Gå til innhold

Noen som har samme problem? Hva gjør dere? Spørsmål om samsoving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som har vært ekstremt kosete fra han var baby. Han sov aldri for seg selv, bare inntil oss (meg). Nå er han litt over 2 år, og vi har prøvd i lang tid å få han til å sove i egen seng. Det har gått bra i en periode, men så har det vært reising og sykdom, og da har det sklidd ut. Så nå sover han i min seng (har en gjesteseng på hans rom) igjen. Det går egentlig fint, vi sover godt begge to. Jeg kan gjerne ha det sånn. Så hva er problemet?

Jo, det er at han våkner flere ganger på kvelden og vil opp i min seng. Rundt kl 22-23 blir han umulig å roe, og jeg må legge meg med han. Og det passer jo ikke alltid! Noen ganger vil jeg være oppe lenger enn det. Så nå føler jeg at vi presses til å ta ny runde med gråting og hyling i egen seng for å avvenne han igjen. Blir litt irritert på han: Kan han ikke skjønne at han må sove noen timer selv først, så kan han få kos resten av natta? Men mye vil ha mer, og han vil tydeligvis kose HELE natta. Til slutt må jeg vel legge meg kl 19 sammen med han...

Noen som har (hatt) det på samme måte? Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

2-åringer har ikke alltid begrep om tid eller sted, de vil ha nærhet og de vil ha de samme rutinene som før. Så det at du blir irritert på ham for et "problem" som du selv har skapt er svært urettferdig for barnet.

Har du lest boken "No cry sleep solution"? Jeg har ikke lest den selv, men kjenner endel som har lest den og har hatt nytte av boken

Skrevet (endret)

Tja... Hvem som har skapt dette problemet, kan vel diskuteres. Når det plutselig står en liten, febersyk gutt i senga midt på natten og roper "opp, opp, kose mamma, kose mamma!", og han holder på i timesvis hvis jeg ikke tar han opp, er det da jeg som skaper problemet? Han har vært utrolig utholdende og seig på dette med kosing fra han var bitteliten - er ikke det bare sånn han er, og ikke noe jeg har gjort han til? VI hadde aldri dette problemet med storesøsteren. Hun er mye mer selvstendig og vil sove for seg selv.

Og jeg skjønner selvsagt at han ikke forstår hva klokka er og hvor lenge han har sovet. Og jeg blir ikke sint på han. Jeg skulle bare ønske han forsto det.

HI

Endret av overrumplet
Skrevet

Et tips som faktisk har funket bra på min gutt da han var i toårsalderen var å snakke med ham. Jeg fortalte ham i et rolig øyeblikk at i natt skulle han sove hele natta i sin egen seng. Forventet ikke noe svar, brukte ikke "barnevennlig språk", var bare helt informativ. Han svarte aldri på det, men det funket som bare det. Kjemperart, mulig at det var tilfeldig, men jeg har gjort det mange ganger når det har vært behov for å stramme inn leggerutiner som har sklidd ut, eller etter sykdomsperioder hvor han har blitt vant til å våkne om natta. I alle fall tar det ca 20 sek å teste det ut, og skader ingen ;-)

Jeg sier det forresten aldri i forbindelse med legging eller om natta - har det først tullet seg til får jeg ta det på min kappe. Jeg bare informerer i løpet av dagen om hvordan jeg vil at det skal være.

Skrevet

er enig med Bønni over her. Våre to gutter samsov med meg begge to, men da eldstemann var 2, kom lillebror og det var på tide med egen seng. Da satt jeg først ved sengekanten til han sovnet, for så gradvis gå ut før han sovnet. Jeg ventet til han var nesten i drømmeland, så hvisket jeg at jeg skulle vaske klær, eller noe han visste jeg gjorde:), og at jeg kom tilbake veldig snart. Og det gjorde jeg også. Etter noen slike kvelder kunne jeg gå ut før han sovnet. Kanskje du kan følge ham tilbake til senga si,og bare gjenta at du kommer snart etc etc. Det er nok det å gjenta gjenta gjenta som er greien her:) Hos oss kommer begge gutta oppi til oss i løpet av natten, og det er helt greit, de er 3 og 5 nå. Bare kos det:)

Skrevet

Hadde samme problem med min sønn også for ett par måneder siden. ًI begynnelsen satt jeg ved siden av sengen hans, og sang for han en liten stund. Trakk meg mer og mer vekk fra sengen, av og til sier jeg bare at jeg skal på do, spise mat, vaske osv og at jeg komme

Snart tilbake. Er vekke ett par minutter og komme inn igjen, så går jeg ut igjen og viser meg i døren innimellom.

Det fungerer kjempe fint hos oss. Angående det når han våkner om natten.

Dette er bsre en kamp du må ta. Ikke la han få komme opp i sengen din, fortell han rolig at han er stor gutt og skal sove i egen seng. At det er natta ute og alle sover. Snakk lavt og rolig, stryk han på ryggen, hode, syng en liten vuggevise. Dette fungerte her i hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...