Gå til innhold

Prøve eksamen, norsk muntlig.. Vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Emnet mitt er "individets frihet", noen som har tips/råd ang problemstilling?

Emnet er den eneste informasjonen jeg har, og er total blank for øyeblikket..

Fremføringen skal være på max 10 min, så det begrenser jo innholdet også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du skal presentere noe skriftlig også, så pass på at du skriver riktig siden det er norsk ;) (prøveeksamen i ett ord!!!)

Er "individets frihet" det eneste du har å gå etter? Jeg tenkte umiddelbart på tidsperioden realismen i hvertfall med bl.a. Ibsen sine kvinneskikkelser som f.eks Nora, eller fra krigstidene muligens? Du kan kanskje også komme inn på samene, men det blir vel mer folkeslag enn individ. Høres så rart ut å kun få et emne slik. Håper du finner ut av det da, og lykke til :)

Skrevet

Camilla collett, Amalie Skram og Ibsen!!!

Masse å gå ut fra å skrive om!

Skrevet

hehe takk for det, gikk litt fort her ;)

Ja, det er det eneste jeg har fått av "informasjon", så mulighetene er vel mange, men samtidig greit å ikke drite seg helt ut.. hehe

Hmm, ja, det kan jeg jo prøve meg på, Nora som person er jo i strid med den perioden, hvis jeg ikke husker helt feil ;)

takk skal du ha!

Skrevet

Amalie Skram skrev om mye som var meget tabu på den tiden (og forsåvidt enda) og så å si ingen andre skrev om de samme temaene før nesten 100år senere.

I korte trekk handler det meste av det hun har skrevet om ganske så trasige greier som i hovedsak ender med døden. Men det handler jo mye om individetsfrihet og mangelen på det.

Og Nora er jo som skrevet over her i strid med det meste ;)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...