Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Jeg har ei på fire uker som de siste dagene ikke sovner uten pupp... Sååå trøtt jeg nå at jeg vurderer å kutte ut hele puppen og bare bruke flaske... Får maks fire timer søvn hver natt... Noen gode tips?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Seriøst? 4 uker og du spør om det allerede??
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Oj.....du har skikkelig forberedt deg på mamma-rollen og nyfødt spebarn i hus. Lykke til i månedene som kommer.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Oi, du høres uforberedt på dette nye livet. Ikke for å ta piffen fra deg, men slik kan det være i mnd og mnd fremover i tid! Sørg for å ha litt rutiner som skiller dag og natt. Har du mulighet, så legg deg nedpå når mini sover dupper, slik at du får hentet deg inn. Søvnrytme til små kan skifte maaaange ganger enda, det kan bli bedre, og det kan bli værre...
sisseljenta Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Har du prøvd å la babyen sove sammen med deg? Så små trenger mye trygghet og nærhet, så det er slett ikke sikkert at nattesøvnen blir bedre med flaske, kanskje tvert imot. Denne perioden kan være utrolig slitsom, men jeg lover at det blir bedre, du må bare holde ut og gjøre det du kan for å slappe av innimellom. Lykke til : )
Gjest peacock Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Nå skal jeg prøve å ikke være så fryktelig negativ i tonen som mange andre har vært. Er jo lov å spørre selv om man er førstegangsmamma og usikker!!! Ser forresten ut som om samme (negative) dame har skrevet tre svar her - overhør slike kommentarer. Mange som slakter folk anonymt på DiB bare fordi de kan. For det første er det lenge til du kan regne med å få sove en hel natt. Ingen nattavvending (med mindre ungen avvender seg selv) før de spiser minimum to måltider om dagen OG er fylt 6 mnd. Egen seng kan du kanskje få til om du legger barnet der når h*n har sovnet. Gjør det lunt og godt i sengen med lammeskinn og et teppe rundt hodet. Når det gjelder å sovne selv må du kanskje vente veldig lenge. Noen babyer sovner selv tidlig, andre sliter selv om barnet er rundt året. Du kan vel prøve å teste litt om noen måneder, men ikke forvent resultater altså. Kanskje du skal lese litt om barn og utvikling for å lette litt på mammarollen? Vil gjerne understreke at det å få ungen til å sovne selv og sove alene uten mat hele natten hurtigst mulig IKKE er et mål som er tilpasset babyer!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Du kan forvente at hun vil trenge deg døgnet rundt det neste halve året. Minst. Dine behov og din døgnrytme er ikke den viktige lenger, for du har valgt å sette et helt nytt, lite menneske til verden som du skal ta vare på. Jeg skjønner at du er trøtt. Det er helt normalt med en så liten baby, derfor gjelder det at du sover når hun sover. Så sleng deg nedpå midt på dagen, la hybelkaninene leve i fred og sørg for å få deg litt hvile. Samsoving fungerte topp for oss, for alle sov litt mer, men det er ikke riktig for alle. Du kan ikke forvente at hun skal sove natta over eller finne roen av seg selv enda. Menneskebabyer er ikke lagd sånn. Hun finner ro hos deg. Om amminga fungerer, så ikke slutt. Det er så mye mer praktisk nå som sommeren nærmer seg, og ting går seg til litt mer etterhvert som hun blir større. Med en så liten baby i hus, så er det normale at det ikke er noen rutiner eller forutsigbarhet.
Gjest peacock Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Forresten. Ikke kutt ut ammingen - MM er gull for de små, så sett hellere pris på at faktisk kunne amme! Det du kan gjøre er å pumpe ut nok til at pappaen kan gi en flaske i løpet av natten inn imellom. Veldig fint at barnet lærer å ta flaske også! Ikke begynn på MME med mindre du ikke har nok melk OG du har diskutert det med helsesøster. Det vil komme perioder der barnet spiser hele tiden. Dette er for å øke produksjonen, så ikke dekk deg inn med MME! Slitsomt? JA, men helt naturlig. Legg deg nedpå og sov når babyen sover i løpet av dagen, sett deg godt tilrette i sofaen når du ammer på dagen og om du klarer det er det fint å ligge i sengen og amme på natten (jeg syntes det var vanskelig i starten). Vet det er en klisjé, men prøv å nyte hvert utviklingstrinn fremfor å bruke tiden på å glede deg til babyen kan slik og slik. Om et halvt år har du en baby som høyst sannsynlig ikke har tid til å kose, ikke kan ligge i ro i mer en et halvt sekund og som knapt har tid til å spise på dagtid. Da vil du savne den fine lille babyen din og lure på hva som skjedde :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 Tja, vår minste på vel 2,5 år sover fortsatt ikke alene hele natten Men jeg er enig med de andre på tråden som mener du nok er blitt litt tatt på sengen av morsrollen her. Det er faktisk slik det er for de fleste å ha spedbarn, altså lite søvn, og det man får er avbrutt. Ville ikke forventet noe før tidligst ved 6 mnds alder, men det blir jo kanskje gradvis bedre fram mot det. Etter fire barn har jeg lært meg en veldig viktig ting, og det er at ting går så veldig mye lettere når jeg bruker slutter å bruke energi på å forvente ting for så å bli skuffet/irritert når det ikke går som håpet/forventet. Ikke ha noen forventninger til en liten baby, spesielt ikke en nyfødt slik som du har, bare fokuser på amming og hvile når babyen hviler. Så går det seg til litt om litt.
smet Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Gutten vår på tre uker sovner i sin egen seng hver kveld, og har gjort det siden han var født. Vi gir han hyppige måltid på kvelden, så han er mett og god ved leggetid. Ettersom jeg har for lite melk, får han både pupp og flaske på siste måltid. Vi har han i en vugge ved siden av sengen. Når vi legger han svøper vi han i et helseteppe og pakker dynen godt rundt. Så har vi et ullteppe rundt det hele så det blir lunt og godt for ham. Som regel våkner han rundt tre for mat, og etter en time med amming og flaske, legger jeg han i vugga igjen og vi sovner bege to. Da sover han til mellom 7 og 8. Noen ganger kan han vere litt urolig etter nattmåltidet og vil ikke roe seg i senga. Da tar jeg gutten inntullet i helseteppet og ar han ligge på brystkassa mi (uten tilgang til pupp). Legger han tilbake i vugga når han har sovnet. I forhold til det å slutte med amming, så vil jeg bare si at å gå over til MME og flasker er ikke er så lettvint som det høres ut. Det er ganske slitsomt å stå midt på natta og koke vann når du har en sulten baby, da er det praktisk å kunne putte ham rett på puppen..
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Etter fire barn har jeg lært meg en veldig viktig ting, og det er at ting går så veldig mye lettere når jeg bruker slutter å bruke energi på å forvente ting for så å bli skuffet/irritert når det ikke går som håpet/forventet. Ikke ha noen forventninger til en liten baby, spesielt ikke en nyfødt slik som du har, bare fokuser på amming og hvile når babyen hviler. Så går det seg til litt om litt. Veldig enig med Alva i dette
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Gutten vår på tre uker sovner i sin egen seng hver kveld, og har gjort det siden han var født. Vi gir han hyppige måltid på kvelden, så han er mett og god ved leggetid. Ettersom jeg har for lite melk, får han både pupp og flaske på siste måltid. Vi har han i en vugge ved siden av sengen. Når vi legger han svøper vi han i et helseteppe og pakker dynen godt rundt. Så har vi et ullteppe rundt det hele så det blir lunt og godt for ham. Som regel våkner han rundt tre for mat, og etter en time med amming og flaske, legger jeg han i vugga igjen og vi sovner bege to. Da sover han til mellom 7 og 8. Noen ganger kan han vere litt urolig etter nattmåltidet og vil ikke roe seg i senga. Da tar jeg gutten inntullet i helseteppet og ar han ligge på brystkassa mi (uten tilgang til pupp). Legger han tilbake i vugga når han har sovnet. I forhold til det å slutte med amming, så vil jeg bare si at å gå over til MME og flasker er ikke er så lettvint som det høres ut. Det er ganske slitsomt å stå midt på natta og koke vann når du har en sulten baby, da er det praktisk å kunne putte ham rett på puppen.. INGEN babyer er like. Så at det går så greit for dere, betyr ikke at det kan være så enkelt for HI. Og ja, i forhold til nattmat så er det enklere med amming. Og mest ro om natten kan man få om man samsover.
smet Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Gutten vår på tre uker sovner i sin egen seng hver kveld, og har gjort det siden han var født. Vi gir han hyppige måltid på kvelden, så han er mett og god ved leggetid. Ettersom jeg har for lite melk, får han både pupp og flaske på siste måltid. Vi har han i en vugge ved siden av sengen. Når vi legger han svøper vi han i et helseteppe og pakker dynen godt rundt. Så har vi et ullteppe rundt det hele så det blir lunt og godt for ham. Som regel våkner han rundt tre for mat, og etter en time med amming og flaske, legger jeg han i vugga igjen og vi sovner bege to. Da sover han til mellom 7 og 8. Noen ganger kan han vere litt urolig etter nattmåltidet og vil ikke roe seg i senga. Da tar jeg gutten inntullet i helseteppet og ar han ligge på brystkassa mi (uten tilgang til pupp). Legger han tilbake i vugga når han har sovnet. I forhold til det å slutte med amming, så vil jeg bare si at å gå over til MME og flasker er ikke er så lettvint som det høres ut. Det er ganske slitsomt å stå midt på natta og koke vann når du har en sulten baby, da er det praktisk å kunne putte ham rett på puppen.. INGEN babyer er like. Så at det går så greit for dere, betyr ikke at det kan være så enkelt for HI. Og ja, i forhold til nattmat så er det enklere med amming. Og mest ro om natten kan man få om man samsover. Fullstendig klar over at ingen babyer er loke, men ettersom HI spurte om tips, tenkte jeg å fortelle hva som fungerer for oss. Kanskje hun finner noe i det hun kan bruke. Ingen mødre er like heller, jeg sover dårligere med babyen i senga enn i vuggen. Så for min del er det ikke mest ro med samsoving.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Å være trøtt og sliten er en del av det Å ha baby. Det er ikke bare kos og lykke slik man har lett for Å tro før man blir gravid. SÅ det er det bare Å innstille seg pÅ først som sist(beklager liten trøst). Dette kan vare noen mÅneder, sÅ Å begynne Å deppe over det allerede nÅ, kan gjøre at du fÅr en tung tid framover. Ikke lag problemer av noe som ikke trenger Å være et problem. Tro meg jeg vet hva jeg snakker om, men jeg var om mulig noe mer forberedt at det var sÅnn det kunne bli. Har slitt med søvnproblemer med begge mine( 1 og 3 1/2 År) og har ikke hatt skikkelig nattesøvn pÅ over 3 1/2 År, og har ikke hÅp om det med det første heller. For tiden er 4 timer i strekk luksus, 2 timer er det vanlige(og min er altsÅ 1 År). Ha fokuset pÅ Å dekke behovene for ro og hvile bÅde for deg og babyen. Ikke ha ambisjoner om Å være være sosial og være mest mulig pÅ farten.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 begge barna her har sovet i sin egen seng fra dag 1. aldri hvert store problemet. eldste fikk mme. var ingen problem. yngste ammet jeg. hun sovet til puppen. men la henne ned i senga hennes når hun hadde sovet noen min. våknet hun så strøk jeg henne bare litt på rygge eller magen. så sovnet hun som regel. det kan ta deg lang tid å få rutiner og ting på plass. men prøv å legg til tider hvor du kan få sovet litt og baby kan sove for seg.
mrsrogaland. Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Den første tiden er tøff. Og nå er barnet ditt en måned gammel. Og da har du vært igjennom den tøffeste tiden Jeg følte alt bare ble bedre og bedre. Barseltiden var slitsom. Når min var 2 mnd sov han bedre og bedre. Og fra 3 mnd av så sov han natten rundt. Fra 8 om kvelden til halv 7 om mårran. Av og til oppe mere, men stort sett sov han veldig bra!! Min sov første tiden i vognbaggen sin. Nå sover han med godt pledd og dyne i sprinkelsengen sin, på lammeskinnet sin. Han har sovet i sengen sin fra 2.5-3 mnd av og sover veldig godt. Han virker trygg og fornøyd. Det er godt å se hvordan han sovner og hvordan han våkner. Første måneden samsov vi litt. Etter det så gjorde vi det aldri. Best for baby, best for oss. Alle sov bedre når han begynte i egen seng. Bare å sørge for masse kos, kjærlighet og trygghet natt og dag. Så alle de andre som svarer her burde ha mere forståelse for at den første tiden er tøff og at du føler det slik. Alle gjør vel det og alle har vel vært der. Er enig i at du ikke kan forvente så tidlig at alt skal bli bra. Men hvorfor i alledager hopper alle på HI ved å leksere henne.. Det er HUN det handler om. Ikke dere nå. DIB damer har en tedens til å alltid fortelle at de har hatt det værre selv. Care, rett og slett. Stå på med ammingen. Det blir bedre. Ikke gi opp når du er kommet over det værste kneika Du er flink, og det er slik det er å få barn. Lite søvn, mye amming og uavbrutt søvn. Stå på. Og husk, hva enn du velger, så er du en flott mor, selv om du skulle velge MME. Håper du finner ut av det. Klem og husk, ting blir veldig, veldig mye bedre, som regel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå