Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål angående mat til baby som dere kanskje har noen innspill på.

Vi startet forsiktig med fast føde da gutten vår var 4 og 1/2 mnd. Han spiser nå følgende: amming ca kl 06 og kl 08, 1 grøtmåltid ca. kl 10, amming og fruktmos ca. kl 14, middag (1/2 glass) i 16-17tida, 1 grøtmåltid i 18-tida, amming kl 19. Ammer i tillegg 1-2 ganger pr.natt. (Til info så har jeg lite melk etter at han begynte å spise en del fast føde)

På forhånd takk for hjelpen. :)

Spørsmål:

1. Dere som har baby rundt samme alder - er dette nogenlunde samme matmengde?

2. Jeg synes det er vanskelig å avgjøre mengde grøt/middag han trenger da han aldri "gir beskjed" om at han er mett. Han spiser alltid opp beregnet mengde i forhold til grøtpakke. Han er normalvektig i forhold til høyde. Når "vet" dere når barnet deres er mett?

3. Gir dere et mer mettende måltid mellom grøt på morgenen og middag på ettermiddagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ikke fruktmos som eget måltid nei, men som dessert eller mellommål.

Men mi jente spiser ikke like mye grøt som din! Hun spiser Max av 60 ml vann. Da vil hun ikke mer. Slutter å gape rett og slett, kniper igjen. Av middagsglass spiser hun ca 80ml.

Her er det ca slik;

9 frokost- grøt m litt fruktmos

12 lunsj - brød eller middagsglass

15 middag - middagsglass

18 kvelds - grøt pluss smake det vi spiser til middag

Ellers pupp 4-5* dag og 1-2 *natt

Skrevet

Jeg har noen spørsmål angående mat til baby som dere kanskje har noen innspill på.

Vi startet forsiktig med fast føde da gutten vår var 4 og 1/2 mnd. Han spiser nå følgende: amming ca kl 06 og kl 08, 1 grøtmåltid ca. kl 10, amming og fruktmos ca. kl 14, middag (1/2 glass) i 16-17tida, 1 grøtmåltid i 18-tida, amming kl 19. Ammer i tillegg 1-2 ganger pr.natt. (Til info så har jeg lite melk etter at han begynte å spise en del fast føde)

På forhånd takk for hjelpen. :)

Spørsmål:

1. Dere som har baby rundt samme alder - er dette nogenlunde samme matmengde?

2. Jeg synes det er vanskelig å avgjøre mengde grøt/middag han trenger da han aldri "gir beskjed" om at han er mett. Han spiser alltid opp beregnet mengde i forhold til grøtpakke. Han er normalvektig i forhold til høyde. Når "vet" dere når barnet deres er mett?

3. Gir dere et mer mettende måltid mellom grøt på morgenen og middag på ettermiddagen?

Hei. Nå nærmer min seg 7 mnd (15. mai)

Jeg ammer henne til frokost (06-08) Grøt med litt fruktmos ca 10. Ammer henne igjen rundt 12.00, og gjerne litt grønnsaksmos eller fruktmos. Middag i 14-15 tiden. Og amming i 16-17 tiden. Grøt til kvelds ca 18.00. Ammes igjen før leggetid.

Merker fort at hun er mett, kniper munnen igjen og spytter hvis jeg nærmer meg med skjeen ;) Per grøtporsjon spiser hun som regel en porsjon som står på pakken. Eller 3 store ss hvis jeg har hjemmelaget grøt. Samme med middag. Hun virker fornøyd med disse måltidene foreløpig. Prøver å ikke amme henne før etter 05.00. Har funket fint helt til for litt siden når hun ble syk. Nå spiser hun mindre porsjoner og ammer mer om natten til gjengjeld :-P

Skrevet

Siden mini bare er 5,5mnd så spiser hun sikkert litt mindre enn din også får hun mme. Vi starter dagen rundt 8 med en flaske melk. Midt på dagen får hun middag og melk, er ikke så mye middag ennå, men holder på å øke porsjonen nå. Så får hun flaske igjen før vi henter eldstemann i barnehagen og grøt + flaske til kvelds. Da spiser hun en halv porsjon grøt(4mnd grøt) som jeg blander med forskjellige fruktmoser og 180ml melk. Noen netter vil hun ha en flaske på natta også, men stort sett sover hun gjennom natta

Hvis hun ikke vil ha mer grøt eller middag så spytter hun det bare ut igjen

Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

min får bare ett fast måltid om dagen. nattagrøt. han vil ikke ha noe på dagen. han nekter. så ammer jeg. han blir 7mnd til mandag. men helsesøstra sa at det ikke gjorde noe måtte bare ta tiden til hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...