Gå til innhold

Jeg RASER opp i vekt!!!!! :( PANIKK!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke hysterisk å passe på sin egen kropp skjerpings. Kroppen har ikke gott av å gå opp 25 kilo i graviditeten!!!!!! det er jo dobbelt av hva man anbefaler, herregud. Nei du får ta vare på deg selv å spise sundt og det skader ikke å følge med på vekta!!!!!!!!!!! det er de di som eser ut 25 kilo burde gjort å. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Verpehøna
Skrevet

Haha det er så fantastisk at alle dere som eser ut både her og der rakker sånn ned på oss som er redde for å gå opp i vekt. Det å rasjonalisere egen vektoppgang med at vi som ikke vil gå opp 30 kilo er gale, og at "jeg bryr meg ikke om jeg får horn i panna og en ekstra arm ut av magen, så lenge barnet mitt er friskt" er rett og slett latterlig. For at jeg skal bli en lykkelig mamma må jeg føle at jeg ser bra ut. Og lykkelige mødre får som oftest lykkelige barn. Ja, jeg vil ha et frisk barn. Men nei, jeg synes ikke det er greit å gå opp 20-30 kilo, få strekkmerker og se ut som en striesekk i flere år etter graviditet. Og jeg tror rett og slett ikke på at noen andre synes det er greit heller! Jeg er i uke 13 nå, har gått opp 3-4 kilo, litt forskjellig fra dag til dag. Er ikke så høy men var slank og godt trent. Nå føler jeg meg som ei dundre på over hundre noe som ikke er sannheten men jeg blir kvalm av å se meg selv i speilet. Føler lårene mine disser og rumpa henger og kjærlighetshåndtakene henger seg fast. Gleder meg til tiden fremover når jeg ikke er så trøtt og kan ta opp treningen igjen. Full sympati til hl!

Skrevet

Hehe! Endelig flere!

Jeg er 22 uker, 10 kg opp!! Sist gikk jeg opp 6 totalt. er helt normalvektig, men nærmer meg jo nå med minimal margin lett overvekt. HATER kroppen min men det går vel av igjen på den ene eller andre måten. æSJ..

Med nr 1 (6 kg opp) levde jeg på sjokolade,nugatti, chips, pizza og alt som kalles junk. Nå spiser jeg ikke karbohydrater, ingen sjokolade , eller usunnheter. Føler virkelig ikke at jeg spiser mye heller. Aktiv er jeg også. Så jeg prøver bare å ikke se i speilet å heller tenke at ; 1 . det stagnerer vel. 2. Kroppen forbereder seg vel på amming og div.

3. Det går av igjen. Helst av seg selv, men hvis ikke trening.

:-)

Jeg blir helt skremt av å lese om gravide som ikke spiser karbohydrater. Du vet vel at det er en viktig byggestein for at babyens hjerne skal utvikles normalt under svangerskapet?!?

Når vekten blir viktigere enn babyen blir jeg nesten ikke så rent lite forundret og frustrert.

Beklager , retter meg selv: Kuttet ut mye karbohydrater, ikke alt ;) Gikk nok litt for fort i svingene. Trenger ikke spise 2 poteter til middag/pasta o.l og brød til alle måltider. Mye hjemmelagde knekkebrød og å være måteholden var mer det jeg tenkte på.

Når jeg har gått opp 10 kg sier det seg selv vel at jeg ikke bryr meg så all verdens. Ikke ta alt så 100% bokstavelig ! :)

Skrevet

Jeg la på meg 23 kg forrige gang, og fikk hverken strekkmerker eller striesekkutseende ;) Gikk ned alt av meg selv også, uten å gjøre noe for det - spiste faktisk 200 g sjokolade i 6 mnd-hver dag, og raste ned i vekt hehe... Det tok meg 6 mnd å gå ned alt.

Hi, du er jo undervektig i utgangspunktet. Kanskje du sliter med spiseforstyrrelser?

Skrevet

hmmm.. jeg la på meg 17-18 kg i hvert av mine svangerskap, og fikk kun strekkmerker da jeg gikk med eldste(dette er hormonstyrt, så har ikke med vekt å gjøre). Ingen nye strekkmerker med yngste. Ikke ett eneste ett :)

Første svangerskap så gikk jeg ned 4 kg i starten, og gikk med vanlig olabukse på 5-månederskontrollen. Da var jeg nettopp begynt å se en liten kul på magen selv, og ingen andre så den.

I andre svangerskap la jeg på meg fra starten, og måtte opp i BH-størrelse bare en måned inn i svangerskapet. I 3. måned la jeg på meg hele 5 kg på en måned. Magen var der fra før jeg tok graviditetstesten.

Og det er 6 år mellom mine barn, så det skulle heller ikke ha noe å si, siden det ikke er tette svangerskap.

.....men resultatet var det samme med begge - 17-18 kg opp ved fødsel, og alt var helt borte uten noen anstrengelse da barna var 1 år. Hadde ikke med amming å gjøre, eller noe. Kun tiden fra svangerskap til vektnedgang.

Fatter fader meg ikke hysteriet til dere "slankedamer". Hvilken livskvalitet gir det å være tynnest mulig, og å slite for dette hver dag?

Skrevet

Sjekk ut denne her

http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp

Jeg skjønner frustrasjonene din, men tror du bare må prøve å legge panikken på hylla. Sånn som jeg har skjønt det, kommer det ofte noen kilo ekstra i senere svangerskap. Og med en BMI på normalt 18, kan du faktisk "tillate" deg noen kilo ekstra uten at det gjør noe.

Jeg er selv i uke 22 og har vel lagt på meg 4-5, kanskje 6 kg så langt. La på meg totalt 13 i mott første svangerskap, så sånn som det ser ut nå, kommer jeg til å ende opp tyngre enn noen sinne... Men dess mer motivert til å få det vekk igjen etterpå!

Skrevet

Jeg hadde en BMI på 30. Gikk opp 10 kg. innen uke 24. Så gikk jeg opp 3 kg. til. 1 uke etter fødselen var jeg under startvekt. Jeg hadde faktisk unnet meg litt for mye de siste månedene også. Var jo jul og jeg syntes litt synd på meg selv, så det ble både julekaker, julebrus, marsipan o.l. som jeg aldri kan tillate meg å spise når jeg ikke er gravid.

Tror du skal ta det helt med ro. Så lenge du spiser normalt og beveger deg normalt kan du ikke påvirke vektøkningendet uten at det går negativt uteover helsa.

• 1 år senere...
Skrevet

første gangen eg ble gravid gikk eg opp tilsammen 15 kg. 

denne gangen har eg allerede gått opp 10 kg på 5 mnd. de resterende 4 mnd da? eg vokser ut av dyre mammaklær, det er frustrerende som fy, og eg spiser normalt som eg alltid har gjort. måtte kjøpe meg en ny bukse, var dysrt, nesten 400 kr, har gått med den 3 ganger og nå kjenner eg ta blodet stopper i bena. vist det er svangerdepresjon eg føler nå, så er det komt godt i gang...

Skrevet

Du som ba meg slutte å pipe: (Fatter egentlig ikke hvorfor du svarte i denne tråden dersom du ikke hadde noe mer konstruktivt å si.) Superflott og fint hvis din BMI ikke er et tema for deg, men jeg må likevel få lov til å ta min helse på alvor. Du lever med din kropp, jeg med min. At du har en BMI på 28, gjør det ikke det fnugg sunnere for meg å gå opp mye i vekt.

Til deg som foreslår at jeg har mye vann i kroppen: Det er selvsagt mulig, men jeg klarer ikke helt å tro det heller. :-S Jeg bruker høye støttestrømper med høy kompresjonsgrad hver dag, og det forhindrer egentlig det meste av ødemer i hele kroppen. Noe vann er det sikkert, men det bør i teorien ikke være mye.

Og jada - jeg har hørt noen rykter om at man går opp i vekt i svangerskapet. Jeg hadde jo regnet med noe vektoppgang denne gangen også, NATURLIGVIS. smile.png Men at det skulle gå så fort, hadde jeg aldri forestilt meg.

Men nå har jeg kjøpt meg masse frukt, som jeg tenker å fylle opp med til ungen er ute. (Selvsagt med vanlig mat i tillegg, for de som måtte tro at jeg har tenkt å sultefore babyen min.)

hi

Jeg la også på meg mer i mitt andre svangerskap (13 kg) enn i det første (11 kg). Tror det er ganske vanlig. Hør med legen, er vel det lureste rådet jeg kan gi deg, han vet nok om det er normalt eller grunn til bekymring. 

Frukt er forresten ikke slankende, det inneholder mye sukker. Sats på grønnsaker hvis du vil leve magrere. 

Anonymous poster hash: 8cc60...c2a

Skrevet

I uke 21 så hadde jeg gått opp 21 kilo. Slå den du.

Det kan være utslag av at du er eldre nå enn forrige gang, eller at du bærer på annet kjønn. Noen legger mer på seg med et kjønn enn et annet. Andre har lagt på seg mer i et svangerskap de var eldre enn de to andre..(altså, eksemplene jeg kjenner var mellom 20 og 25 på de to første og over 30 på det siste)

De som legger på seg uten og kunne noe for det, tar ofte av mye og fort etter fødsel. De som legger på seg mye, og som ikke skjønner hvorfor, men egentlig "gir kroppen det den krever..." (og altså har forklaringa der....), som jeg gjorde,- de sliter ofte lenge med og ta av vekta.

Siden du opplevde lav vektoppgang sist, og mener du trener og spiser som normalt, vil jeg tro det er en kombinasjon av alder og annet kjønn på barnet.. Eller at du legger på deg mer i starten, men stopper opp på slutten. Andre graviditet la jeg på meg ca 10 kilo bare. Og da kom de første 7-8 i løpet av de første 25 ukene, og de siste 2-3 de siste to ukene. Og alle sa,- "bare vent til på slutten, da kommer sikkert en skikkelig vektoppgang".... Men det gjorde det ikke.

Uansett er 9kilo lite da. Ikke noe og få panikk for. Det er 500 gram i uka. det er bare og tenke tren sundt, spis sundt.. Også tar man en evt kamp med vekta etter amming. Men det tror jeg man slipper om man følger dette(lev og tren sundt) under og etter svangerskap. Da ordner det seg selv det med vekta. Samme hvor mye man har gått opp :)

Anonymous poster hash: 1f193...d06
Skrevet

Kjære deg, jeg la på meg over 30 kilo da jeg var gravid sist. Vel og merke med tvillinger, men når jeg ser på bilder fra den gang, ser jeg slett ikke særlig mye tykkere ut enn jeg er nå, selvsagt med unntak av den enorme magen pluss litt ekstra pupper, og jeg har BMI på 20.

Ikke noe å være hysterisk for.

Anonymous poster hash: fc8de...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...