Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg jobber som sykepleier og har mye allergi. Svært ofte må jeg ta allergimedisin etter å ha vært på medisinrom eller gitt pas medisin. Jeg blir tett og tykk i halsen og får elveblest i ansiktet samt at det kan klø intenst rundt munnen. Har ikke funnet ut hvilken medisin jeg reagerer på. Dette er selvsagt verst når det blir vasket der inne, og en gang ventilasjonsanlegget ikke funket kunne jeg ikke gå inn der i det hele tatt. Dette er en allergi som har utviklet seg mer og mer til der det er i dag. Funker ikke å være spl på post når man ikke kan være på medisinrom eller gi pas medisin. Akkurat nå jobber jeg i en spesialpost som jeg hadde tenkt å ta videreutdanning innen. Jeg har jobbet der noen mnd nå og har ikke vært allergisk en eneste dag siden jeg startet. MEN jeg trives ikke i det hele tatt. Har sett på adm stillinger, men de er nesten ikke å oppdrive. Går det ann å omskoleres med bakgrunn i min situasjon? Evt videreutdanning slik at jeg kan få jobb adm? Evt andre ideer? Må jeg ta prikktest for å "bevise" min allergi? Det blir jo evt maaaange medisiner som må testes. Det vet jeg ikke om jeg tørr har tidligere hatt anafylaksi (av andre ting enn medisin) og vil ikke oppleve dette igjen! Jeg synes dette er skikkelig trasig og aner ikke hva jeg skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 En venn av meg er utdannet kokk og så utviklet han allergi mot såpe og slikt (jeg kan ikke så mye om allergi så jeg vet ikke noe om hvordan allergien var). Så han fikk store problemer med hendene, det å vaske hendene osv. noe som er svært viktig i yrke som kokk. Han fikk omskolering.
Liv & Røre Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Som sykepleier kan du jobbe så mange forskjellige steder at sjansen for omskoleringen er vel heller liten.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Videreutdanning må du nok påkoste selv. Omskolering kan man få dersom helsa, fysisk eller psykisk, er slik at man overhodet ikke kan fungere innenfor det yrket man har. Dersom man kan ta videreutdanning innen yrket så har man ikke behov for omskolering. (videreutdanning og omskolering er altså ikke det samme)
2 store = 2 små Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Omskolering grunnet mistrivsel har jeg ikke hørt om før. Da ville mange ha blitt omskolert! Er det medisinene du er allergisk mot?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 De fleste som får omskolering har først være sykemeldt et år, så går de over på arbeidsavklaringspenger og skriver en oppfølgingsplan med nav. Da skal de prøve seg i alle typer arbeid de kan ta med den utdanningen og erfaringen de allerede har. Viser det seg umulig å få noen som helst jobb med den erfaringen man har kan man muligens få omskolering, så det er ingen enkel løsning. Du som sykepleier har mange muligheter til jobb så jeg tviler på at du får omskolering uten videre. Kjenner noen som har fått omskolering uten den lange prosessen med sykemeldinger og aap, men da har det vært så soleklart at det ikke er mulig å fortsette i yrket de har. F.eks en tømrer som ødela benet så ha aldri vil fungere normalt på to ben igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå