Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Dette er ikke for å forsvare at noen barn sitter fremovervendt i det hele tatt.. Mine barn sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det i mange år, MEN! Noe jeg syntes er litt merkelig er at i 2010 omkom det 5 barn i trafikken i Norge, men ingen av dem satt inni bilen. Noen som selvsagt er et veldig bra tall og helt fantastisk at ingen barn ble drept som passasjerer. Men er det ikke da litt snodig at undersøkelser viser av bare 2 av 10 barn (tall fra i fjor) satt bakovervendt?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Nei og jo.. Forovervendt er jo trygt det og, men bakovervendt er tryggest, er derfor det er anbefalt. Men så lenge barnet sitter i en stol som er riktig montert, og som barnet sitter slik det skal, så skal det jo mye til for at barnet dør i en ulykke. Forovervendt, eller bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Dette er ikke for å forsvare at noen barn sitter fremovervendt i det hele tatt.. Mine barn sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det i mange år, MEN! Noe jeg syntes er litt merkelig er at i 2010 omkom det 5 barn i trafikken i Norge, men ingen av dem satt inni bilen. Noen som selvsagt er et veldig bra tall og helt fantastisk at ingen barn ble drept som passasjerer. Men er det ikke da litt snodig at undersøkelser viser av bare 2 av 10 barn (tall fra i fjor) satt bakovervendt? Når det er pålagt at babyer sitter bakovervendt så får jeg det ikke til å stemme at kun 2 av 10. Men at maneg snur alt for tidlig, det stemmer nok. Min datter er 2 år og hun er den eneste i vår vennekrets, som har barn fra 2 år og oppover, som sitter bakovervendt. Jeg har selv vært i kollisjon og er GLAD for at hun satt godt sikret, riktig vei, i stolen sin
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Fint at ingen døde og at folk sikrer barna sine. Men hva vet vi om skader og omfanget av skadene ved fremovervendt vs. bakovervendt. Her er nok forskjellene store!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Ja de tallene gjelder jo da selvfølgelig fra barn som sitter i sete nummer 2 og 3. Ikke de lovpålagte...
Gjest peacock Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Nå er det jo forskjell på å dø i trafikken og å "bare" bli skadet. Mye større sjanse for å få alvorlige nakkeskader om barnet sitter forovervendt! Er en grunn til at for eksempel IF bare leier ut bakovervendte seter... Det er fem gange farligere å sitter fremovervendt ifølge trygg trafikk.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Dette er ikke for å forsvare at noen barn sitter fremovervendt i det hele tatt.. Mine barn sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det i mange år, MEN! Noe jeg syntes er litt merkelig er at i 2010 omkom det 5 barn i trafikken i Norge, men ingen av dem satt inni bilen. Noen som selvsagt er et veldig bra tall og helt fantastisk at ingen barn ble drept som passasjerer. Men er det ikke da litt snodig at undersøkelser viser av bare 2 av 10 barn (tall fra i fjor) satt bakovervendt? Satt 2 av 10 barn som var i en ulykke bakovervendt? Eller er disse tallene fra stikkprøver hos bilførere generelt?
Cimorene Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 (endret) "De barna som er sikret som anbefalt, har overraskende lite skader. De barna som ikke er sikret som anbefalt, eller ikke sikret i det hele tatt, har store skader som vil prege dem for livet. Vi snakker om alvorlige skader på hjernen, lammelser, og avhengighet av rullestol. Om lag halvparten av de barna som har alvorlige skader kunne vært så godt som uskadde, dersom barna hadde vært sikret som anbefalt i bilen. De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring, og det er grusomt å se dette." -Overlege Tor Einar Calisch, ved Barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus Endret 8. mai 2012 av Cimorene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå