Gå til innhold

Trenger HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har første natten hjemme etter fødselen. Når jeg var på sykehuset gikk amming om natten helt greit, da det bare var snakk om noen ganger om natten. Veldig sår bare.

Men nå i natt har han krevd å få pupp nesten kontinuerlig siden vi la oss kl.23. Jeg er så sår at jeg klarer ikke mer. Han er lys våken og bare griner og sutter på fingrene.

Hva i all vide verden skal jeg gjøre nå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen, fikk høre på sykehuset at babyer hadde økedøgn rundt 3-4 dagen.

Skrevet

Hvor lenge er det siden du fødte?

Jeg vet at for meg kommer ikke melkeproduksjonen skikkelig i gang før etter ca 2 1/2 til 3 døgn. Da kommer det en del timer da ungen hyler og vil ha mat nesten uavbrudt og jeg ikke har nok melk, men når jeg kommer gjennom de timene går det greit.

For min del har jeg passet på å få være på sykhuset til denne fasen er over. Da har jeg stort sett vandret rundt i gangene med en hylende unge som sov maks 30 minutter av gangen. Det var pyton mens det sto på, men etterpå hadde jeg melk nok og ungen kunne spise mer til hvert måltid og trengte derfor ikke så mye mat av gangen.

Det kommer flere økedøgn senere, men for min del ikke noe som kan sammenliknes med dette første.

Skrevet

Dette er vondt! Men hold ut, det er trolig ikke noe galt.

Pass på brystene, smør med purelan eller liknende, det hjalp meg noe enormt! Luft puppene. Jeg lå på store håndklær så ikke sengen ble gjennomtrukket av morsmelk.

Jeg vet at det ikke er noe som anbefales, men jeg har gitt mine barn smokk, det kan lette litt hvis han ikke egentlig er sulten, men mest har suttebehov.

Nå er ikke jeg noen fan av å begrense maten til barnet, mine har fått når de har ønsket det, men hvis du har så vondt at du ikke orker mer, så er det viktigere at du får heles litt, så du ikke må gi opp. Tror du barnet trenger mer, så prøv å klemme ut litt melk og gi med en skje.

Det tar en stund, så herdes brystvortene, og alt dette er forhåpentligvis glemt.

Lykke til :)

Skrevet

Det blir bedre etterhvert, selv om det ikke føles helt sånn alltid..

Ofte er melkeproduksjonen best på morgenen og på dagtid, men på ettermiddag/kveld kan det være ganske ille med konstant amming... Men det går heldigvis bedre etterhvert ;)

Lykke til!

Skrevet

Du kan håndmelke ut litt i en liten kopp av noe slag og gi han det. Det må være en liten kopp da slik at han kan sutte det i seg på et vis. Det går over etterhvert, men pass på at han ikke suger skjeivt så du blir enda mer sår. Hvis du er veldig sår og øm kan det gå ut over melkeproduksjonen. Dette er veldig vanlig, men veldig slitsomt ja... :)

Skrevet

Evt. kan du bruke brystpumpe og pumpe ut melk for å avlaste brystene litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...