Gå til innhold

I vårt hjem er det ikke lov å synge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har min samboer bestemt.. Han hater "fri-sang".. Artister og sånt er greit.. men at jeg og/eller barna synger er visst helt forferdelig.. spesielt om jeg synger.. Han tåler barna litt mer enn han tåler meg..

Men om jeg begynner å synge litt spontant kommer det alltid surt "vær så snill da!"..

Føler at denne lille tingen gjør meg litt deppa og tar bort litt av min livskvalitet.. Jeg elsker og synge og spille og jeg kommer fra en familie med tradisjon for sang og musikk med flere musikere og sangere i...

Er det virkelig greit å be meg holde opp eller gå et annet sted hver gang jeg nynner eller synger en sang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at dette er kjipt. Selv har jeg en mann som elsker å synge høyt og skjærende falskt, særlig når vi spiser middag. Han overdøver alt og alle, og er 100 % tonedøv. Derfor sier jeg "vær så snill!!" Men at ungene synger er bare koselig!!

Skrevet

At man kan begrense seg og ta hensyn er greit, men å ikke få lov å synge overhodet er ikke greit. Selv syns jeg at sang og musikk tilfører mye glede og varme til et hjem :)

Skrevet

Hehe HI, synger du ok, eller høres det helt fryktelig ut?

Jeg har en venninne som synger så fælt at det er direkte vondt å høre på. Mener at jeg har bedt henne om å være så snill noen ganger når vi bodde sammen.

Men det er ikke ok at du ikke får "lov" til å synge altså. Da bør heller han ta seg en tur ut hvis han er så sur at det plager han, SæRLIG når det gjelder ungene.

Skrevet

Både jeg og mannen min kommer fra hjem hvor musikk og sang er høyt satt pris på, vi har huset fullt av musikkinstrumenter, og siden mannen min også er litt mer enn bare en hobbymusiker, så har vi studio og innspillingsmuligheter. Jeg klarer ikke å forestille meg et hjem ut sang og dans. Ofte går jeg og datteren min og synger til hverandre istedenfor å snakke, og mannen min og hun har laget egen nattasang. Ofte innebærer leggetid en liten gitarstund også.

Jeg tror du må finne ut hva som er viktigst for deg. Man må nesten alltid ofre litt eller svelge litt kameler underveis i forhold. Jeg for min del vil heller ha et liv med sang og musikalsk kreativitet, og biter i meg at mannen er komplett umulig når det kommer til økonomi, blant annet. :)

Skrevet

Synes nesten dette høres litt psykopatisk, jeg. Ikke i rette forstand - men hva er ikke mer naturlig og flott å sitte å synge sammen med barna sine.

Godtar du virkelig at han legger sånn lokk på sangglede fra deg og barna?

Skrevet

Det er ikke greit. Man skal ALDRI drepe en sangfugl!

Skrevet

vi er musikere begge to og synes (selvfølgeli) at det er viktig å synge, og spesielt med barna! IKKE greit å bli sur hvis andre synger og i hvert fall ikke når barna synger! Vi har lav toleranse til bakgrunns musikk og annet lydforurensning, men hadde aldri falt meg inn å nekte noen synge, uansett hvor surt eller "falskt" det måtte være. Det er jo å ta livsgleden fra den andre! Ble no rimelig provosert her, kjenner jeg ;)

Skrevet

Jeg liker generelt ikke musikk noe serlig. Om mannen min hadde gått rundt og sunget høyt hele tiden ville jeg bedt ham om å begrense seg, men totalforbud er drøyt. Det er omtrent som at det er greit nok at deter er en sang eller to innimellom i et radioprogram, men blir det mye skifter jeg kanal.

For min del betyr det lite om sangen er falsk eller ren. Jeg liker det uansett ikke i store mengder. Det må vel uansett gå ann å begrense syngingen til når han ikke er i samme rom?

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Her i huset kan vi finne på å "synge" alle mann, uansett hvor falskt det er. Hva så?? Man synger med den stemmen man har. Og at barna ikke kan synge uten at han blir irritert?? Greit nok at de ikke trenger å gaule under middagen f.eks men hallo!

Skrevet

Nei det er ikke greit, det må han tåle og alle skal få synge med den stemmen man har. Hva lærer han barna med dette???

Ikke bra...

Skrevet

Jeg synger så stygt at til og med guttungen på fire sier "mamma, ikke syng", så da synes jeg det er helt greit at gubben heller ikke liker at jeg synger.... Hadde jo vær annerledes om jeg kunne synge, da.... Men synger som bare det når jeg kjører bil alene og sånn..... Så svar på spm ditt, ja, jeg synes det er greit dersom det er sånn at du ikke synger noe fint:-) Da kan du jo bare synge når han ikke er der..... Synes barna bør få synge da, om de synger ordentlig, og ikke "skrikebråkehylesynger" :-)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Huff, jeg får litt sånn von Trapp-følelse av innlegget ditt. Det er ingen grunn til å nekte noen å synge, selv om de synger falskt. Jeg har ei venninne som nesten aldri treffer ei tone riktig, men hun synger masse til barnet sitt og barnet elsker det. Jeg synes også det er koselig, for selv om det er falskt så er det ekte glede både hos henne og barnet hennes :)

Hvis mannen din synes det er så forferdelig med sang så kan du si til han at du vil ha en sangstund med barnet ditt til en fast tid f.eks hver dag, og at da kan han finne på noe annet, gå ut en tur eller noe slikt. Det er vel ikke noe håp i å få han til å bli med, så da får dere avtale noe sånn at begge blir fornøyd. For det er helt feil at han skal få bestemme at ingen får synge i hjemmet fordi _han_ er hjemme og ikke liker å høre på det. Da får han putte litt musikk på øra og lese avisen så lenge.

Skrevet

Uff, det hørtes trist ut synes jeg.

Her kan hverken jeg eller mannen synge, det er skrikende falskt og forferdelig stygt så vi har begge alltid vært slik at vi bare mimer under allsang osv. Vi så for oss at det skulle bli kleint å synge for barna og kjøpte heller flere cd'er med barnemusikk.

Men så kom barna da, og den spontane sanggleden barn har smitter altså ;)

Så her synger vi alle mann, hvem skulle trodd det på forhånd. Har nå fire unger og det er jo så koselig når de synger, da vi stelte oss i dag tidlig sang 3 og 4 åringen bukkene bruse sangen sikker 7 ganger på badet. De blir jo så glade og i så godt humør av sang. å nekte barna dette er jo slemt.

Du får be han ta seg en tur ut, sette seg i kjelleren litt eller noe, for han får ikke lov å drepe barnas sangglede! Dette er noe jeg faktisk ikke hadde latt mannen få lov til å bestemme. Han er ikke alene i huset deres, og hans forbud mot sang er nedstemt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...