Gå til innhold

"Ha-med-dag" i bhg... og lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror skal begynne på storbarnavdeling etter sommeren. Jeg snakket med avdelingsleder her om dagen. Hun fortalte at de fokuserer veldig på samlingsstund på avdelingen. Det hørtes positivt ut.. Da tenkte jeg synging, eventyr, rim og regler og slikt... men, det hun sa var at de ofte hadde "ha-med-dag"... og ofte fikk barna i oppgave å hjelpe til med middagen hjemme, huske hva som ble spist, og fortelle det i bhg dagen etter... Hun fortalte også om en oppgave der barna skulle huske tre ting fra hjemmet sitt som hadde fargen rød... Dette blir jo som lekser å regne spør du meg.. Er det vanlig?? Dette er jo barn fra 3 år!!

Hvor ofte er det f.eks ha-med-dag i din bhg, og hva sender du med? Har barna lekser av den typen jeg nevner her? Hva tenker du om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ha-med-dag i barnehagen vår består av at hver fredag kan barna ta med en ting hjemmefra. samme hva det er. De viser det fram på samling, så blir det lagt i kassa fram til de skal hjem :)

Skrevet

Tja, nå har ikke datteren min begynt på stor-avdeling ennå, men jeg synes det høres litt fint ut jeg da, hvis det ikke overdrives ;) Da får de jo en forberedelse på litt av det som venter dem når de skal begynne på skolen. Og da jeg gikk på førskolen var jeg dritstolt over å kunne sette meg ned og gjøre lekser;)

En liten digresjon; det minner meg i grunn om barneskolens store "trinn" og mindre basisgrupper, som i sin tur er som en forberedelse til høyskolen :/ Noe jeg forøvrig IKKE liker. Ja til de gammeldagse klassene!

Skrevet

Hos oss er det Ha-med-dag en dag i uken, og jeg HATER det.

EN gang innimellom er greit, men hver syvende dag er pest og plage.

For det spiller ingen rolle om gutten selv liker leken, nei det hele skal analyserers før han bestemmer seg og kun de lekene han mener skaper mest blest får være med. Det er et sant styr de dagene da det har blitt en konkurrasne om å ha med det beste.

Og i tilegg er det jo ikke garanter at leken kommer hjem slik den var da den dro, så jeg er ganske streng på at det skal være noe solid uten masse smådeler.

Frister å nekte min å ha med, men kan ikke det heller. Takk og lov er han skolegutt til høsten.

Det med å snakke om hva de hadde til middag dagen før hadde jeg heller ikke likt da jeg føler det som overvåking. Og det er garantert at min hadde blitt spurt de gangene vi hadde no lettvindt og kanskje ikke supersundt dagen før.

Det med å huske andre ting fra hjemmet er greit da det er gøy hvis det gjøres på riktig måte og skjerper konsentrasjonen dems.

Skrevet

Sånne "lekser" i bhg har jeg aldri hørt om! Høres vanskelig ut for en 3-åring. Heller noe de burde drive med på førskolegruppe.

Ha-med-dag har de hos oss hver fredag, det er egentlig bare innført for å begrense leker hjemmefra i bhg. Da vet alle at det er én fast dag der de får ta med seg noe. Tror ikke det brukes i forbindelse med samlingsstund.

Skrevet

Synes det høres helt fortreffelig ut jeg!

Å kunne hjelpe til og Å kunne husk ting er viktig læring. Det mÅ da være flott at ungene blir oppfordret til Å hjelpe til hjemme??

Og synes du virkelig det er sÅ grusomt at ungene blir oppfordret til Å huska hva de hadde til middag, huske ting med forkjellig farge i hjemmet osv?? Det er da en fin mÅte Å trene bÅde hukommelse og framførelse pÅ. Hvorfor er det "værre" Å huske ting i en bestemt farge enn en regle?

Skrevet

Storebror skal begynne på storbarnavdeling etter sommeren. Jeg snakket med avdelingsleder her om dagen. Hun fortalte at de fokuserer veldig på samlingsstund på avdelingen. Det hørtes positivt ut.. Da tenkte jeg synging, eventyr, rim og regler og slikt... men, det hun sa var at de ofte hadde "ha-med-dag"... og ofte fikk barna i oppgave å hjelpe til med middagen hjemme, huske hva som ble spist, og fortelle det i bhg dagen etter... Hun fortalte også om en oppgave der barna skulle huske tre ting fra hjemmet sitt som hadde fargen rød... Dette blir jo som lekser å regne spør du meg.. Er det vanlig?? Dette er jo barn fra 3 år!!

Hvor ofte er det f.eks ha-med-dag i din bhg, og hva sender du med? Har barna lekser av den typen jeg nevner her? Hva tenker du om det?

weeeeeeee!!!!

Skal du mått oppgi hele TRE ting av samme farge fra hjemmet? Eller fortelle hva de spiste til middag??

Ja det er jammen på grensen til overvåkning. De voksne bør egentlig slutte å snakke med barna om helt dagligdagse ting for det ka jo oppfattes dithen at de vil overvåke hele familien.......

Kjære vene; må da være fint at ungene blir utfordret på å hjelpe til hjemme eller huske helt dagligdagse ting.

Lekser? Det kalles vel heller å prate med barna på barnas premisser. Og når ble det galt å få barna til å hjelpe til med hverdagslige ting? Og barnehagen SKAL være en dannings- og læringsarena! Er det ikke fint at barnehagen faktisk oppfyller denne intensjonen?

Skrevet

I vår barnehage er det hverken ha-med-dag eller "hjemmelekse". (Steinerbarnehage)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...