Gå til innhold

Dere som praktiserer timeout...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det selv, men er usikker på et par ting.

I følge "nannyprogrammene" skal man gi en advarsel, deretter plassere dem på "timeoutplassen" Forklare hvorfor de må sitte der og hvor lenge. Når de da har sittet der i X antall minutter der ett min tilsvarer ett år (3 år 0= 3 min) Så går man til barnet (setter seg slik at man kommer på samme høyde som barnet) Forklarer en gang til hvorfor barnet måtte sitte der, og spør om barnet vil si unskyld før man avslutter det hele med en kos der man sier at man er glad i barnet.

Men hva gjør man om barnet nekter å sitte på det fastbestemte stedet? Og hva skjer om barnet nekter å si unskyld etter en timeout?

Jeg har gjort dette: Om barnet har forlatt stedet (vi bruker gangen. Den er åpen, uten dør og han ser oss hele tiden derfra.) Så har timeouttiden blitt lengre. Altså 3 nye minutt om han etter f.eks 1 min går inn på stua uten at vi har sagt det er ok. Er dette alt for strengt?

Det samme om han ikke vil si unskyld. Han vet godt hva det innebærer og sier det ofte om han gjør noe han tror er galt. Vi er veldig flinke til å si unskyld til hverandre om vi har gjort noe dumt. Hvis han etter jeg har spurt ham om han kan si unskyld, nekter har jeg som regel sagt "nei da får du bare sitte der litt til da" å så gått på stua. (han ser meg som sagt hele tiden) Etter et halvt minutt eller så har jeg gått inn og på nytt forklart hvorfor han måtte sitte der og om han vil si unskyld. Som regel sier han unskyld da, og vi koser etterpå. Gjør jeg dette helt feil eller er det slik man skal gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du gjør det helt riktig.Hvis barnet nekter å sitte der skal du ta han tilbake gang etter gang selv om det tar 2 timet.Utrolig viktig å ikke gi deg der.Løft han tilbake om du må,da ser han tilslutt at det ikke nytter.Hvis han nekter å si unnskyld så må du gå bort,komme igjen etter noen minutter og be han på nytt.Mange hårsåre mødre som mener metoden er så skadelig osv,men det er bare tull.En utmerket spesialpedagogisk metode for å gjenvinne respekten fra barnet.Viktig at man lager enkle husregler for oppførsel først så barnet vet hva reglene er.Konsekvensene for å bryte de er timeout.En god ide og bruke feks en stoppeklokke el så han hører lyden når timeouten er ferdig,da har han ingen grunn til å komme inn etter 1 min.Vil nok forstå at han da bryter reglene.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel gutten din er, men om han ikke er så stor kan du plassere ham i en bøylestol?

Hvis ikke, vær sta og sett ham tilbake med det samme han flytter seg-helt til han ikke orker mer..

Om han ikke vil si unnskyld? Nei da får han enda x antall minutter-og ny sjanse etter det :) De må bare skjønne at de ikke kan forlate plassen før de har sagt unnskyld..

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel gutten din er, men om han ikke er så stor kan du plassere ham i en bøylestol?

Hvis ikke, vær sta og sett ham tilbake med det samme han flytter seg-helt til han ikke orker mer..

Om han ikke vil si unnskyld? Nei da får han enda x antall minutter-og ny sjanse etter det smile.png De må bare skjønne at de ikke kan forlate plassen før de har sagt unnskyld..

Er du førskolelærer i virkeligheten? Håper du ikke jobber i vår barnehage....

Skrevet

Spørsmål;

Er det slik at hvis barnet er 3 år, og har sonet straffen sin på 3 minutter, og så ikke vil si unnskyld... Så skal han sitte der i 3 nye minutter på grunn av det?

Snakk om å undergrave barna, deres selvfølelse og frie vilje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...