Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Lang historie kort; datteren min har vert plaget/mobbet siden 1. klassen av 1 spesiell gutt. Alltid fått beskjed av skolen om at de vet om denne gutten, og jobber med saken. Da hun begynte på ungdomskolen ble det verre. Mangen samtaler med lærere og nå rektor. Denne gutten er til samtale med lærer 1 gang i uken, for å følges opp. Det siste møte alle parter hadde i februar, vart det inngått skriftelig avtale. Den ble brutt, og rektor fattet vedtak om at han skulle være adskilt fra klassen i friminuttene i 2 uker. Like ille rett etterpå. Anmeldte, og skal være møte med alle parter + politi neste uke. Pratte med moren til en klassevenninne av datteren min istad. Hun nekter nå å gå på skole p.g.a. denne gutten. Virker som han skifter fokus fra min datter til hennes. Moren til denne gutten har vert i kontakt med bv før, og jeg lurer nå på å sende inn en bekymringsmelding. Har i alle år tatt litt hensyn til denne gutten, for jeg tror ikke han har det så greit hjemme. Nå er det nok. Må sette datteren min først. Rektor har sagt at han neste gang blir utvist. Løser jo ingenting i lengden, men da får i det minste folk gå ifred de dagene. Er så lei! Komer til å trappe opp på rektors kontor hver dag om jeg må.... Ble litt langt dette....
Appelsindyret Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 huff! At det har gått så lang tid! Lurer på hvorfor ingen har satt igang mere effektive tiltak på alle disse årene som har gått :S Men PPT er ikke de involvert?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 huff! At det har gått så lang tid! Lurer på hvorfor ingen har satt igang mere effektive tiltak på alle disse årene som har gått :S Men PPT er ikke de involvert? Skolen har vel taushetplikt, men er iallfall PPT jeg gikk igjennom da det ble fattet enkeltvedtak. (at han måtte være vekke fra klassen i friminuttene)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Spørsmålet er vel om det er noen grunn til å melde til barnevernet? At et barn mobber er ikke nødvendigvis grunn nok. Men hvis du oppriktig mener at noe ikke er som det skal hjemme hos denne gutten så burde du melde fra.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Jeg ville tatt en telefon til barnevernet. Det trenger IKKE være omsorgssvikt i bildet for at barnevernet kan hjelpe. De kan også bistå barn og unge som feks. har adferdsproblemer, slik som denne gutten kanskje har.
Appelsindyret Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 jo, men hvis det ikke fungerer det heller... så kanskje det ikke er så dumt å kontakte BV... Trist at datteren din har måttet tåle dette i så mange år!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Spørsmålet er vel om det er noen grunn til å melde til barnevernet? At et barn mobber er ikke nødvendigvis grunn nok. Men hvis du oppriktig mener at noe ikke er som det skal hjemme hos denne gutten så burde du melde fra. Moren ha iallfall ikke kontroll på han. Jeg er desperat etter å få en slutt på dette, så gjør det meste for å få "hjelp",
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller???
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller??? Ja, for ALLE i Norge bor på steder med flere skoler å velge mellom. Daaahhh.....
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller??? Ja, for ALLE i Norge bor på steder med flere skoler å velge mellom. Daaahhh..... Hadde satt himmel og jord i bevegelse for å beskytte mitt barn! Koste hva det koste vil! Var det ingen skole i området ville jeg flyttet til et område med en skole! Så enkelt! Daaahhh...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller??? Ja, for ALLE i Norge bor på steder med flere skoler å velge mellom. Daaahhh..... Nei, jeg er absolutt ikke tafatt. Men, var ikke så ille da hun var yngre. Og nei; er kun en ungdomsskole her vi bor. Ikke aktuelt å la henne pendle 2 timer hver dag for å gå på skole. Mobberen skal ikke skvise henne ut. De nekter hun. Og han vil fortsatt plage andre...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller??? Ja, for ALLE i Norge bor på steder med flere skoler å velge mellom. Daaahhh..... Nei, jeg er absolutt ikke tafatt. Men, var ikke så ille da hun var yngre. Og nei; er kun en ungdomsskole her vi bor. Ikke aktuelt å la henne pendle 2 timer hver dag for å gå på skole. Mobberen skal ikke skvise henne ut. De nekter hun. Og han vil fortsatt plage andre... "han skal ikke skvise henne ut"... Nei nei, men psyke henne ut og ødelegge selvtilitt + + er helt greit? Som sagt, jeg hadde flyttet!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, har ungen din hatt det sånn siden 1.klasse??? Og nå går hun på ungdomskolen... Hva med å bytte skole på ungen din, når alt annet ikke fungerer? Aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn gå igjennom dette dag inn, dag ut... år inn, år ut... Er du helt tafatt eller??? Ja, for ALLE i Norge bor på steder med flere skoler å velge mellom. Daaahhh..... Nei, jeg er absolutt ikke tafatt. Men, var ikke så ille da hun var yngre. Og nei; er kun en ungdomsskole her vi bor. Ikke aktuelt å la henne pendle 2 timer hver dag for å gå på skole. Mobberen skal ikke skvise henne ut. De nekter hun. Og han vil fortsatt plage andre... "han skal ikke skvise henne ut"... Nei nei, men psyke henne ut og ødelegge selvtilitt + + er helt greit? Som sagt, jeg hadde flyttet! Ja, men det er fint. VI skal ikke flytte. Hun er ekstremt tøff, og det er ikke noe alternativ. Ja, hun blir lei, men synes også "synd" på han. Folk som må tråkke på andre for å ha det bra, er det synd på. Det at venninnen hennes ikke orker å gå på skolen, er et hint om at noe må gjøre med denne gutten.
Gjest MMJ Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Gjort er gjort.... men hadde det vært min datter, jeg hadde møtt opp til ALLE friminuttene for å beskytte henne. Og det hadde ikke foregått i så mange år, jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse!!! Lykke til videre.!!!
LilleVilje Skrevet 9. mai 2012 #16 Skrevet 9. mai 2012 Det høres ut som om du har en veldig bevisst og tøff jente som forholder seg til denne mobbingen så godt man kan forvente i en slik situasjon. Og slik jeg forstår på deg, er det ikke alle som mobber henne, men bare denne ene gutten, og at han i tillegg mobber andre? Så da syns jeg du har vært det motsatte av tafatt og tatt jobben overfor skolen (som burde satt inn mer alvorlige konsekvenser i denne saken), PPT og gutten. Flott! Jeg jobber i skolen, og er motstander av hele prinsippet om at man skal fjerne mobbeofferet. Jeg mener at man skal fjerne den som utøver mobbingen, dersom det ikke lar seg gjøre å stoppe det. Det er ikke offeret som skal lide for at en annen person ikke kan oppføre seg. Selvsagt er dette annerledes i saker der en samlet klasse/skole mobber kun en utvalgt person, men i saker som din, ville jeg gjort det samme som deg. Det virker jo som om jenta di har venner, og at det er denne ene gutten som er problemet! Tropp opp på rektors kontor daglig, du, hvis det er det som skal til. Men å dukke opp i hvert eneste friminutt for å gi et barn beskyttelse, tror jeg bare vil føles stigmatiserende for et barn og gi grobunn for enda mer mobbing. Jeg tror også at jenta di lærer noen viktige ting av dette. At det å flykte ikke alltid er en løsning, og at det ofte ligger noe bak når noen er slemme - at det ikke er henne det er noe i veien med, men ham. Og så tror jeg hun får en verdifull erfaring med at livet ikke alltid er en glede og en lyst, og at hun blir mer robust til senere, så lenge det ikke er bare hun som blir mobbet, men det er denne gutten som er et generelt problem. Vi er så opptatt av å beskytte barna våre mot alt, men av og til er det en like viktig beskyttelse å lære dem at slik er verden, dessverre, og slike mennesker kommer de antageligvis til å møte gjennom hele livet. Dette gjelder IKKE dersom mobbingen er av kun ett enkelt barn, og der det er en stor gruppe (alle) som mobber. Da er det helt andre regler som gjelder, og andre tiltak som må til. Men ut fra situasjonen syns jeg du har handlet klokt og riktig - men nå må du kunne kreve at skolen foretar seg noe overfor MOBBEREN for å få en permanent slutt på dette. Og kontakt gjerne barnevernet med din bekymring, gutten trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 HTusen takk for et flott svar!! Ja, datteren min har venner på skolen. Og er som sagt kun denne gutten. Nå har klassevenninnen hennes sagt ja til også bli med på møte. Hun komer sikkert ikke til å være på skolen før den tid. Er veldig godt at det er flere som begynner å stå opp mot denne gutten! Tror nok han mobber mange, men de fleste tørr ikke si ifra...
LilleVilje Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 Det er flott at dere samler dere om å få en slutt på dette! Ofte er det jo slik at de fleste ikke tør å si fra. Det er veldig lett å føle skam selv fordi man blir mobbet, og derfor syns jeg det er så fint at du har lært jenta di å fokusere på at det er gutten det er noe i veien med og synd på, ikke henne. Skolen har et stort ansvar her, og nå er det på tide at de gjør noe virkelig drastisk. Jeg ville også meldt fra til barnevernet, som sagt, hvis du har mistanke om at det er hjemmeforhold som gjør at gutten ikke har det så lett og dermed mobber. Men først og fremst ville jeg satt himmel og jord i bevegelse overfor skolen; tropp opp på rektors kontor hver dag om du vil, KREV at skolen gjør noe med mobberen - at de setter inn en ekstra ressurs og har en spesialpedagog på kun denne gutten hele skoledagen, for eksempel, eller at han rett og slett blir fysisk fjernet. Se også om det er andre som tør å si fra sammen med deg, spør datteren din om hvilke andre elever gutten ofte plager, og kontakt foreldrene der. Still forberedt til møtet, ha snakket med disse andre foreldrene på forhånd, slik at du har samlet en del faktiske argumenter og ikke bare masse føleri om hvor vanskelig dette er - satt på spissen, det er klart det er vanskelig, men faktaargumenter er uvurderlig likevel. Hvis du kan vise til konkrete episoder med ikke bare din datter, men andre elever også, og fortelle om flere ting som har skjedd over et langt tidsrom, er skolen nødt til å ta det på alvor. På min kant av landet finnes det også spesialskoler som tar i mot elever med spesielle atferdsvansker eller utfordringer, jeg vet ikke om det er aktuelt der dere bor? I det hele tatt - lag masse ståk om dette, men la det være seriøst ståk, bygget på fakta og reelle episoder. Hvis du kan begynne med faktaepisoder og bygge saken rundt disse argumentene først, så kan du etterpå fortelle om hvilken innvirkning dette har på din datter og andre elever, hva det gjør med miljøet og tryggheten i klassen/på skolen (det er noe skolen bør være VELDIG opptatt av), og trekke inn alle følelsene dette fører med seg. Hvis du er reelt bekymret for hjemmeforholdene til denne gutten, nevner du dette også, og gjerne også at du ønsker å koble inn barnevernet - eventuelt at du allerede har gjort det, for det syns jeg godt du kan gjøre dersom du er bekymret. Det er stor sjanse for at denne gutten egentlig trenger hjelp, med mindre han har en eller annen alvorlig diagnose - og i så fall trenger han også hjelp. Ikke vær redd for å stå på krava, og ikke gi deg før du blir tatt alvorlig! Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert, sånne saker engasjerer meg
Krisa71 Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Du kan fint ringe barnevernet i denne saken. Jeg gjorde det samme selv i forhold til en gutt som plaget min datter og flere andre på skolen. Hadde da forsøkt å snakke med både skole og foreldrene hans flere ganger, men til ingen nytte. Hva barnevernet gjorde i saken fikk jeg aldri vite pga taushetsplikten, men det ble slutt på plagingen. Du kan være anonym hvis du ønsker det, men står du frem ved navn skal likevel ikke de som blir meldt til barnevernet få vite hvem som har meldt fra før det eventuelt foreligger en omsorgsovertagelse.
Musemora Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Min datter har og blitt mobbet helt fra 1 klasse. Stort sett av samme gutt. Og fordi hun er litt kraftig bygd. Feitedoris var ett mye brukt ord. Nå hun beg på ungd skolen ønsket vi at de ikke skulle komme i samme klasse. Det skulle lærerene fra barneskolen ordne opp i for de hadde overføringssamtaler m ungd skolen. Gjett hvem som kom i samme klasse? Tok det opp på første foreldresamtale og lærerene på ungd skolen hadde aldri hørt at det var noe problem med mobbing. Er det mulig??? Tok deg også opp med faren til den aktuelle gutten: han trakk på skuldrene og sa boys will be boys. Så da vet man jo hvor det kommer fra. Hvorfor er det alltid den som blir mobbet som må bytte skole/ flytte? Hiv ut mobberene spør du meg !!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #21 Skrevet 10. mai 2012 Takk igjen for fine svar! Skal på møte tirsdag, og skal oppdatere dere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå