Gå til innhold

Dere som var veldig plaga med bekkenløsning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som enda har vondt i bekkenet? Hvor gammel er ungen din nå?

Gutten min er 8 mnd og jeg har enda veldig vondt i bekkenet. Skal ikke dette ha gått over til nå? Jeg gleder med til å få begynne å jobbe igjen, men hvis ikke dette blir bedre, da er jeg redd for at jeg blir sykemeldt og det er noe jeg absolutt ikke vil. Er det noen behandling man kan ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Jenta mi er straks 2 år og jeg har hatt bekkenplager i over 2 1/2 år. Det begynte med bekkenløsning men har nå gått over til bekkenlåsning.

Et lite tips er å besøke en kiropraktor.. Det er mulig det er bekkenlåsning du har fått, uten å vite det. Det skjedde med meg.

Skrevet

Kom deg til behandling! Spør legen om henvisning. Du skulle vært helt bra nå. Min er snaue 3 md og jeg kom meg enda raskere denne gangen, selv om bekkenet var verre. Merker ikke noe til bekkenet nå.

Skrevet

Nei? Du tuller nå? Har du gått Så lenge? Kiropraktor ja.. Er litt redd dem, men blir vel nøtt til gjøre noe med det her. Er det veldig vondt når kiropraktoren holder på?

Skrevet

Hvordan behandling kan man ta? Fins det flere? :)

Skrevet

jeg hadde kraftig bekkenløsning foran og låsninger bak. fikk henvisning til fysio, men valgte heller å gå til kiropraktor for å få opp låsningene. var ikke vondt å knekke, kun litt skummelt første gangen, men etter det så gledet jeg meg til å dra dit. :) finn ut først om det er låsning eller løsning du har, og velg så behandling utifra det :)

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Skal se om det er noen som finner ut om det er låsning eller løsning. Er det legen det, eller? :)

Skrevet

her var det kiropraktoren som fant ut.. :) legen min klarte ikke kjenne forskjell på løsning og låsning.. men kiropraktoren fant det med en gang.

Skrevet

Jeg kjente antydninger til bekkenløsning allerede i uke 5 (!!!) i graviditeten. Har en rygg som er et problem i utgangspunktet etter en ulykke for noen år siden (1 brudd og to prolapser). Jeg oppdaget en fysioterapeut som hadde gravidtrening. Vi møttes to ganger i uken og gikk med staver i skogen (ca 8-12 gravide kvinner og fysioterapeuten) og så hadde vi 40 min styrketrening innendørs etterpå. Dette opplegget fulgte jeg hele graviditeten og jeg var stort sett i jobb frem til permisjonen startet! Etter en tøff fødsel med brudd i halebein osv var bekkenet helt ødelagt og 6 uker etter fødsel startet jeg mor/barn-trening hos samme fysioterapeut. Der trener vi opp indre musklatur og styrker bekkenet igjen. Det er også mye uttøyning. Nå, 6 måneder etter fødsel, er jeg nesten som før graviditeten! Det skrangler litt enda, men vi er på god vei!!!

Jeg anbefaler også å ta kontakt med kiro og hør med de. Min erfaring er imidlertid at kiropraktorene "alltid" finner en låsning, så kanskje kunne det være lurt å få henvisning til fysikalsk behandling og få tips til øvelser du kan gjøre hjemme osv.

Jeg vet hvor vondt bekkenløsning er, så jeg krysser fingrene for at du kommer deg!!!

Skrevet

Jeg fikk hjelp av osteopat! Hjalp veldig for meg! Håper du blir bra!

Skrevet

Så mange gode tips! Skal virkelig prøve ut alt, uansett hvor dyrt det er. Brakk også halebeinet under fødselen, så det hadde sikkert vært greit å fått fiksa det også før jeg går uti jobb igjen. Har ringt kiropraktor! Må legen henvise meg til fysio og osteopat?

Gjest Mafan
Skrevet

Kiropraktor vil "alltid" finne en låsning er også min erfaring... Fordi ellers har de ingenting å jobbe med og tjene penger på... Stygt sagt, men etter erfaring med fire kiropraktorer og en manuellterapet så kan jeg si det med en viss sikkerhet. Klart du finner gjerne en ærlig sjel... Men som manuellterapeuten min sa så vil folk tilnærme seg problemet ditt med sine teoretiske utgangspunkt og erfaringer, og da vil kiropraktorer ofte si at du her låst her eller der... Hvis du lurer på om du har en låsning kan også en fysioterapeut som er erfaren med bekken eller er spesialutdannet på dette undersøke deg for låsning. Jeg vil også anbefale manuellterapeut, fortrinnsvis med refusjonsordning, denne kan også sjekke deg for låsninger og behandle disse om de finner dem, men kan også tilby bredere behandling som massasje hvis du har mye muskelsmerter og sette opp et treningsprogram for å styrke muskulaturen din. Mange har god erfaring med stabiliserende trening av musklene rundt bekkenet, enten i slynge eller med andre øvelser. Finn i så fall en fysio som kan bekken og som kan gi deg individuell oppfølging. Selv har jeg prøvd masse og jenten min er snart ti mnd. Jeg er bedre, men ikke helt bra. Nå trener jeg styrke i slynge og begynte nettopp hos naprapat som jobber med muskelsmerter og knuter i setemuskulaturen som har bygget seg opp etter over et år med bekkensmerter. De aller aller fleste blir bra av bekkensmerter, men det kan ta tid! Og det kan være snakk om flere mnd fremover i tid for deg, eller kanskje år, men de aller fleste blir altså bra!

Det er rundt 2 % som får varige plager.. Vil også anbefale deg å melde deg inn i LKB eller se på lkb.no. Der har de kontaktpersoner i de fleste fylker og du kan ringe eller maile en likemann og spørre om det er noen behandlere i ditt område som anbefales. Lykke til. Bekken er noe dritt!

Skrevet

Kjenner litt av bekkenløysinga endå ja. Mi jente er 8 mnd, og eg kjenner det stikk i skambeinet om eg går fort. Men det går litt bedre dag for dag. Heldigvis. Lykke til, og håper du føler deg bedre dag for dag du også! :)

Skrevet

Jenta mi er 7 md. Jeg og sliter også fortsatt! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...