Gå til innhold

Noen musikklærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, men når det kommer til musikk, så er jeg helt grønn:-/ Jeg har likevel tenkt å lære klassen min (3.klasse) en sang på engelsk. Den har ca fire vers, men er ikke spesielt vanskelig i hverken tekst eller melodi. Det blir altså lett å oversette for barna slik at de får med seg innholdet før vi går i gang med innøvingen..

Spørsmålet er; hvordan øver man best inn en sang (engelsk..). Tar man strofe etter strofe hvor barna gjentar etter meg, øver man inn ett og ett vers om gangen, sier man det først, eller synger man det inn med en gang?

Pliis, noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lang erfaring her :) Det jeg syns virker best når de er såpass små, er å først synge hele sangen for dem en eller to ganger, så de får en følelse av hvordan det skal bli. Og så bruker du strofe for strofe-metoden, slik du beskriver. Syng en strofe for dem, en ganske kort en, og la dem gjenta. Repeter den samme strofen til du føler de kan det (hvis det er enkelt, er det stort sett nok med to-tre ganger). Så går du videre til neste strofe og gjør det samme - og så kommer trikset: Når de har lært seg de to første strofene, så setter du dem sammen og lar dem synge begge to i sammenheng. Gjør på samme måte her; syng først for dem, de gjentar, du repeterer og de gjentar igjen med begge strofene.

Så fortsetter du på samme vis: Hver gang du har lært inn en ny strofe, hekter du den på de strofene de allerede kan. Slik synger de først en strofe, så to, så tre og så fire sammenhengende. Behandle hvert vers på samme måte, og så setter du sammen versene til slutt. Det kan være lurt å gi versene navn underveis, så de forbinder det med noe i tilfelle de kommer ut av rekkefølgen - da kan du si for eksempel "og nå var det flaggverset!" før de begynner på neste, slik at de rekker å koble.

Det viktige for dem er at du synger først, så de kan herme etter deg. Det er bedre at du synger en strofe eller et vers en gang for mye, for å si det sånn :) Jeg pleier alltid å synge alt for dem først - enten vi jobber med en strofe eller et helt vers, tar jeg alltid en repetisjon selv før jeg ber dem om å synge det. Og så gjør jeg det spennende ved å si at nå skal vi se om vi klarer å synge HEEELE verset...! Eller HEEELE sangen! Er de flinke, kan du godt utfordre dem og si at nå var de så flinke at du har lyst til å høre om de kan synge sangen helt uten at du er med og hjelper til. Klarer de det, vet du at de kan sangen :)

Og ting som oppmuntring, skryt og ros underveis vet du selvfølgelig om :)

Hvilken sang skal du lære dem? Lykke til!

Skrevet

Lang erfaring her smile.png Det jeg syns virker best når de er såpass små, er å først synge hele sangen for dem en eller to ganger, så de får en følelse av hvordan det skal bli. Og så bruker du strofe for strofe-metoden, slik du beskriver. Syng en strofe for dem, en ganske kort en, og la dem gjenta. Repeter den samme strofen til du føler de kan det (hvis det er enkelt, er det stort sett nok med to-tre ganger). Så går du videre til neste strofe og gjør det samme - og så kommer trikset: Når de har lært seg de to første strofene, så setter du dem sammen og lar dem synge begge to i sammenheng. Gjør på samme måte her; syng først for dem, de gjentar, du repeterer og de gjentar igjen med begge strofene.

Så fortsetter du på samme vis: Hver gang du har lært inn en ny strofe, hekter du den på de strofene de allerede kan. Slik synger de først en strofe, så to, så tre og så fire sammenhengende. Behandle hvert vers på samme måte, og så setter du sammen versene til slutt. Det kan være lurt å gi versene navn underveis, så de forbinder det med noe i tilfelle de kommer ut av rekkefølgen - da kan du si for eksempel "og nå var det flaggverset!" før de begynner på neste, slik at de rekker å koble.

Det viktige for dem er at du synger først, så de kan herme etter deg. Det er bedre at du synger en strofe eller et vers en gang for mye, for å si det sånn smile.png Jeg pleier alltid å synge alt for dem først - enten vi jobber med en strofe eller et helt vers, tar jeg alltid en repetisjon selv før jeg ber dem om å synge det. Og så gjør jeg det spennende ved å si at nå skal vi se om vi klarer å synge HEEELE verset...! Eller HEEELE sangen! Er de flinke, kan du godt utfordre dem og si at nå var de så flinke at du har lyst til å høre om de kan synge sangen helt uten at du er med og hjelper til. Klarer de det, vet du at de kan sangen smile.png

Og ting som oppmuntring, skryt og ros underveis vet du selvfølgelig om smile.png

Hvilken sang skal du lære dem? Lykke til!

TUSEN TAKK! Sangen heter I have a castle on a cloud (fra Les Miserables:-)

Da skal her synges:-) Takk igjen!!

Skrevet

Den ja! Den er fin, men det kan være en utfordring for dem at det ikke er en helt enkel og tydelig rytme å holde seg til. Så da ville jeg hjulpet til med å klappe i hendene for dem - men det er det bare du som skal ha lov til, ikke de, for da kan de komme ut av det eller gjøre seg avhengige av det for å klare å synge. Sangen går såvidt jeg husker egentlig i litt forskjøvet rytme, men det går fint å dele den i treere (jeg forklarer litt basic her, siden du sa du var grønn på musikk - tilgi meg hvis det blir for mye teskje!) på følgende måte:

THERE is a CAStle ON a (klapp hver gang det er stor bokstav, 3 ganger til sammen)

CLOUD (tre klapp her før du går videre, i samme rytme)

I like to GO there IN my (tre klapp til sammen her også)

SLEEP (og tre klapp her før du går videre)

Haha, det så veldig rotete ut, og jeg vet ikke om du skjønte det? :) Det er lurt å etablere en rytme først for dem, klapp taktfast i den rytmen du har tenkt å bruke en liten stund så de venner seg til den. Og så begynner du å synge, og da deler du det altså inn i tre og tre, så de holder den lange tonen som er på Cloud og Sleep lenge nok. Da slipper du Glade Jul-syndromet; når folk synger Glaade jul - og så ikke holder jul lenge nok, men bare går rett videre på Hellige jul... og fortsetter på samme måte.

Jeg vet ikke om du forsto dette (musikk er ikke så lett å forklare skriftlig!), eller om det ble for teskje for deg, men spør om du trenger mer forklaring :)

Skrevet

Den ja! Den er fin, men det kan være en utfordring for dem at det ikke er en helt enkel og tydelig rytme å holde seg til. Så da ville jeg hjulpet til med å klappe i hendene for dem - men det er det bare du som skal ha lov til, ikke de, for da kan de komme ut av det eller gjøre seg avhengige av det for å klare å synge. Sangen går såvidt jeg husker egentlig i litt forskjøvet rytme, men det går fint å dele den i treere (jeg forklarer litt basic her, siden du sa du var grønn på musikk - tilgi meg hvis det blir for mye teskje!) på følgende måte:

THERE is a CAStle ON a (klapp hver gang det er stor bokstav, 3 ganger til sammen)

CLOUD (tre klapp her før du går videre, i samme rytme)

I like to GO there IN my (tre klapp til sammen her også)

SLEEP (og tre klapp her før du går videre)

Haha, det så veldig rotete ut, og jeg vet ikke om du skjønte det? :) Det er lurt å etablere en rytme først for dem, klapp taktfast i den rytmen du har tenkt å bruke en liten stund så de venner seg til den. Og så begynner du å synge, og da deler du det altså inn i tre og tre, så de holder den lange tonen som er på Cloud og Sleep lenge nok. Da slipper du Glade Jul-syndromet; når folk synger Glaade jul - og så ikke holder jul lenge nok, men bare går rett videre på Hellige jul... og fortsetter på samme måte.

Jeg vet ikke om du forsto dette (musikk er ikke så lett å forklare skriftlig!), eller om det ble for teskje for deg, men spør om du trenger mer forklaring :)

Dette var virkelig til stor hjelp! Jeg vet at den ikke er helt enkel, men ville bare prøve den likevel.. De kan overraske disse små:-)

Ha en fin dag!

Skrevet

Godt jeg kunne hjelpe :) Og de kan definitivt klare mye mer enn vi kanskje tror, de søte små! Det er jo derfor det er så kjekt å jobbe med dem :)

Ha en fin dag du også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...