Gå til innhold

Barnesikring i bil.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Venter nr 3 i august. Har ei jente på snart 9 år og gutt som var 2 år i februar . Har tenkt at det får bli litt trangt i bilen for jenta på 9 år når 3. barnet kommer og det blir 3 seter i bilen.

Men i dag fikk jeg reklame fra Barnashus i posten ved "bilstol stoldager" og det fikk meg til å tenke. Jenta på 9 år trenger ikke "pute" lenger da hun er over 135 cm høy! :-) Men så ble jeg oppmerksom på når man kan begynne å bruke pute m/rygg... fra 15 kg. "Lille" gutt på 2 år er 15 kg allerede og dermed lovlig å sitte i denne typen stol.... MEN føler at han er litt for liten?!?!? Men om jeg hadde satt han i stol fra 15 kg hadde det blitt mye bedre plass i bilen til alle 3 barna! :-)

Sist da jenta mi byttet stol fra 0-18 kg til 15- 36 kg var hun over 3 år.

ååååååå Ja!!!.....jeg vet at han skulle sittet bak overvendt til 4 år, men pga. gjentatte oppkast ( gutten ble bilsyk) snudde jeg setet.

Når bytter deres barn stol?? Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal klemme inn tre barneseter. Det skal gå akkurat, har forsøkt åm få til seter som passer.

Da får vi to bakovervendte gutter (baby +3 åring på 20 kg) og femåring fremovervendt i beltestol.

Selvom grensa er 15 kg, er det et minstemål tenker jeg, det viktigste er modenhet i nakke og rygg. Den er ikke større fordetom toåringene våre er tunge. Så det får bare være litt plundrete, så lenge det er det sikreste alternativet for ungene mine, så er det det vi går for.

Kunne ikke levd med meg selv om noe skulle skje med barna nettopp fordi jeg "for enkelthetsskyld" har firet på kravene...

Skrevet

Men har du snudd han er det faktisk tryggere for han å sitte i beltestol, selvom jeg synes det er helt sykt at noen velger å ha en to åring fremovervendt :(

http://sikringavbarn...movervendt.html

Var redd for at dette skulle bli en diskusjon vedr om det var rett av meg å snu barnet fremovervendt.....

Det er mye som er "sykt" men det å velge å ha et barn i et EU godkjent sete og la gutten ha en relativ hyggelig kjøre tur, får jeg heller ha på mine skuldre. Kjører en sikker bil (volvo xc70) Leser støtt og stadig over kvinner her inne som klager over at de er kvalme og helst vil slippe! Da får jeg heller være litt syk når jeg velger at min gutt ikke skal være bilsyk hver dag. Statistisk sett er det vel større mulighet for å bli påkjørt bakfra...Da jeg vokste opp var det heller aldri noe snakk om bilstol! Tidene forandrer seg :-) syns det skal være rom for å bruke sjønn......

Men som Vitersol+2 sier, så vil jeg ikke ha det på samvittigheten bare pga enkelhetskyld! Det får bli litt trang i baksetet, det hadde jeg alikevel belaget meg på! :-)

Skrevet

Da får jeg heller være litt syk når jeg velger at min gutt ikke skal være bilsyk hver dag. Statistisk sett er det vel større mulighet for å bli påkjørt bakfra...Da jeg vokste opp var det heller aldri noe snakk om bilstol! Tidene forandrer seg :-) syns det skal være rom for å bruke sjønn......

Vi valgte å kjøpe ny bil (s-max) når tredjemann kom nettopp for å slippe å "skru inn" barna hver gang vi skulle ut og kjøre:) Det er fremdeles litt plundrete å feste bilbeltene, men de sitter iallefall ikke trangt.

Det er sant som det blir sagt her, at det er bedre for et forovervendt barn å sitte med trepunktssele i beltestol enn i "nummer 2"-setet.

Lurer forresten på en ting... Hjalp det virkelig mot bilsyken å snu barnet?? Jeg blir ekstremt bilsyk selv, og for meg hjelper det å sitte fremovervendt kun fordi jeg da kan følge med på veien foran. En 3-åring vil jo ikke ha mulighet til å "forberede" seg på hvilken vei man skal svinge neste gang, så jeg skjønner liksom ikke hvordan det kan hjelpe å snu setet..? I tillegg er jo en 2-3åring vant til å sitte bakovervendt, så det burde ikke føles "unaturlig" for dem å kjøre "feil vei".

Skrevet

Da får jeg heller være litt syk når jeg velger at min gutt ikke skal være bilsyk hver dag. Statistisk sett er det vel større mulighet for å bli påkjørt bakfra...Da jeg vokste opp var det heller aldri noe snakk om bilstol! Tidene forandrer seg :-) syns det skal være rom for å bruke sjønn......

Vi valgte å kjøpe ny bil (s-max) når tredjemann kom nettopp for å slippe å "skru inn" barna hver gang vi skulle ut og kjøre:) Det er fremdeles litt plundrete å feste bilbeltene, men de sitter iallefall ikke trangt.

Det er sant som det blir sagt her, at det er bedre for et forovervendt barn å sitte med trepunktssele i beltestol enn i "nummer 2"-setet.

Lurer forresten på en ting... Hjalp det virkelig mot bilsyken å snu barnet?? Jeg blir ekstremt bilsyk selv, og for meg hjelper det å sitte fremovervendt kun fordi jeg da kan følge med på veien foran. En 3-åring vil jo ikke ha mulighet til å "forberede" seg på hvilken vei man skal svinge neste gang, så jeg skjønner liksom ikke hvordan det kan hjelpe å snu setet..? I tillegg er jo en 2-3åring vant til å sitte bakovervendt, så det burde ikke føles "unaturlig" for dem å kjøre "feil vei".

åja... Glemte helt å kommentere den statistikken! Jeg skjønner nemlig heller ikke hvordan det kan være større mulighet for å bli påkjørt bakfra, for i alle ulykker der en bil er påkjørt bakfra er det jo en annen bil som nettopp kjører inn i bilen foran.... Og da må det jo være flere biler som kræsjer med fronten.

+ at disse påkjørslene bakfra generelt skjer ved mye lavere hastigheter enn en frontkollisjon.

Skrevet

Vår eldste ble snudd nettopp fordi hun PLUTSELIG begynte å kaste opp på hver bidige tur, altså!

Men det er stor forskjell på å sitte å pute, feks, og et godt bilsete.

Jeg fikk nylig anbefalt setene de har på bilmax, de er visst best i test, og prisen er overhodet ikke avskrekkende sammenlignet med feks barnas hus, der de vet å ta deg betalt selv for crappy seter.

Jeg mente å ha hørt rykter om at trygg trafikk jobber for å fp et forbud mot bilputene?

Iallefall, bil,ax sine seter er ganske høye, da får også toåringen øitt bedre utsyn, som jo hjelper mot kvalmen. Men mange barn slipper kvalme også ved at de bytter den bakovervendte stolen, altså! Jg regner med at du som mor tar den avgjørelsen på hva som gjelder ditt barn.

Det sagt, så er argumenter som "det gikk jo bra med oss" skikkelig utgått på dato.

I gamle dager gav mann babyer brennevin for at de skulle sove natta, man bandt ungene fast i potta for at de skulle slutte med bleie og slo dem med spanskrør.

Kunne ikke finne på å gjøre det samme, selv om det gikk bra med foreldrene eller besteforeldrene mine,liksom...

På samme måte kjører hele familier med folk og fe på en motorsykkel i india, uten hjelm. Og det går sm regel bra, men noen ganger gjør det ikke det.

Jeg fikk en gang kritikk av ei venninne som har flytta til Cuba, nettopp pga bilsikringen av ungene. Jeg ser jo kontrasten, men jeg tenker også at jeg er så priveligert at jeg jeg lever i et samfunn og med en økonomi der jeg kan prioritere barnas sikkerhet.

Støtdempende spesialsand under huskestativene og bare bløte leker derimot, er jeg ingen forkjemper av. Men akkurat i trafikken, der vi snakker en faktisk forskjell mellom liv og død... Der velger jeg å være streng.

Skrevet

Her kjøpte vi heller ny bil enn å flytte 10-åringen av pute med rygg. De anbefaler pute med rygg til de er 150 cm nå.

Det er riktig som en sier at så snart man snur barn fremovervendt så kan de settes i pute med rygg. Fremovervendt fempunktssele bremser ikke barnet så effektivt fikk vi beskjed om. Mulig det er bedre med isofixfeste enn med beltefestet stol. Så hvis 2 åringen uansett er snudd så kan han vel bytte stol. Men hvis det er sjans å ha han bakovervendt lenger så bør dere heller vurdere andre muligheter. Jeg har en stadig bilsyk 6-åring, hun blir syk uansett retning hun sitter i. Men seabands reisesykearmband har hjulpet litt på, og på lange reiser en halv postafen, så går det greit.

Skrevet

Du må helt klart velge selv, hvordan du gjør det. Vekt har mye å si. Min gutt var bare 15 kg når han var fire år. Han er nå fem år og sitter fortsatt bakovervendt. Men det er svært få som gjør det. Jeg kan gjøre det, fordi gutten min får plass i setet fortsatt, og jeg ikke kommer til å snu han før jeg må. =)

Jeg har laget en blogg om sikkerhet av barn og har et innlegg der om sikring av bil. du kan jo ta en titt på det, så får du litt mer fakta og forholde deg til. =)

http://barnassikkerhet.blogg.no/1330108935_sikring_av_barn_i_bil.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...