Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Kanskje ikke helt tidspunktet for å diskutere julefeiring, men... Jeg er enebarn, er gift og har tre barn. Min mor har en søster som er skilt og er alene med to "barn" på 18 og 20 år. De har ikke kontakt med faren. Vi feirer jul hvert annet år sammen med min manns familie og min familie. De årene vi er hos mine foreldre har vi vært hos dem. Da har søsteren til min mor og hennes store barn vært der også. De årene vi feirer med min manns familie er mine foreldre hos søsteren til min mor. Jeg spurte mamma om ikke hun og pappa kunne komme til oss iår. Vi orker ikke reise med tre barn for å feire hos dem. Det svarte min mor at det kunne hun ikke, for da ville hennes tantebarn måtte feire jul "alene" med sin mor. Min tante og søskenbarn kan ikke feire her med oss fordi det er for langt å kjøre og vi har ikke overnatting til alle. Endatil foreslo min mor at vi kunne feire med svigers hvert år, for hun kunne ikke svikte tantebarna på julaften. Mamma er svært oppegående, og jeg vet at hun elsker barnebarna sine. De er flinke til å stille opp. Men jeg har problem med å skjønne at det tydeligvis ikke betyr noe for henne å feire julaften sammen med sine barnebarn. Dvs- det betyr noe, men ikke så mye som å sørge for at tantebarna har flere å feire jul sammen med enn sin mor (for det ville ifølge min mor være veldig trist for dem). Så hvem er urimelig?
It's all about me Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Dette dreier seg ikke om at din mor ikke vil feire jul med dere, men at hun har samvittighet ovenfor sin søster og barna. Selv om barna nå er blitt store vil det ikke si at det ikke er koselig å feire jul sammen med flere. Hvis dere har mulighet til å reise til deres mor, mens hennes søster ikke har mulighet til å reise til dere pga overnattingsplass synes jeg du er litt kravstor som mener din mor skal svikte sin søster og gjøre om på tradisjonen forde dere sier det. Ja det er tungt å reise med tre barn, men det fungerer annet hvert år. Har selv tre barn vi har reist langt med til jul, så jeg snakker av erfaring. Eller dere kan feire hjemme, men ikke tving din mor til å velge mellom dere og søsteren.
Fru Tuttemor Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Din mor...du er jo dattern liksom...at hun vil være sammen med tantebarna mer enn. datter og barnebarna skjønner jeg ikke...syns hun oppfører seg helt rart...jeg hadde blitt fornærmet hvis mora mi gjorde et slikt valg..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Dette dreier seg ikke om at din mor ikke vil feire jul med dere, men at hun har samvittighet ovenfor sin søster og barna. Selv om barna nå er blitt store vil det ikke si at det ikke er koselig å feire jul sammen med flere. Hvis dere har mulighet til å reise til deres mor, mens hennes søster ikke har mulighet til å reise til dere pga overnattingsplass synes jeg du er litt kravstor som mener din mor skal svikte sin søster og gjøre om på tradisjonen forde dere sier det. Ja det er tungt å reise med tre barn, men det fungerer annet hvert år. Har selv tre barn vi har reist langt med til jul, så jeg snakker av erfaring. Eller dere kan feire hjemme, men ikke tving din mor til å velge mellom dere og søsteren. Jeg syns det er veldig tungvindt å dra med tre barn og masse pikkpakk. Min tante er en hyggelig og grei dame som jeg har full tillit til vil klare å lage en hyggelig jul for sine to barn uten min mors hjelp. Hi
Gråsonen Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Jeg synes du er den urimelige. Hva er det som er så fælt av din mor her, det kan jeg ikke skjønne. At hun ikke feirer jul med dere i år har vel svært liten betydning for dine barnebarn mtp at de har kontakt med sin egen far, farmor/farfar. Tenker at konsekvensen for tantebarna er større en konsekvensen for deg og din familie. Hva med å sette deg selv i din mors sko i noen minutter? Synes din mors viser nestekjærlighet og omsorg. Hva med å foreslå at hun kommer til dere i juleferien.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Det jeg synes er urimelig ved det hele, er at dere blir "tvunget" til å reise til din mor for å feire jul annethvert år, istedefor at dere bytter på (så lenge dere ønsker å bytte på) å feire hos dere og henne. Om dere hadde feira med svigers hvert år, og gjort det til en tradisjon, hvor skulle da din mor feiret jul når barna er så store at de er hos hver sin familie (det er jo kanskje bare noen få år unna siden de allerede er voksne), bare aleine med sin gamle søster? Det burde hun tenke på når hun svarer slikt til deg. Men hun er selvsagt i sin rett å bestemme hvor hun vil feire jul selv om jeg skjønner at du er såret. Vi kommer i den situasjonen selv, ettersom vi etter hvert vil ønske å invitere familie innimellom istedefor å bare reise hjem til dem... ettersom vi nå har stor nok plass her vi bor nå, og ikke orker all reisingen hver gang. Er spent på om vi får noen oppover hit til jul eller ikke, det vil vel tiden vise, om noen "gidder" å reise eller ikke. Er jo litt styr med reisingen og synes ikke det nå lenger er vårt ansvar hver gang, det ansvaret bør kanskje deles.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Lag deres egne tradisjoner! Inviter de dere vil, julen feires på deres premisser, ikke hva alle andre forventer dere skal gjøre. Synes der er urimelig å kreve ditten og datten av hverandre
utålmodig-11 Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Jeg synes ikke du er urimelig, selv om jeg prøver å ha forståelse for din mor. Er vel ikke bare-bare å endre tradisjoner som har grodd fast. Er det helt umulig å få til overnatting for din tante og hennes to voksne barn hos dere? Hva er verst for dem; sove på madrass på gulvet eller feire uten dine foreldre? Kan dere evt. avtale at når din familie feirer sammen, så feires det annenhver gang hos dere og hos din mor? Dvs. at hver av dere må reise hvert 4. år? Håper det ordner seg - lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Jeg synes ikke du er urimelig, selv om jeg prøver å ha forståelse for din mor. Er vel ikke bare-bare å endre tradisjoner som har grodd fast. Er det helt umulig å få til overnatting for din tante og hennes to voksne barn hos dere? Hva er verst for dem; sove på madrass på gulvet eller feire uten dine foreldre? Kan dere evt. avtale at når din familie feirer sammen, så feires det annenhver gang hos dere og hos din mor? Dvs. at hver av dere må reise hvert 4. år? Håper det ordner seg - lykke til! Takk for svar alle sammen! Min tante og barna hennes ønsker ikke å overnatte her på madrasser i stua. Vi har ikke så mye med dem å gjøre. Men min mor og hennes søster er mye sammen.
Mamma´n til lillemor Skrevet 7. mai 2012 #11 Skrevet 7. mai 2012 Jeg synes også det er styrete å drasse med oss alt i bilen og reise til mine foreldre i jula. Og det vet de. De har full forsråelse for at i velger å ikke reise, men jeg kan heller ikke forvente at de da kommer til oss annet hvert år fordi det passer oss. De har kommet en gang, sammen med min søster og bror, men det var ærlig talt litt pes synes jeg. Så vi kommer nok til å feire med svigers som bor i nærheten hvert år. Mamma og pappa forståe, og de valgte selv å ikke reise bort i jula, men feiret hjemme hos seg selv fra de fikk barn, uten gjester. Man får gjøre som man synes passer, og kan ikke forlange at andre skal komme kjørende hvis de ikke ønsker. Så lenge ingen sitter mutters alene i jula.
Førstemann Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 Vi har ordnet oss med hver 3 jul, og det fungerer veldig bra. 1 jul hos min familie, 1 jul hos mannen, og 1 jul hjemme hos oss selv hvor vi lager våre egne tradisjoner. Da kommer de som har lyst og anledning, og om vi er alene så koser vi oss veldig for det:) Vi har også hatt langt å reise en av disse 3 julene, men det går fint når det er så lenge mellom hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå