Gå til innhold

Urolig/hoppende hjerte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i en tid kjent at hjertet er litt urolig. Kjennes nesten som leamus noen ganger. Det kan dukke både når jeg trimmer og sitter rolig. Det er kanskje snakk om 1-2 ganger pr. dag og så kan det være et opphold på mange uker før det merkes igjen. Har nevnt dette for lege samt ekg som var helt fin. Blodtrykket mitt er stabilt og kolesterolet er også normalt. Hun sier det ikke er farlig og er helt normalt å kjenne sånn iblant. Likevel klarer jeg ikke helt slippe frykten og er redd for at det kan være noe alvorlig. Kjenner ikke smerter, men hvis jeg er anspent, urolig eller stresset, kan jeg kjenne en slag knytende følelse i brystet. Noen flere som har opplevd dette og er det evt. noe man kan gjøre for å forebygge slike ekstra hopp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig, alle har ekstraslag. Noen kjenner de mer enn andre. De kan utløses av angst, stress, røyking, koffein, alkohol, dårlig kondisjon o.l. Det kommer hyppigere hvis man "kjenner etter" veldig mye, og føler seg mye plaget av dette. Du kan få tatt blodpøver for å sjekke Natrium, Klaium, Magnesium og kalsiumverdiene i blodet ditt. Du kan også forsøke å ta magnesium tabletter uten å sjekke elektrolyttene, da man kan ha mange ekstrasystoler uten elektrolyttforstyrrelser også. Plages du mye og er redd det er veldig hyppig, kan du be legen din henvise deg til en Holter-registrering. da går du med et "ekg-apparat" festet på kroppen i 24 timer.

Skrevet

Det er som hun over sier veldig vanlig og helt ufarlig. Jeg har selv flere tusen ekstraslag i døgnet (på det meste hvert tredje slag). Pga jeg har så mange ble jeg utredet av hjertespesialist - konklusjon: helt normalt! Tror han sa at helt opp til ti tusen per dag var normalt, så et ekstraslag per 1-2 uker er nok heller under snittet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...