Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Min venninne har nettopp fått en baby i uke 29. Dette kom litt brått på alle, så vi har ikke kjøpt noe have enda. Nå lurer jeg på hva jeg skal finne på å kjøpe. Hun ligger i kuvøse, og kan vel ikke ha bamser o.l inni der. Ikke har de noe særlig (private) klær på så lenge de er på sykehuset heller så vidt jeg forstår. Hun sa for et par dager siden at hun hadde masse klær, også av de minste str. Har ikke så lyst å kjøpe noe som ikke kan brukes før om et halvt år liksom... Noen som har forslag til gave?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Sengesett, teppe, håndkle er jo ting man alltid trenger etterhvert når hun kommer hjem. Pute til seng? Er ofte anbefalt at premature bruker en tynn babypute pga at hodet ikke skal bli flat..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 De trenger det ikke så mye nå, men når ungen blir større vil de jo trenge alt det som andre babyer trenger. Men hun som brått fikk en prematur baby har behov for en venninne. Gi henne en oppmerksomhet, en god bok (lange dager på nyfødt intensiv), en god krem, noe du vet hun vil like. Så kan du gi gave til babyen når den er kommet hjem. Det å få en prematur baby er ikke spesielt gøy.
Gulosten™ Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 De trenger varme klær når de er så små. Luer, sokker, tepper e.l. av Nøstebarn-ull fx. Nøstebarnteppet kanskje...?
lille sprelle Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Hvis du kan strikke - lag en ulllue i ministørrelse (for vår var en lue til new-borndukkestørrelse nesten litt stor). De små skal bruke lue hele første året døgnet rundt.
lille sprelle Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Skal du spandere noe mer - et lille lam ullpledd. Vognposer blir altfor stort for dem
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Hvis du kan strikke - lag en ulllue i ministørrelse (for vår var en lue til new-borndukkestørrelse nesten litt stor). De små skal bruke lue hele første året døgnet rundt. Dette med lue frarådes (ialfall til ikke-premature) pga økt fare for krybbedød. Bør kun brukes første levedager og ute ved kjølig temperatur eller trekk. Dette fordi de små kvitter seg med overskuddsvarme via hodet, og overoppheting er en av grunenen man mistenker for krybbedød. Men mulig det er annerledes for prematurfødte, jeg kjenner kun til vanlige nyfødte/spebarn.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Jeg tror jeg ville spurt dem om hva de trengte. Kanskje de ikke har noen særlig prematurklær, men at det hadde vært koselig å ha på noe eget selv om ungen ligger i kuvøse? Men ville nok ikke kjøpt det før jeg hadde spurt om det kunne vært noe. Ellers ville jeg kanskje heller ventet med handlingen til de kom hjem fra sykehuset og heller hatt med blomster (igjen hvis det tillates av sykehuset) og kanskje et blad og en sjokolade til mor, som en liten oppmerksomhet.
Gjest Hippoღ Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Blomster tillates ikke. De er så utsatt de minste. Uten unntak. Men en god bok eller noe i første omgang. Og heller en gave når de kommer hjem
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 Takk for alle svar. De kommer nok ikke hjem før om 2-3 mnd (worst case), så føler det blir litt lenge å vente... Men noe til mor var ikke så dumt, mens vi venter. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå