Gå til innhold

Når ble dere sykemeldt og hvor lenge?


IHHE

Anbefalte innlegg

Hei.

Har de siste ukene hatt kvalme og veldig mye hodepine + lite energi. Nå er jeg sliten og yter dårlig på jobb og skal til legen i morgen og be om sykemld.

Jeg er 12+5.

 

Er det tidlig og begynne med sykemelding allerede, eller er dette normalt?

Hvor lenge gikk dere sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

Svarer likevel, jeg.. :) Har vært 40-50% sykemeldt nesten kontinuerlig siden uke 8... først pga kvalme og lite energi, nå pga tidlige kynnere og veldig stressende jobb. Er 18+1 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt noen dager i uke 10 og litt i uke 11 for svimmelhet,lite matlyst, migrene og generelt dårlig form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt 100% fra uke 7-13 pga kvalme og oppkast. uke 13-19 30% da kvalmen var litt bedre, men måtte komme litt seinere på jobb fordi jeg bare kastet opp hvis jeg stod tidlig opp eller stresset om morgningen. Jobbet noen uker 100% etter dette og fikk bekkenløsning i uke 22. Har vært 30% sykemeldt fram til nå da jeg ikke klarer og jobbe 8 timer hver dag med bekkenløsning.

 

Er i uke 28 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% SM fra uke 5. Har aldri vært så dårlig som denne gangen...kvalme, oppkast, brekninger, svimmelhet var årsaken i begynnelsen, men så kom det styrtblødning og litt styr der, og nå er det bekkenløsning og vonde ligamentsmerter. Generelt har det vært ett ork å være gravid denne gangen....men deilige små spark gjennom dagen gjør det verdt det :)

 

Er i uke 20+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sykemeldt i uke 7. og vært sykemeldt siden, men jobbet noen dager i uka... nå jobber jeg 20% grunnet bekkenløsning. uke 29 jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble sykm 100% uke 7 til 8 pga ekstrem kvalme. Deretter sykm uke 13 og er fortsatt sykm 50%:/

 

Veldig kjedelig:( Men jobber får man bare komme tilbake til senere. kroppen må man ha resten av livet å lille mini. <3

 

er 16+3 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykemeldt da jeg var 12 uker. Nå er jeg 14+1 og begynner og jobbe igjen i neste uke siden formen kommer seg sånn smått ;) Er 100% sykemeldt pga kvalme/oppkast og fryktelig sliten etter å ha jobbet siden jeg fat ut at jeg var gravid. Det er først Nå jeg kan ha en god dag i ny og ne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sykemeldt siden uke 6 pga kvalme og oppkast, holder på enda, så jeg er sykemeldt enda. Er i uke 26 no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemeldt siden uke 6 er nå uke 12 .utmattelse , kvalme, oppkast .Blir utslitt av ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykmeldt i uke 8 pga kvalme, begynte å jobbe i 50% i uke 16. Jobber fortsatt bare 50% pga av bekkene og at jeg bli veldig sliten, da jeg har endel tunge løft og div. Er nå i uke 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sykemeldt "av og på" siden uke 7, men så fant de ut at jeg hadde B12 mangel og etter et par sprøyter er jeg tilbake i full jobb..hærlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble sykemeldt i uke 6 på grunn av overstimulering etter prøverørs og ekstrem tretthet og svimmel. Sykemeldt 100% til uke 14. Har nå jobbet en uke og kjenner at det kan bli hardt å jobbe - men skal prøve å holde ut til ferien....... Så får vi se etter det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nærmere 200 % sysselsatt, men er velsignet med god form, så har ikke sett noen grunn til å bli sykemeldt eller skru ned tempoet. Er nå 14+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykmeldt 20% fra starten av uke 6, grunnet fare for SA, vondt i ryggen, kvalme, dårlig form, ekstrem tretthet, og manglende matinntak.

Nå er jeg i uke 13, og er fortsatt sykmeldt 20 % i tre uker til, men da håper jeg at jeg kan jobbe fullt igjen, for nå komer formen tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har de siste ukene hatt kvalme og veldig mye hodepine + lite energi. Nå er jeg sliten og yter dårlig på jobb og skal til legen i morgen og be om sykemld.

Jeg er 12+5.

 

Er det tidlig og begynne med sykemelding allerede, eller er dette normalt?

Hvor lenge gikk dere sykemeldt?

Det blir vel litt som å spørre hvor langt er et tau :-) Jeg tror ikke det er "vanlig" å bli sykmeldt i svangerskapet, i hvert fall ikke før tredje termin. Noen får ekstrem svangerskapskvalme, eller andre alvorlige tilstander som krever sykmelding - men tanken er jo at gravide kvinner skal kunne stå i arbeid til permisjon med de nødvendige tilpasninger/tilrettelegginger.

 

Jeg blir sikkert halshugget nå - men min oppfatning er at det kanskje sykmeldes i litt for stor grad - der man kunnet funnet løsninger med tilpasninger. Det kan være fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, tilpassede oppgaver osv. Statistisk tror jeg faktisk det er slik at jo eldre den gravide er, jo mindre er hun sykmeldt. Det er de yngre førstegangsfødende som i størst grad blir sykmeldt tidlig.

 

Jeg skal ikke pælme betong i glasshus, for jeg ble 50% sykmeldt første graviditet i uke 27 (vondt bekken - jobbet turnus med 75% ulempetid). I andre graviditet fikk jeg nyresten og måtte opreres i uke 32 (og måtte "vake" rundt med stent i blæra) og ble følgelig sykmeldt ut svangerskapet. Nå tredje gangen er jeg snart 40, uke 25, og jobber foreløpig fullt (for meg er det 75% pga redusert stilling). Med pending, utgjør det full 100%og vel så det. Pendlingen er det mest slitsomme, og jormor har ymtet frempå om svangerkapspenger om jeg vil det. Har foreløpig takket nei, og kommer heller til å be om mer tilpasning mht hjemmekontor.

 

Jeg vet mange har håpløse arbeidsforhold, som gjør tilpasning "umulig" - og mange har tilstander som krever sykmelding og ro- men jeg anbefaler alle som "lurer" på om de skal sykemelde seg om å heller forsøke å gå via tilpasning først. Man skal en gang tilbake til den jobben, og det kan være greit å ikke melde seg ut altfor tidlig (med mindre det helsemessig er helt nødvendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt sykemeldt i begge mine tidligere svangerskap, pga bekkenløsning. Er renholder og arbeidsplassen orket ikke å tilrettelegge. Startet med 25% sykemld i uke 20, og 50% i uke 28 og 100% fra uke 32 ca.

 

Nå er jeg i uke 21, og er ikke sykemldt enda. Arbeidplassen min er IA-bedrift og har fått beskjed fra høyere hold om å jobbe for å holde gravide lengre i jobb.

Denne uken startet de med tilrettelegging for meg, da får de pengestøtte fra nav, der en person i utgangspunktet skal være sammen med meg å jobbe hver dag i 3 timer. I mitt tilfelle der det er mange småplasser spredt over ett stort område så er min stilling redusert til 20 timer (jobber 35 timer i uka, og får fremdeles lønn for 35 timer), og den andre personen vasker resten. Har i tillegg de litt lettere plassene å vaske og ser positivt på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 100% sykmeldt i uke 9/10 grunnet kvalm, slapp,svimmel.

Har vært sykemeldt å fire uker.

 

Nå prøver jeg meg på 50% for å se hvordan det går. Er fortsatt kvalm nå i uke 15, men noen dager bedre enn andre. Det forverres ved stress og tretthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 30 var sykemeldt 40% i begynnelsen pga oppkast, migrene og bekkenløsning. Jobber nå fullt , har gjort det siden ca uke 18.

 

Jeg har også inntrykket av at mange blir sykemeldt veldig lett når de blir gravide. Type, at de er slitne...

Vel det blir man, men da får man roe ned når man kan utenom. Nytter ikke å skulle ha full timeplan etter jobb når man er gravide. (kafé ol.)

Men, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke "vanlig" å bli sykemeldt? Jeg er nå i uke 32 og har ikke vært borte en dag fra jobb (sykepleier og jobber turnus) Har da saktens vært trøtt, kvalm og hatt turer med oppkast. Men med mindre en er skikkelig dårlig så tror jeg ikke det er normalt å bli sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykmeldt 40% sm fra tirsdag pga korsryggsmerter og bekkenløsning. Var 100% sykmeldt de siste 3 mnd i forrige svangerskap av samme årsak. Håper å kunne holde i 60% stilling en stund til, men jeg vet hva jeg går til.. Litt verre for hver dag som går :( Var sengeliggende på slutten forrige gang og det er jo så utrolig kjedelig!

 

Jeg tror nok de aller fleste vil jobbe, men noen få tar vel kanskje sm litt for lett... Hadde også en bekjent som spurte meg skikkelig ut om bekkenløsning og hvordan det føltes, to dager senere hadde hun vært hos lege og var sm for bekkenløsning... Hun hadde ikke antydning til det da jeg snakket med henne. Skjønner ikke at man ønsker å gå hjemme, det er jo så kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykmeldt da jeg var 8 fullgåtte uker. Var plaget med kvalme, bekkensmerter og migrene. Jobber som sykepleier så ikke så lett å få jobben tilpasset heller.

Jeg er fortsatt sykmeldt, 100% og er nå 19+3. Kommer til å være sykmeldt resten av svangerskapet pga bekkenet, og med tanke på hvordan mine tidligere svangerskap har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 40 % sykemeldt ut mai på grunn av masse migrene og svimmelhet. Skal jobbe annenhver dag. Håper det fungerer. Skulle gjerne vært frisk så jeg kunne trent og vært aktiv. Men det er visst ikke meningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart 14 uker på vei. Har ikke vært borte fra jobben en dag enda, og håper jeg slipper det. Jobber turnus. Sjefen ha påpekt flere ganger alt at jeg bare må si ifra når jeg trenger tilrettelegging. Nesten ingen andre på min arbeidsplass som er sykmeldte i løpet av svangerskapet, og i år er vi 7 stykker som skal ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...