Gå til innhold

Noen musikklærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, men når det kommer til musikk, så er jeg helt grønn:-/ Jeg har likevel tenkt å lære klassen min (3.klasse) en sang på engelsk. Den har ca fire vers, men er ikke spesielt vanskelig i hverken tekst eller melodi. Det blir altså lett å oversette for barna slik at de får med seg innholdet før vi går i gang med innøvingen..

Spørsmålet er; hvordan øver man best inn en sang (engelsk..). Tar man strofe etter strofe hvor barna gjentar etter meg, øver man inn ett og ett vers om gangen, sier man det først, eller synger man det inn med en gang?

Pliis, noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lang erfaring her :) Det jeg syns virker best når de er såpass små, er å først synge hele sangen for dem en eller to ganger, så de får en følelse av hvordan det skal bli. Og så bruker du strofe for strofe-metoden, slik du beskriver. Syng en strofe for dem, en ganske kort en, og la dem gjenta. Repeter den samme strofen til du føler de kan det (hvis det er enkelt, er det stort sett nok med to-tre ganger). Så går du videre til neste strofe og gjør det samme - og så kommer trikset: Når de har lært seg de to første strofene, så setter du dem sammen og lar dem synge begge to i sammenheng. Gjør på samme måte her; syng først for dem, de gjentar, du repeterer og de gjentar igjen med begge strofene.

Så fortsetter du på samme vis: Hver gang du har lært inn en ny strofe, hekter du den på de strofene de allerede kan. Slik synger de først en strofe, så to, så tre og så fire sammenhengende. Behandle hvert vers på samme måte, og så setter du sammen versene til slutt. Det kan være lurt å gi versene navn underveis, så de forbinder det med noe i tilfelle de kommer ut av rekkefølgen - da kan du si for eksempel "og nå var det flaggverset!" før de begynner på neste, slik at de rekker å koble.