Matrosen og Meg:) Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Ja, jeg har jo ingen hastverk, gutten min er jo bare 9 mnd gammel. Men jeg er en type kreativ sjel som liker å gjøre litt ekstra ut av det meste. Og da skal jo ikke 1 års dagen til mitt første barn bli noe unntak. så av ren nyskjerrighet, gjorde dere noe spesielt på denne store dagen? tips og forslag til spesielle ting, som kaker, pynt osv tas imot med stor takk:)
Lykketroll med 2 småtroll Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Svigermor laget eneg bløtkake til mine, som de fikk sitte på gulvet å spise med hendene. Veldig vittig!
❤lille stjerne❤ Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 På selve 1 års dagen ba vi besteforeldre og de av tanter og onkler som bor i nærheten på middag og kake. Lørdagen etter ba vi 3 små nabo/venner på samme alder på kaffe og kake.
Leeloo76 Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Vi skal ikke ha dåp, så tenkte å ha en litt utvidet 1års feiring i stede for navnefest. Lurer også litt på hvordan vi skal gjøre det... Blir vel å invitere nærmeste venner og slekt. Skal kjøpe sølvramme med fødselsdato, vekt og lengde slik søsteren fikk. Har nesten litt dårlig samvittighet for at vi ikke lager til noe, men storesøster hadde heller ikke navnefest, og ikke er vi veldig gode på å arrangere store tilstelninger heller. Kanskje vi leier et sted og bestiller catering så det blir litt mer "profft" hvertfall... Er det teit å ha alkohol hvis det er på ettermiddag/kveld? Var i dåp i helga (i utlandet) der middagen og festen etterpå var mer som et bryllup, det var egentlig veldig OK, men der var dåpsbarnet 2 år og var med "to te bitter end". De hadde med reiseseng til henne, men hun ville heller danse med kusinene sine Vi kan jo også ta med seng. Kommer uansett ikke til å drikke selv, men gjestene kan jo få (vet at de er mer komfortable med å drikke rundt unger enn jeg selv er). Problemet er at jeg ikke vet hvordan 6åringen vil reagere, hun er ikke særlig vant til berusede mennesker, men det gikk jo fint i dåpen vi var i, hun virket ikke som hun tenkte over det, og jeg drakk jo ikke.
Matrosen og Meg:) Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har siden jeg postet innlegget i går kommet frem med noen ideèr som jeg tenker å gjennomføre når det nærmer seg litt mer. Den lille har mange og en stor familie rundt seg. Så det blir nok mange gjester. Derfor så håper vi jo at vi kan ha hagefest. men om ikke så får vi bare omøblere og lage det til inne. Hagefest, så gjør vi det så enkelt at gjestene tar med seg kjøtt! vi står for tilbehør, drikke, og kaker. Så har vi grilling. Da setter vi opp en god del bord i hagen, som blir pyntet fint. Tenker mange knæsje farger, siden dette er som regel det barn liker best. Kakebordet skal ha en egen liten kake til den lille, også kaker til alle andre. muffins med blå glasur, blå pikekyss. mye blått! og en hovedkake som skal ha jungeltema, siden det er det temaet jeg tenker for festen. Masse balonger, med helium som henges i alle trær osv.. Jeg skal lage små egne bokser, som jeg skal ha forskjellig snacks oppi. Lage personlige vimpler, hvor det står småfakta, som vekt ved fødsel, når han sa det første ordet, krabbet, osv... Ting som har skjedd det første året. Skal lage en stor plakat, sånn kjempestor hvor det står 1 år. Ja store planer. Men som ikke trenger å koste så mye, da jeg elsker å lage mye ting selv. Eneste jeg ikke er noe god på er å bake kaker. så det må jeg nok finne hjelp til:P kanskje det var noen tips til deg som ville ha stor fest?
Light of my life Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Vi skal heller ikke døpe eller ha navnefest får vår lille snuppe, så tenker også på å ha en stor/utvidet 1 års feiring med familie og venner. Er en stund til så er foreløpig helt i startgropen når det kommer til planleggning, men tenker vi leier lokale og bestiller catering (lunsj), serverer litt vin til maten til de voksene, og bestiller noen lekre kaker til kaffen + egen bløtekake som lillemor kan kline med Det med å ha personlig pynt med info/fakta om den lille i første leveåret syntes jeg var en super idé! Hmmm... Går kanskje an å få bilde og tekst trykket på søte sukkertøyglass el som kan stå på bordet. Noen som vet hvor man kan bestille noe sånt (eller noe lignende)? Noen med andre ideer til pynt? Eller underholdning?
Matrosen og Meg:) Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2012 Vi skal heller ikke døpe eller ha navnefest får vår lille snuppe, så tenker også på å ha en stor/utvidet 1 års feiring med familie og venner. Er en stund til så er foreløpig helt i startgropen når det kommer til planleggning, men tenker vi leier lokale og bestiller catering (lunsj), serverer litt vin til maten til de voksene, og bestiller noen lekre kaker til kaffen + egen bløtekake som lillemor kan kline med Det med å ha personlig pynt med info/fakta om den lille i første leveåret syntes jeg var en super idé! Hmmm... Går kanskje an å få bilde og tekst trykket på søte sukkertøyglass el som kan stå på bordet. Noen som vet hvor man kan bestille noe sånt (eller noe lignende)? Noen med andre ideer til pynt? Eller underholdning? Jeg lager som sagt det meste av pynt selv, men henter som regel inspirasjon fra blogger som jeg finner på nettet. jeg nevnte bokser som jeg skal ha forskjellig snacks i. her fant jeg ideèn til disse: http://itoneroseshage.blogspot.com/2011/10/trinn-for-trinn-hvordan-jeg-lager.html Det er også mange andre gode ideèr der! Vimplene jeg snakket om, kan man jo lage selv i word og printe ut i forskjellige fargete ark. Bare og klippe og lage hull til tråden. Det er mye man kan lage som gjør det litt mer personlig og som er enkelt. det er som regel bare kreativiteten som stopper opp! I dåpen til den lille her, hadde jeg på gavebordet, trollhassel, (vanlige kvister fungerer like bra) i en stor glassvase. På kvistene hadde jeg printet ut forskjellige bilder på fotopapir som jeg klippet runde, tok hull med hullmaskin, tredde blå trå, og hang på kvistene. Ble veldig kult. Gutten har også navnet sitt i tre bokstaver på rommet sitt. disse sto også på gavebordet i en liten bue rundt denne vasen med bildene. Jeg laget lys med bilder på, det er også ganske enkelt, men krever litt feiling for å bli fornøyd. viktig å huske at det blir penest på helt enkle hvite kubbelys. Det man gjør er å printe ut bilde i den størrelsen som passer lyset, på helt vanlig papir. Klipper bildet, legger det på lyset, tar bakepapir over. Holde det stramt sammen, så det ikke blir skjevt, og stryke med strykehjern over. Lurt å ha avispapir under der man driver da det kan dryppe litt, godt lys så man ser bra, og et strykehjern som man ikke bruker til klær. kan renne litt stearin på det. en bruker noen ganger for å finne ut hvor hardt man skal holde jernet på bildet, men er som sagt lett hvis man har prøvd det. Søk på "lage lys med bilde" på google, så kanskje det kommer opp fremgangsmåte på en blogg. Tja, jeg laget sånne bokser som jeg nevner over til bordkort, hvor jeg la litt twist oppi til hver av gjestene, og hadde navnet til gjesten utenpå boksen. Noen ideèr kanskje:)
Matrosen og Meg:) Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. mai 2012 Vi skal heller ikke døpe eller ha navnefest får vår lille snuppe, så tenker også på å ha en stor/utvidet 1 års feiring med familie og venner. Er en stund til så er foreløpig helt i startgropen når det kommer til planleggning, men tenker vi leier lokale og bestiller catering (lunsj), serverer litt vin til maten til de voksene, og bestiller noen lekre kaker til kaffen + egen bløtekake som lillemor kan kline med Det med å ha personlig pynt med info/fakta om den lille i første leveåret syntes jeg var en super idé! Hmmm... Går kanskje an å få bilde og tekst trykket på søte sukkertøyglass el som kan stå på bordet. Noen som vet hvor man kan bestille noe sånt (eller noe lignende)? Noen med andre ideer til pynt? Eller underholdning? Jeg lager som sagt det meste av pynt selv, men henter som regel inspirasjon fra blogger som jeg finner på nettet. jeg nevnte bokser som jeg skal ha forskjellig snacks i. her fant jeg ideèn til disse: http://itoneroseshag...-jeg-lager.html Det er også mange andre gode ideèr der! Vimplene jeg snakket om, kan man jo lage selv i word og printe ut i forskjellige fargete ark. Bare og klippe og lage hull til tråden. Det er mye man kan lage som gjør det litt mer personlig og som er enkelt. det er som regel bare kreativiteten som stopper opp! I dåpen til den lille her, hadde jeg på gavebordet, trollhassel, (vanlige kvister fungerer like bra) i en stor glassvase. På kvistene hadde jeg printet ut forskjellige bilder på fotopapir som jeg klippet runde, tok hull med hullmaskin, tredde blå trå, og hang på kvistene. Ble veldig kult. Gutten har også navnet sitt i tre bokstaver på rommet sitt. disse sto også på gavebordet i en liten bue rundt denne vasen med bildene. Jeg laget lys med bilder på, det er også ganske enkelt, men krever litt feiling for å bli fornøyd. viktig å huske at det blir penest på helt enkle hvite kubbelys. Det man gjør er å printe ut bilde i den størrelsen som passer lyset, på helt vanlig papir. Klipper bildet, legger det på lyset, tar bakepapir over. Holde det stramt sammen, så det ikke blir skjevt, og stryke med strykehjern over. Lurt å ha avispapir under der man driver da det kan dryppe litt, godt lys så man ser bra, og et strykehjern som man ikke bruker til klær. kan renne litt stearin på det. en bruker noen ganger for å finne ut hvor hardt man skal holde jernet på bildet, men er som sagt lett hvis man har prøvd det. Søk på "lage lys med bilde" på google, så kanskje det kommer opp fremgangsmåte på en blogg. Tja, jeg laget sånne bokser som jeg nevner over til bordkort, hvor jeg la litt twist oppi til hver av gjestene, og hadde navnet til gjesten utenpå boksen. Noen ideèr kanskje:) For å svare på spørsmålet ditt, får du kjøpt ark med som er med teip bak hvis du skjønner hva jeg mener, at det er som plaster hvor den ene hele siden er av teip. lage denne teksten, printe ut på dette arket, så er det bare å lime på syltetøyglassene:)
Light of my life Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Takk for bra tips Mamma til augustnurk Kom gjerne med flere dersom du kommer på noen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå