super_s Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 jeg bare lurer, ungen i huset er straks 17 mnd veier 9kg og litt over 80cm. hvordan blir det da med barnesete i bil? Kan han bruke sete på 15 kg eller blir det for stort til han i forhold til vekta? Lengden er jo perfekt i forhold til setet.
It's all about me Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Du mener sete som går fra 15 kg? Nei det kan han ikke bruke, det er vekten som er gjeldende.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Tenker du på om han kan bruke et bilsete som går FRA 15 kg, dvs en beltestol? I såfall, nei det kan han ikke bruke. Han kan bruke en bilstol som går fra 0-18 kg, 9-18 kg, 0-25 kg el 9-25 kg. Han bør helst også sitte bakovervendt. Les på Trygg Trafikk sine sider for mer info om sikring av barn i bil.
super_s Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2012 Det var det jeg lurte på, om det var vekta som var gjeldende.For sånn i forhold til lengda er setet jeg hentyder til perfekt. Takk for svar:) Hvorfor går det på vekta forresten? Noen som veit det?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Det var det jeg lurte på, om det var vekta som var gjeldende.For sånn i forhold til lengda er setet jeg hentyder til perfekt. Takk for svar:) Hvorfor går det på vekta forresten? Noen som veit det? Passer sete nr 3 til ditt barn som er 80cm høyt?? Sønnen vår byttet over til sete 3 (fra bakovervendt) da han var nesten 4 år gammel, og da hadde vi "ryggstøet" på den laveste innstillingen. Barnet bør veie mer enn 15kg for å bruke bilens trepunktssele fordi det er meningen at beltet skal gi litt etter ved en eventuell kræsj. Er barnet ditt for lett vil påkjenningen bli ekstremt stor for barnet ditt. Du bør forresten ikke vurdere et forovervendt sete så tidlig som nå. Det er anbefalt å ha barna bakovervendt til de er minst 4 år, og helst lenger. Vent i det minste til han/hun er 3 Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Du mener sete som går fra 15 kg? Nei det kan han ikke bruke, det er vekten som er gjeldende. Anbefaler deg å se denne(og tilsvarende) videoer: Legg spesielt merke til overkroppenes bevegelse forovervendt vs bakovervendt. Forhåpentligvis får du et bedre syn på sikring av barn i bil. Er det noe man bør sette seg skikkelig inn i så er det nettopp det.
lille sprelle Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Jeg hadde kjøpt et bakovervendt sete som er fra 9 kg og som kan brukes til barnet skal snus ved 4 år. Et typisk nr2-sete.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Det var det jeg lurte på, om det var vekta som var gjeldende.For sånn i forhold til lengda er setet jeg hentyder til perfekt. Takk for svar:) Hvorfor går det på vekta forresten? Noen som veit det? Svarte visst på feil innlegg, var dette jeg mente å svare Anonym #6
super_s Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2012 Jeg bare spør jeg altså, fordi vi har fått et sete av en god venninne av meg (har ikke vært med i kollisjon) og lurte på om det gikk ann å bruke det i pappa`s bil siden jeg har eget sete fra 9kg i min egen bil.Men da får vi bare lagre det så lenge
Galskapens overhode Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 nei, man kan ikke bruke det setet til en på 9 kg. det er ulovlig og uforsvarlig. ved kontroll ville dere fått bot. barn skal sikres forsvarlig. 9 kg er ikke 15 kg.
soleia Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Om barnet ikkje er 15 kg, så er det fare for at sikkerhetsselen i bilen ikkje vert løyst ut ved ein bråstopp. Difor set du setet på lager eit par år til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå