b_a_b_y_ Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Vet at man ikke skal bruke dette eller i alle fall være forsiktig med bruken, men nå faller jeg virkelig for fristelsen snart..... Er potte tett...har aldri vært så ille noen gang. Jeg "bruker" saltvannsspray, men dette hjelper ikke det fnugg slik som jeg er nå! En ting er at jeg hater å være tett i nesen, men det som tærer er at jeg sover nesten ikke på nettene når jeg er tett. Tre netter nå uten skikkelig søvn. Er også gravid med tvillinger og merker det godt på kroppen at jeg trenger søvnen. Er det til veldig stor skade om jeg tar en sprut i hvert nesebor kun før jeg legger meg, slik at jeg får sovet tror dere? Regner med noen har erfaringer evt har snakket med lege/jordmor om det...
Dundra Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Jeg måtte akkurat ty til nesespray selv for noen uker siden, har vært avhengig i 14 år før jeg ble gravid, men hadde klart og holde meg unna fram til jeg ble skikkelig forkjøla, prøvde også saltvann, men det virka ikke litt en gang. Har også et sånn nesehorn, men det var så tett at det gikk ikke ann å skylle. Det holdt faktisk med 3 spruter i løpet av 4 dager, fikk beskjed om å bruke så lite som mulig og ikke over anbefalt dosering, så tror du kan ta en liten sprut jeg Er jo helt fantastisk og plutselig få puste igjen! God bedring
OssTre<3 Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Når jeg gikk pottetett så snakket jeg med en farmasøyt på apoteket som anbefalt bare og bruke saltvannsnesespray, grunnen var noe om at blodet til livmoren trakk seg sammen eller noe greier, (husker ikke helt, men høres ikke bra ut) En veninne av meg lærte seg å skylle hele nesen på et yoga kurs. Så hun anbefalt denne: http://www.stillhet.no/Nettbutikk/Kursmateriell-boeker-CDer-yogamatter-mm/Neseskyllingskanner/NoseBuddy Har ikke bruk/prøvd det selv da nesen min klarnet opp
OssTre<3 Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 eller morkaken som trakk seg sammen.. (må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt) Men kan jo bare ta en tlf til jordmor eller lege, de kan nok svare best
Gjest Shanti ♥ Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Vanlig otrivin i terapeutisk dose har man ingen holdepunkter for at skal være skadelig, les her: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=2&S=4516 (dette er en pålitelig kilde til oppdatert uavhengig legemiddelinfo som vi helsepersonell bruker til stadighet ) Når det er sagt: Selv hadde jeg god nytte av Miwana saltvannsspray med menthol og eucalyptus.. Nesehorn er også bra! Elller det går an å prøve barne-dose med otrivin God bedring!
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har det som deg. Har brukt nesespray hver kveld i flere måneder nå. Både lege og jordmor har sagt at så lenge det er så lite, er det ikke farlig. Alternativet for meg og er å ikke sove, og det er ikke noe godt alternativ. Prøver akupunktur nå, skal på tredje time i dag. Foreløpig har det blitt verre, så litt bedre, så får håpe timen i dag gjør susen. Kjenner iallefall at hun treffer "noe" når hun stikker, for starter umiddelbart å nyse og renne av nesa mens nålene står i.... Eneste gravidplagen jeg har, så skal ikke klage:-) Men liker å puste;-)
Mamma til to guttegull Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Vær forsiktig! Jeg var avhengig av otrivin tidligere. Har endt opp med to operasjoner pga ødelagte slimhinner. Jeg har også prøvd utallige varianter av saltvann, neseskylling, oljer osv. Nå har jeg bare bestemt meg for aldri mer otrivin. Må nok dessverre igjennom ennå en operasjon før jeg blir helt bra.
b_a_b_y_ Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2012 Huff da, det hørtes ikke særlig bra ut! Trodde ikke det kunne bli så alvorlig heller jeg. Bra du har klart å slutte da! Er absolutt ikke i faresonen for dette heldigvis. Har hatt flere rundt meg som er avhengige av nesespray og det har fungert avskrekkende på meg...heldigvis. Er egentlig sjelden jeg bruker nesespray, kanskje 4-5 ganger i året. Da er det knyttet opp mot forkjølelse og ganske tett nese. Tar også kun (som regel) før jeg legger meg, så er ikke redd for å bli avhengig. Men hadde jo de tankene opp mot babyene. Leste derfor en del på nettet igår og satt igjen med det inntrykket at det går bra om man holder seg innenfor normal dosering. Så i gårnatt ble det ett spray i hvert nesebor og jeg har sovet som en drøm
To prinser og ei prinsesse Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Jeg er blitt avhengig nå de siste mnd av et sprut i hvert nesebor om kvelden...om ikke er hele natten ødelagt!!!! Legen min anbefalte zymelin for barn foran otrivin. Så den bruker jeg! Jeg vet at straks babyen er kommet ut så reduseres behovet mitt for nesespray, å etter tidligere erfaringer så var hele problemet mitt med tett nese samt avhengigheten borte en uke etter fødselen. Kan vel ikke garantere det for andre, men funket for meg å stoler på at dette skjer igjen om ikke tar jeg kampen å går for saltvann da. Jeg har vært plaget under alle 3 sv. men tar aldri nesespray ellers.....snodige greier dette med alle de rare plagene som dukker opp i et svangerskap:/
tre håpefulle Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Otrevin er vel verstingen av nesesprayene med tanke på vanedanning. Og den med menthol skal en absolutt ikke bruke, kan føre til at blodgjennomstrømmingen blir innsnevret. Om jeg skulle bruke en nesespray med virkning. (annet enn saltvann) Anbefalte apotekdamen med rhinox. =)
dincene Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Når jeg enda opp med bihule betennelse på grunn av at jeg ikke hadde brukt nesesprayen fordi jeg var gravid så kjeftet fastlegen på meg nesten! Han sa at dei anbefaller neseprayen til gravide og av de 10 dagene skal man ikke ta noe skade sa han. Jeg endet jo opp med 2 antiniotika kurer og nesespray etterpå! Så da kan man vurdere hva man vil - er man forkjøla, så er kanskje bedre å ta nesesprayen tidligst mulig. Ja, den nesehornen har jeg også, men det som skjer ved forkjølelse er jo at slimhinnene svulmer opp og saltvannet er ikke til hjelp der. Da kan bihulene bli tette og betent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå