Gå til innhold

Blodprosent på første svangerskapskontroll


Novembernurkimagen<3

Anbefalte innlegg

Hei jenter, jeg lurer på hvilken Blodprosent (hemoglobin) dere fikk målt på første svangerskapskontroll u 10-12? Jeg hadde 13,9, har fått målt 14,6 som ikke gravid. Legen har ikke kommentert verdien og viser til grenseverdien for voksne kvinner, ca 11-15,3 om jeg ikke husker feil. Dette er sikkert uproblematisk og uttrykk for engstelse hos meg....men har lest om sammenheng mellom høy Blodprosent i første trimester og risiko for svangerskapsforgiftning og vekstavvik hos for fordi tykt blod kan gi dårligere blodgjennomstrømning i morkake. Vil bare gjerne høre hva dere har fått beskjed om på legekontoret. Hvis noen av dere har fått over gjennomsnittlig høye verdier (hb ligger visst normalt på 11-13 hos gravide, har legen sagt noe om farer ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var 13,1 hos meg. Var hos jordmor i dag. Hun synes det var greit å ligge litt over, så en har litt ekstra å gå på i forhold til blødninger i fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å skremme noen. Sikkert helt i orden :) når leger ikke gjør noe med det tidlig i svangerskapet er det vel fordi høy hb i seg selv sjelden byr på problemer. Men ok å følge med at hb syner slik den jo skal utover svangerskapet når blodvolumet i kroppen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 9,1, og fikk beskjed om at det var for lavt. Så da ble det jerntabletter på meg. Som om jeg ikke var nok forstoppet fra før;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...