Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 30+5og har store smerter i rygg og nedover rumpa. Går til fysioterapeut og har vært til kiropraktor noen gang, og begge har snakket om sykemelding. Det har også legen min gjort, men jeg føler jeg absolutt ikke har mulighet til det, og jeg føler meg vell litt svak om jeg gjør det. Men til saken jeg har ikke jobb, har bare vært vikar på barnehagen og har dermed ingen kontrakt på at jeg har noen jobb, hva skjer om jeg da blir sykemeldt? Får jeg da like mye penger fra NAV som jeg har som vikar eller er det så si ingenting jeg får?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at du får gennomsnittet av det du har tjent de site 6 mnd...men som sagt ikke sikker, ville ringt til nav og spurt om jeg var deg.

Skrevet

Grunnlaget for hva du skal ha i sykepenger legges før du blir syk, så det du har tjent siste månedene som vikar vil du få i sykepenger også.

Første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler sykepenger og da får du penger for de vaktene du er satt opp på. Etter det tar nav over og da får du sykepenger etter hva gjennomsnittslønnen din har vært siste månedene.

Skrevet

du får et gjennomsnitt av de beste mnd av de 3, 6 eller 9 siste mnd (det som gagner deg best..) du har abeidet.

Har du tjent best de 3 siste mnd velger de et gj.snitt av dette.

Har du tjent bra i 2-3 av de siste 6 mnd tar de et gjennomsnitt av de siste 6 mnd osv..

=)

Skrevet

Hvis du blir sykemeldt, så får du sykepenger. Det har du krav på om du har jobbet 4 uker eller mer. Hvordan de regner det hvis du ikke har jobbet 100% er jeg ikke sikker på. Ang foreldrepenger så får du et grunnlag som beregnes utfra arbeid de siste 10 mnd. De 6 beste brukes når de skal regne.

Alle skal ha kontrakt eller rammeavtale. Har du muntlig avtale om at du skal jobbe faste vakter, så skal du ha vanlig lønn for disse dagene.

Skrevet

Nei, nei, nei.. De BESTE mnd brukes IKKE... Skjønner ikke og forstår ikke hvordan den myten har oppstått???? Har man variabel inntekt regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd - det er KUN de som mottar dagpenger i opptjeningen til foreldrepenger som kan få bruke de 6 beste mnd som grunnlag for foreldrepengene... Såvidt jeg vet gjelder det samme for foreldrepenger, dvs at sykepengene blir et snitt over en periode - og det du får i sykepenger blir grunnlaget for det du får i foreldrepenger..

HI - snakk med nav og sjekk at du har sykepengerettighet.. Det spørs ut fra hvor mye og hvor sporadisk du har jobbet, har du rett på sykepenger så skal arbeidsgiver betale de første 16 dager, deretter får du penger fra nav som da vil gi et snitt som beskrevet ovenfor....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...