Gå til innhold

Flere som har vokst opp med psykisk syke foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere noe forklaring på hva som feilte deres mor eller far? Fikk dere noe støtte eller ble dere sett eller tilbudt hjelp fra det offentlige?

Selv vokste jeg opp med en mor som slet med dype depresjoner og angst. Hun var kald og viste aldri kjærlighet eller omsorg. Enten lå hun i sengen sin eller på sofaen. Noen dager lå hun å hylgrein, andre dager ga hun ikke lyd fra seg på dagesvis. Dette begynte når jeg var rundt 6-7 år. Jeg skjønte egentlig ikke hva som feilte henne. Jeg visste bare at mamma var syk. Gikk i flere år med skyldfølelse fordi min storebror fortalte meg at det var min feil at mamma var syk, og jeg trodde på det. Men jeg ser jo i ettertid at han hadde det vondt og bare trengte noen å skylde på. Min far var borte i lengre perioder pga jobb, så vi måtte i grunn klare oss selv. Husker at jeg begynte å hate mamma. Mest fordi jeg fikk aldri ha venner på besøk, fikk aldri se på barnetv når hun lå i stua, og hun snakket sjeldent med meg.

I perioder hvor hun var innlagt passet besteforeldre våre på oss, men det ble aldri snakket om at mamma var syk. Vi måtte bare late som om alt var greit.

Grunnen til at jeg begynner å tenke på dette nå er at jeg trodde jeg hadde lagt alt dette bak meg, men skal snart ut i psykiatri-praksis og vi har nettopp begynt med forelesning om psykiatri. Jeg kjenner at det veldig tungt å gå igjennom det vi har om da, i forhold til barn som vokser opp med psykisk syke foreldre. Jeg er redd for at jeg kommer til å komme til kort i praksis siden dette tydeligvis er et sårt tema for meg. Et område jeg ikke har fått bearbeidet eller fått snakket om. Det er ikke et tema som er tatt opp i familien for å si det sånn. Mamma er frisk nå, men hun er fortsatt en kald mamma som egentlig ikke har så mye omtanke for andre enn seg selv. Og hun gråter for den minste ting,så det vil være uaktuelt å snakke med henne om fortiden. Men jeg har veldig mange spørsmål jeg skulle så ønske jeg kunne fått svar på.

Hvordan klarte dere som har opplevd noe av det samme å møte dette, uten å møte dere selv i døra, vis dere skjønner hva jeg mener`?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...