Gå til innhold

Er min baby treg motorisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 9,5 mnd og kan hverken krabbe, reise seg opp eller sitte selv. Hun greier å dra seg bortover da, så hun kommer seg dit hun vil. Hun er veldig hendig og skravler masse, men altså ikke disse "store" tingene som krabbe, reise seg opp og sitte... Hun kan bare ca 5 ord også.

Er dette uvanlig tregt? Noe en kan gjøre for å stimulere henne til å prøve? Noe som er fint å dra seg opp i feks?

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Tror ikke du trenger å stresse med det :-) Bare kos deg med babyen du og la henne ta ting i sitt eget tempo.

Hvis du lar henne leke på gulvet (og ikke er på farten i vogn hele dagen) så utvikler hun seg helt sikkert fint :-)

Skrevet

Tror ikke du trenger å stresse med det :-) Bare kos deg med babyen du og la henne ta ting i sitt eget tempo.

Hvis du lar henne leke på gulvet (og ikke er på farten i vogn hele dagen) så utvikler hun seg helt sikkert fint :-)

Hun er masse på gulvet, nesten litt vel mye føler jeg. Synes det virker som andre baser mye mer med babyen på fanget osv. Tenker kanskje jeg skulle "trent" med henne eller noe slikt. Hun har litt lite å dra seg opp i her. Og hvis jeg holder henne slik at hun kan stå, er hun veeeeeldig vinglete enda, så virker som det er leeeeenge til. Men alle andre krabber og reiser seg og sitter... :(

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 mnd som ikke krabber, men drar seg bortover i racerfart. hehe. Og for 1 uke siden kunne han plutelig (fra den ene dagen til den andre) reise seg på kne og sitte uten støtte.Nå reiser han seg helt opp og står selv om han får holde seg i noe.

Og kunne si 5 ord når man er 9 mnd er mye, her kan min si 1 ord og det er mamma.

Så nei, jeg syns ikke hun er treg, ganske normal vil jeg si :)

Skrevet

Nei, vil ikke si hun er sen.

Jenta mi som nylig fylte 1 er/var senere, det er i ferd med å løsne nå, de siste 4 ukene har hun hatt stor framgang.

Og 5 ord når hun er 9,5 mnd er mye, så spørs om hun gjør som vanlig er, bare klarer å utvikle en ting i gangen.

Ofte er det sånn at de som er sene motorisk er tidlige med språket og de som er tidlig motorisk er sene med språket.

Jenta mi er også ganske tidlig med språket, hvertfall om jeg skal sammenligne med storebroren. Han var/er sen språklig, men var tidlig motorisk.

Så tror nok du kan slappe av, jenta di utvikler seg i det tempoet hun er klar for.

Skrevet

Hei,

Er du bekymret kan du snakke med fysioterapeut i kommunen din - de kan alltids ta en vurdering. Men det er svært stor variasjon i motorisk utvikling blandt barn, enkelte barn hopper til og med over milepæler.

Man "trener" ikke så mye med barna på de ferdighetene de ikke er klar for - dvs vi setter ikke opp et barn som ikke kan sitte (da kun fort kort vurdering) og reiser ikke hopp barn som ikke reiser seg selv (Kroppen er kanskje rett og slett ikke klar for det). Det er viktig at barna får utvikle seg i sitt eget tempo. Det en eventuelt kan gjøre er å stimulere barna til å utføre bevegelser - dvs lokke med en leke for å få barnet til å komme seg fremover, eller til å rulle rundt f.eks. Barnet utvikler seg raskt og finner ut hva som er mest effektivt etterhvert.

Hilsen fysioterapeut :)

Skrevet

Hei,

Er du bekymret kan du snakke med fysioterapeut i kommunen din - de kan alltids ta en vurdering. Men det er svært stor variasjon i motorisk utvikling blandt barn, enkelte barn hopper til og med over milepæler.

Man "trener" ikke så mye med barna på de ferdighetene de ikke er klar for - dvs vi setter ikke opp et barn som ikke kan sitte (da kun fort kort vurdering) og reiser ikke hopp barn som ikke reiser seg selv (Kroppen er kanskje rett og slett ikke klar for det). Det er viktig at barna får utvikle seg i sitt eget tempo. Det en eventuelt kan gjøre er å stimulere barna til å utføre bevegelser - dvs lokke med en leke for å få barnet til å komme seg fremover, eller til å rulle rundt f.eks. Barnet utvikler seg raskt og finner ut hva som er mest effektivt etterhvert.

Hilsen fysioterapeut smile.png

Takk for svar:) Grunnen til at jeg spurte om det med trening er at jeg ser at de andre i barselgruppa mi trener med sine. De setter dem opp, de lar dem stå å "hoppe" i fanget. Reiser dem opp så de skal stå på gulvet osv for å trene. De sier det er viktig for at de skal bli sterke. Og barna deres krabber jo osv. Men jeg mener at jeg har hørt det du sier at de skal gjøre det når de er klare for det.

Skrevet

Alle barn er forsskjellige, som alle vet. Mitt tantebarn kunne holde holde oppe bare noen uker etter sykehuset og krype/ løfte seg da han var 5 mnd. Han var sterk og veldig rask i utviklingen. Venninnen min sitt barn, han kan verken gå eller krype og er vel over 1 år. Han har vært på helsestasjon, og ingenting tyder å være galt, derfor stresser hun ikke med det. Noen barn er 3 år før de kan si noe som helst av ord, vær stolt over akkurat det barne ditt får til :) du er sikkert en fantastisk mor og det er ikke deg det stå på :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det sies jo at noen unger er raskest på det motoriske, andre på det språklige. At jenta di kan 5 ord når hun er 9 mnd er jo et tegn på at hun fokuserer på språk først. Gutten her er 14,5 mnd og kan kun 4 ord ;)

Skrevet

hei hei :D ser du har fått en del gode råd her som fysioterapi for gutten din :) det har min. men min gutt er d litt anderledes med :) min gutt er 4 år og er 8 kilo bruker lyder kan ikke snakke da altså, krabber, begynte å krabbe når han var nesten 2 år frem til det så ålte han seg. min gutt har ett syndrom som gjør at han er sen. dette fikk vi vite når gutten var i en alder 1 1/2 år med en gen prøve sefølgelig. vi la ikke merke til noe annet at han er veldig liten til alderen. men snakk med helse søster / lege vis dette går utover ditt daglige liv. barnet merker at du er bekymret selv om du ikke viser det direkte til barnet ;) slapp av og ta deg en tur til helse søster ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Er ikke treg nei. Mille begynte ikke sette seg opp før hun var 11 mnd, krabbe 12 mnd reise seg 12.5 mnd. Sa ca 5-7 ord på alderen til din. Ikke stress det kommer:)

Gjest mela<3
Skrevet

Min er helt motsatt. Han gikk da han akkurat hadde fylt 8 mnd, og kan 5 ord i dag, han er 16 mnd;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...