 andre gangene jeg var gravid tenkte jeg knapt nok på at det var en mulighet at jeg kunne få en spontan abort de 3 første mnd.Men det det er ikke lett å la være når man hver eneste dag leser om SA på disse forumene.Man får nesten intrykk av at SA er mer normalt enn at det går bra.Dette er baksiden med forumene at man får økt frykt for at ting ikke er

som det skal inne i magen.

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid, med ett barn fra før, og har brukt ulike forum på nettet flittig i forrige graviditet, og også i denne. Det er mye nyttig og bra info her, men også en del misvisende og feilinfo.

Siden jeg er journalist, ønsker jeg å skrive en artikkel hvor jeg fokuserer på dette temaet, informasjonsjungelen på ulike nettforum når man er gravid. Dersom noen av dere har opplevd å bli veldig skremt eller forvirret, eller har opplevd å få veldig god hjelp etter å ha skrevet noe og fått svar, vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

mvh

Heidi

Kanskje ikke et forum for "alle".... -men for mange! Jeg bruker DIB i ny og ne - ikke alt man føler for å snakke om med med venner og familie, så da er det greit her inne. Trenger ikke være enig i alt som blir sagt, men setter pris på nye måter å tenke/se på ting når jeg er usikker på noe selv :)

Skrevet

Jeg lærte meg tidlig å ikke ta alt som står her for god fisk, og heller bruke dette som tilleggsinfo, så heller sjekke opp viktige ting selv.. Det kan være litt overveldene om man er helt fersk og feks begynner på 1tri..

Samtidig fikk jeg veldig mange gode råd og svar når jeg ble flaskemamma, noe so hjalp veldig når man sitter der med en nyfødt sulten baby som må ha mme, og man syns det er litt overveldene med alt.

Har og fått gode tips og brukererfaringer når det gjelder bilstol osv. (Samtidig som jeg har sjekket med litt sikrere kilde. )

Skrevet

jeg har litt både og. Har fått hjelp til noen praktiske ting. Men har erfart at jeg ikke kan være her så mye for jeg er uberfølsom og tar ting så personlig selv om jeg vet at det ikke har noe med meg å gjøre. Spesielt det at alle er så imot alenemødre virker det som. Vi er djevelen selv og selv om jeg ikke er en av de de prater om så går det så inn på meg. At så mange ser på oss som den onde i samfunnet.

Skrevet

Jeg vet at forumet har gitt meg noen tips som har vært knallbra, men tar det meste med en klype salt. Det er mye feilinformasjon, så man bør jo google/sjekke for å være sikker.

Da jeg fikk min første på slutten av 90 tallet var ikke internett særlig utviklet og selv om vi hadde internett visste jeg ikke om slike forum. Ikke sikkert det fantes heller.. Biblioteket, venner og familie var eneste kilde.

Jeg vet ikke om graviditetene mine var forskjellige av den grunn.

Da jeg fikk siste i fjor har jeg vært voksen i mange år, og man suger opp info daglig i media og blant kjente. Jeg har ikke hatt noen sjokkerende A-ha opplevelser her inne.

Men for unge jenter som knapt er ferdige med videregående er nok slike forum til stor hjelp, og gøy da man følger andre i samme situasjon samtidig som man suger til seg informasjon på en leken måte. Man studerer jo graviditet og morsrolle - men slipper tørre/kjedelige bøker.

Skrevet

Jeg har fått mye tips her inne, og om jeg ber om råd så er det jo andres erfaringer jeg ber om. Rene fakta får du nødvendigvis ikke her inne, så mange ting må man faktisk spørre lege/jordmor/helsesøster om.

De som tror de kan ta alt her inne for god fisk er veldig naive. Det er som å gå bort til tilfeldig forbipasserende på gata for å spørre.

Dersom man har problem med f.eks legging er det jo kjempemye erfaringer samlet her inne.

Men forumtrollet farter her inne som på alle andre forum, så her gjelder det å bruke hodet.

Skrevet

hei.

har hvert til og fra på dette forumet i noen år nå.

er en del info som ikke er fult så seriøst føler jeg.

jeg har fått mange bra råd her inne. men også mange som jeg ikke tar fult så alvorlig.

tenker at i mange situasjoner så er det greit med flere meninger. men ikke alle har jeg merket.

er mye ulik info på nette om mange ting, og erfaringer er da greit å høre.

jeg er ung og forumet kan være kansje skremmende til tider også.

Skrevet

Så lenge du ikke lurer på noe angående vaksiner, så føler jeg forumet er greit.

Skrevet

Jeg er her mest for underholdningen og ikke for kunnskapen og erfaringene må jeg innrømme. Synes det til tider er utrolig festlig å lese hva folk skriver. Noen er jo ikke riktig kloke, og det er kanskje stygt å si det, men jeg får meg ofte en god latter... En del innlegg er også gode tips om ting og tang man kanskje ikke har tenkt på, og det er jo kjekt. Men det er mye syting og klaging, så man må skru på filteret. Ellers får man jo inntrykk av at "alle" er misfornøyd med mannen sin/har lite penger/mener de bør få mer fra NAV etc. Så om jeg er skremt eller hjulpet? Tja... Ingen av delene kanskje...

Skrevet

Eg trong ikkje forumet for å bli skremd. Eg mista tre gonger før eg vart gravid med første, og fekk ein del støtte og oppmuntring i underforum då det stod på som verst.

Seinare har eg fått ein del kunnskap om barnestell, og litt idear om barneoppdragelse hjå kloke og fornuftige damer, men her må ein sile kraftig!!

No er det nok mest for underhaldninga eg er her..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Etter at vi mistet sent i første svangerskapet, så har jeg ikke brukt BiM frem til 2 trimester. Så bruker jeg småtroll når jeg trenger tips og råd. Anonymforumet er blitt en plass jeg har kommet inn i noe nyerlig, samme med skravle og krangle.

Enda jeg spør om ting her, så slår jeg meg ikke på at det er 100% rett/sant det som sies her, og var det noe i svangerskap ol, så har jeg foreholdt meg til lege/jordmor størsteparten av tiden.

Skrevet

Hei!

mvh

Heidi

Finner det mest underholdene.

Det sagt hadde jeg ikke lest om svangerskapskløe her inne hadde jeg ikke innsett at jeg måtte komme meg til legen og hvor farlig det kan være. Dette reddet antageligvis mitt og barnets liv da jeg hadde det så ille at det ble medisiner og innleggelse på meg. Og dette av noe jeg aldri hadde hørt om før. Så slike forum er helt klart hjelpsomt om man lærer å ta noe med en klype salt.

Skrevet

Jeg også bruker forumet først og fremst som underholdning, gjerne mens jeg ammer siden det sjelden går noe bra på tv. Men samtidig er det jo en del gode råd og andres erfaringer som man kan lære av. Men man må jo selvsagt sjekke opp opplysninger på et mer seriøst sted før man tar det som god fisk, men det gjelder jo alle nettsteder med informasjon. God kildekritikk er aldri feil. ;) Og så legger man fort merke til hvilke brukere er mer seriøse enn andre og som kommer med råd/erfaringer man stoler mer på.

Jeg personlig har fått hjelp flere ganger fra DIB-forumet. Hvis det er noe alvorlig eller noe helserelatert jeg lurer på, kontakter jeg selvsagt helsepersonell (hs/fastlege).

Skrevet

Jeg har vært her litt til og fra siden vi bestemte oss for å prøve. Er gravid nå, og i begynnelsen kunne det skremme meg litt at det virket som så mange hadde opplevd tøffe graviditeter, mistet mange ganger, hatt traumatiske og til tider nesten fatale fødsler for både barn og mor. Men så slo det meg en dag at det er kanskje nettopp de som har opplevd ting som er traumatiske, triste osv som har behov for forum som dette. Det er ikke like interessant å skrive om ting som forløper helt normalt :)

Jeg går ut i fra at det er mange "eksperter" her inne som ofte svarer det de tror er rett, og som legger det frem som fakta. Det er en sånn ting jeg har måttet "venne meg til"- å ikke ta alt for god fisk.

Utover det så synes jeg det er underholdende og til tider også til hjelp når jeg lurer på praktiske ting osv.

Skrevet

Mine barn er så store nå, at jeg var ikke her inne da de var babyer. Hadde internett da yngste ble født, men brukte det lite for å bare surfe. Mer til å søke på annen info jeg har trengt.

Har ikke sett på det å ha småbarn/babyer, som noe jeg Må vite alt om. Ei heller svangerskap. Det går som det går uansett, og man får de barna man får uavhengig av råd :)

For meg er dette forumet bare underholdning. Gidder ikke involvere meg særlig i tråder som gjelder graviditet og sånne ting. Andre forum gir ikke muligheten for helt og fullstendig anonymitet, så det er kun her jeg vil være. For her er muligheten til å spørre om mange ting, uten at noen kan sette sammen informasjonen du gir gjennom et nick, og da kanskje klare å forstå hvem du er IRL :)

Har vel ikke fått så ekstremt mange råd, men har fått ei venninne her inne gjennom årene jeg har vært her :) Og det er jo fint. Vi har litt like problemer, så det knytter oss litt sammen. Og det er problemer som her inne ikke er helt hverdagskost. Ikke for de med små barn i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...