Gå til innhold

Blodprosent på første svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Hei jenter, jeg lurer på hvilken Blodprosent (hemoglobin) dere fikk målt på første svangerskapskontroll u 10-12? Jeg hadde 13,9, har fått målt 14,6 som ikke gravid. Legen har ikke kommentert verdien og viser til grenseverdien for voksne kvinner, ca 11-15,3 om jeg ikke husker feil. Dette er sikkert uproblematisk og uttrykk for engstelse hos meg....men har lest om sammenheng mellom høy Blodprosent i første trimester og risiko for svangerskapsforgiftning og vekstavvik hos for fordi tykt blod kan gi dårligere blodgjennomstrømning i morkake. Vil bare gjerne høre hva dere har fått beskjed om på legekontoret. Hvis noen av dere har fått over gjennomsnittlig høye verdier (hb ligger visst normalt på 11-13 hos gravide, har legen sagt noe om farer ved det?

Fortsetter under...

Ikke meningen å skremme noen. Sikkert helt i orden :) når leger ikke gjør noe med det tidlig i svangerskapet er det vel fordi høy hb i seg selv sjelden byr på problemer. Men ok å følge med at hb syner slik den jo skal utover svangerskapet når blodvolumet i kroppen øker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...