Gå til innhold

Er dette dårlig gjort av meg? 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på litt over 2 år. 16 mai er det en slags 17 mai feiring i barnehagen med flagg, leker og tog. Hun er 2 år og fårstår ikke veldig mye av 17 mai enda tipper jeg. Vi bor i Oslo og hele ben er jo et stort kaos denne dagen. Er det dårlig gjort av meg og ikke ta henne med ut og "feire 17.mai"??

Hadde hun vært i skolealder ville hun jo gått i tog og da er det helt annerledes mener jeg. Dessuten er det meldt regn:( Så og bare være inne, leke litt i hagen, men blåse i å se på tog, pynte seg og alt det der, er det dårlig gjort mot henne? Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet, så hva synes dere damer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en datter på litt over 2 år. 16 mai er det en slags 17 mai feiring i barnehagen med flagg, leker og tog. Hun er 2 år og fårstår ikke veldig mye av 17 mai enda tipper jeg. Vi bor i Oslo og hele ben er jo et stort kaos denne dagen. Er det dårlig gjort av meg og ikke ta henne med ut og "feire 17.mai"??

Hadde hun vært i skolealder ville hun jo gått i tog og da er det helt annerledes mener jeg. Dessuten er det meldt regn:( Så og bare være inne, leke litt i hagen, men blåse i å se på tog, pynte seg og alt det der, er det dårlig gjort mot henne? Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet, så hva synes dere damer?

jeg forstår ikke hvorfor du skal la vær. sånn bortsett fra at det ikke er noe gøy for voksene da. de snakker jo om 17 mai i barnehagen, og det er kanskje litt kjipt for henne om alle de andre har vært med og ikke henne.

men for all del. tror ikke det kommer til å merke henne for livet.

Gjest sug lut
Skrevet

Om det er "dårlig gjort" veit jeg ikke, men det smaker mørkemann og gledesdreper.

Skrevet

Det gjorde jeg da min var så liten. De gikk tog i barnehagen dagen før og koste seg med is og pølser. Så på 17. mai gjorde vi ikke noe særlig. Var bare mesteparten av tiden hjemme og slappet av. Blir for kaos å ta han med ut til sentrum. Bor også i Oslo.

Men etter at han fylte 4 år dro vi til sentrum. Og nå er han skolegutt og går tog hver 17. mai med skolen sin.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det som passer for dere. Det er jo hyggelig å markere dagen på et vis, men hvordan dere gjør det, må jo være opp til dere. Kan være like koselig for en toåring å være hjemme og spise is, grille, og leke med de voksne eller andre barn.

Skrevet

Forstår deg godt jeg HI :) La vær med god samvittighet, hun er så liten og mange kan ikke engang snakke ordentlig på den alderen. Så 17 mai som et stort samtaleemne i bhg, hvor hun føler seg utelatt, det tviler jeg på.

Skrevet

Tror ikke hun får varige men av å skippe selve 17mai. :) Folk feirer jo på forskjellige måter, og ikk alle er i byen med masse folk. (Hadde selv aldri feiret i Oslo, for hadde blitt for mye folk for min del.. :P Liker små folkemengder. )

Hun får jo feiret i barnehagen den 16, og det er vel det viktigste. Hun vet jo ikke at det er 17mai dagen etterpå..

Skrevet

Ville absolutt ha vært med på barnehagens arrangement og funnet på noe ute på 17. mai. :Trenger ikke nødvendigvis dra ned til Oslo sentrum.

I tillegg, det er over en uke til 17. mai. Om det blir regn eller ikke er så usikkert ennå.

Synes det er skikkelig sært å holde seg innedørs og ikke feire 17. mai selv om barnet er 2 år.

Tenk så moro hun vil synes det er gøy å se alle barna som er ute?

Skrevet

Jeg skjnner ikke hvorfor man feirer 17. mai på 16.mai. Hva er det? Enten så feirer man 17.mai og lager tog og feiring på dagen, eller så lar man være, er mitt syn.

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort mot henne, ja. Da mine var 3 husket de i hvertfall godt feiringen året før og gledet seg veldig.

Jeg kan ikke tenke meg at det vil gi henne noe varig traume ikke å få lov til å være med på feiringen, men mye morsommere å få delta på morroa.

Jeg synes nå også deter rimlig sært av voksne folk ikke å gidde å være med å feire nasjonaldagen vår når vi bor i et så bra land. For meg blir det nesten som å nekte å gå i en god mor sitt 70 årslag fordi man har mer lyst til å se en TV serie.

Gjest peacock
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor i Oslo du bor... Forstår godt at du ikke orker tanken på sentrum, men er jo massevis av lokale tog, flaggheisinger og leker på skolene rundt omkring! Dette er noe mindre skala enn barnetoget i sentrum, og dere kan jo gå til en skole som ligger i nærheten så det ikke er så langt hjem :-)

Barnehagetog er kjempestas!

Skrevet

Kjempe sært, spør du meg.

Jeg har en som fyller 2 år i juni. Gleder meg til å pynte han, ut å spise is og se på barnetoget. Da sitter han på armen vår. Gøy å vise han frem, han var bare 1 år i fjor og lå og sov i vogna.

Skrevet

Tja, skal en droppe alt som er gøy før de er store nok til at de vet det eksisterer og husker det i ettertid?

Du trenger ikke dra inn til sentrum, ta turen til en lokal skole og bli med på moroa der. La ungene spise is og pølse, fiske og kaste noen baller på blink.

Trenger ikke gjøre så mye ut av det, men å droppe 17 mai hadde jeg ikek gjort.

Gjest peacock
Skrevet

Jeg skjnner ikke hvorfor man feirer 17. mai på 16.mai. Hva er det? Enten så feirer man 17.mai og lager tog og feiring på dagen, eller så lar man være, er mitt syn.

det er fordi 1) barnehagene ikke er åpne 17 mai og 2) fordi det blir litt i overkant å la toåringer gå i barnetoget. Kjempestas for de eldste i barnehagen å gå i flaggborg! Synes det er kjempefint jeg... Som skolekorpsdirigent har jeg og juniorkorpset gått med barnehagen, dette har vært en fin generalprøve og en mulighet for de yngre i korpset å spille alene uten de store og gå lengst fremme i orkesteret. Kjempehyggelig hvert år :-)

Skrevet

Mange her inne som sier at Hi er sær fordi hun ikke vil dra til sentrum på 17. mai. Men de siste årene når jeg har vært her inne, så har alltid en eller annen skrevet innlegg om hvordan dem skal feirer 17.mai. Og de fleste ville feirer det hjemme med familien sin. Hva er det som er galt med det? Selv om man ikke vil dra til sentrum og gå tog der, så trenger det vel ikke strengt tatt å betyr at man IKKE feirer 17. mai. Alle feirer på sin måte, enten ute ved å gå tog og vandrer rundt eller hjemme med tv'n på og griller.

Skrevet

Mange her inne som sier at Hi er sær fordi hun ikke vil dra til sentrum på 17. mai. Men de siste årene når jeg har vært her inne, så har alltid en eller annen skrevet innlegg om hvordan dem skal feirer 17.mai. Og de fleste ville feirer det hjemme med familien sin. Hva er det som er galt med det? Selv om man ikke vil dra til sentrum og gå tog der, så trenger det vel ikke strengt tatt å betyr at man IKKE feirer 17. mai. Alle feirer på sin måte, enten ute ved å gå tog og vandrer rundt eller hjemme med tv'n på og griller.

Hun vil jo ikke gjøre noe ut av dagen, ikke pynte seg, se på toget eller noe annet spessielt. Det er noe ganske annet enn å finne en utradisjonel måte å feire på.

Skrevet

Jeg synes ikke det er dårlig gjort! Det blir jo feiret med tog og stas på 16. mai i barnehagen! Og jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ut å bevege deg i Oslo på 17.mai, har vært der en gang og aldri mer! Hverken med eller uten barn!

Jeg skulle gjerne gjort som deg, spes siden det ikke er meldt bra vær, men har to stebarn som går på barneskolen så jeg må dra med både baby og hund ut i finstasen, selv jeg har mest lyst til å ta på bæremeisen og rusle tur i skogen...

Skrevet

Tviler sterkt på at Hi kommer til å være den eneste her inne som kommer til å være hjemme og ikke pynte seg på 17. mai. Tror det er mange som gjør det samme som Hi hvert år. Feilen til HI er at hun spør her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...