Gå til innhold

Veldig liten for aldern??? 4 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en jente på 4 år.. hun veier 16 kg og er 101 cm høy.

Synes det var litt lite, men fikk litt sjokk da min vennine fortalte om sin jente som var 4 i februar.. Hun var bare 91 cm høy!!! og 12 kg... Er ikke det veldig lite??

Hun sa de skulle snakke med barnelege på helsestasjon da..

Kjente jeg ble litt bekymra for henne jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på hvordan foreldrene er det da.. er foreldrene 165-175 så får man ikke en unge som er 140, ferdig vokst.. Det er selvfølgelig ingen regel på dette, men i de aller fleste tilfellene vil barna bli omtrent like høy som foreldrene.. :)

Skrevet

Min datter er 5,5 år og ca 110 cm og 18 kg. Tror ikke hun var noe større når hun var 4 år som datteren din. Ta evt en tur til legen de har skjema de bruker for å sjekke høyde/vekt .

Skrevet

Datteren min er snart 4, hun er ca 94 cm høy og veier rett under 15 kg. Ikke veldig stor, men så er ikke vi foreldrene veldig store heller.. :)

Skrevet

4-års klærne er jo regnet til 104.Så datteren din er da ikke så liten :)

Og så kan det tenkes at barnet til venninnen din plutselig skyter i været :) Men hvis hun er bekymret,kan hun jo bare høre med barnelegen :) Men tror ikke DU trenger bekymre deg for datteren din. :)

Uansett,ha en knall dag videre :)

Skrevet

Datteren min er 3,5 år. Hun er 96cm og 16,2 kg. Både din og din venninnes datter er innenfor normalen!

Skrevet

Det er så forskjellig på lengde og vekt, og det kommer selfølgelig an på hvor store foreldrene er blant annet. Vår datter var 108 cm og 18,5 kg på 4 årskontrollen. Helsesøster påpekte at hun var lang - og hun har fortsatt å vokse fort (er nå 111 cm 4 mnd etter kontrollen). På 2 årskontrollen ble det påpekt at hun var litt under snittet - men barn vokser i rykk og napp. Så stort sett er det ikke grunn til bekymring. Men om en er bekymret er terskelen lav for en samtale med helsesøster og helsestasjonslege - i alle fall her hvor jeg bor :-)

Skrevet

Venninnen din sin datter du tenkte på, sant?

Litt liten, men noen mennesker er jo sånn.

Dattera mi var nok ikke mye større da hun fylte fire, kanskje litt tyngre.

De andre jentene i barnehagen har veid mange kilo mer enn henne, og vært noen cm høyere.

Men bare de siste tre mnd, har hun vokst sju (!!!!) cm, og ikke noe av tøyet passer lenger. Hehe. Så det går litt irykk og napp.

Til sammenligning har jeg en toåring ( snart tre) som veier 20kg, og er nesten like høy,,, så de er forskjellige de ungene, selv med samme foreldre...

Så lenge ungen er frisk og rask og sover og spiser som den skal, tenker jeg at de gjerne følger sin egen kurve.

Skrevet

Nå er jenta mi 6,5 år, men hun har hele tiden vært lenger enn de andre i barnehagen.

Pr i dag er hun 127 høy og 30 kg. Storesøsteren på nesten 9 er 132 cm og 30 kg. Så forskjeller er det på unger ;-) bare de har det bra og ikke er syke eller noe.

Skrevet

Gutten min er litt liten for alderen, men har siden fødselen fulgt sin egen kurve på 10% persentil. Han var nå på 5 års kontrollen 107cm og 16 kg.. Jeg er ikke noe bekymret.. Verken jeg eller pappaen er store.

Skrevet

Jenta mi på 4,5 år er 105 cm og 15 kilo :) ganske nett og liten, ser stor forskjell på andre i samme alder i bhg, men hun er lik meg når jeg var liten, selv er jeg 175 cm og hennes far er 186 cm.

Skrevet

Vi har ei lita jente også. Hun er snart fire og enda ikke blitt meteren høy. Vekta er rett over 12 kg. Bestekameraten er like gammel, måler 1.22 og veier 22 kg.

Hun har vært liten hele tida, men "ruler" likevel. Snakker som en foss, spiller data, leser og skriver litt, og er seg selv akkurat passe stor.

Barn vokser i rykk og napp, og vi skal ikke alle bli like. Broren hennes er til sammenligning 1,82 nå 12 år gammel, han har vært kjempelang hele tida. Skilte 9 cm på fødselslengden til de to (han var 55 cm hun var 46 cm)- men begge er iflg helsesøster normale :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...