Gå til innhold

Invitere til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere synes om å bli invitert til middag eller kaffe og kaker av noen andre foreldre i barnehagen eller på skolen som dere ikke kjenner særlig godt.

Ungene våre har mange venner på skolen og i barnehagen. Vi vil gjerne bli bedre kjent med foreldrene, og tenker å invitere et par på middag men er litt bekymret for at de eventuelt vil synes det er vansklig å takke nei om de ikke har lyst. Hva ville dere synes om en slik invitasjon? Påtrengende eller hyggelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hyggelig, men om jeg ikke kjente dem så ville jeg mest sannsnylig takket nei.

Ikke fordi jeg er kjip, men tiden strekker ikke til og vi ser ikke engang våre venner nok som det er

Skrevet

Jeg ville synes det var utrolig trivelig og prioritert det av hensyn til ungene våre. Tipper foreldrene har en baktanke med dette, i form av at ungene senere skal bli med hjem og slike ting. Alt vinn vinn :) Hvis folk har det så travelt i livet sitt at de ikke har tid til slikt, da mener jeg at man er litt på ville veier. Det handler om å prioritere ungene sine og at foreldrene kjenner hverandre er til det beste for barna :)

Skrevet

Ville kanskje begynt med kaffebesøk i og med at dere ikke kjenner dem.. I tilfelle det blir kleint for dem.

Skrevet

Hva ville dere synes om å bli invitert til middag eller kaffe og kaker av noen andre foreldre i barnehagen eller på skolen som dere ikke kjenner særlig godt.

Ungene våre har mange venner på skolen og i barnehagen. Vi vil gjerne bli bedre kjent med foreldrene, og tenker å invitere et par på middag men er litt bekymret for at de eventuelt vil synes det er vansklig å takke nei om de ikke har lyst. Hva ville dere synes om en slik invitasjon? Påtrengende eller hyggelig?

For å pressisere mener jeg selvfølgelig å invitere både foreldrene og barna, ikke bare foreldrene slik at de måtte styre med barnevakt ol.

Jeg er ikke redd for et "nei, takk". Det er helt greit det er ikke altid det passer og det er ikke altid man har lyst. Det ville jeg ikke ta meg nær av. Bekymringen er at de kansje synes de må si ja selv om de ikke har lyst.

Skrevet

Jeg ville heller gått for kaffebesøk første gang tror jeg, og heller middag etter hvert. Litt mer uformelt liksom:-) Jeg hadde synes det var hyggelig å bli invitert, mens sambo helt sikkert ikke hadde blitt med, siden han mener han har nok med de han har.... Her er det iallefall sånn at jeg stadig vekk treffer noen mammaer i barnehagen, mens pappaene holder seg lit utenfor... Har nok litt med min " asosiale" gubbe å gjøre og;-)

Skrevet

Jeg ville synes det var kjempehyggelig, men ville begynt med en "playdate" for barna på en lørdag eller søndag og servert litt kaffe og kake til foreldrene. Litt mer uformelt og lettere å si ja til :-)

Skrevet

Jeg er ikke forelder, men lærer.. Synes det høres kjempekoselig ut ;)

Foreldre i klassen "min" møtes jevnlig på mammakvelder der de drar ut og spiser el l, det er visst koselig. Da har man jo muligheten til å mingle med flere på en gang. :)

Skrevet

Det er jo en veldig hyggelig tanke. Men jeg tror nok jeg ville undret meg litt om jeg var invitert til noen jeg nesten ikke kjente, håper jeg i så fall hadde fått en "forklaring" først (feks at dere var nylig flyttet og ikke kjente så mange, eller liknende) og ikke bare spørsmål "rett på" om vi ville komme på middag.

Hvis jeg hadde hatt samvittighet til å takke nei så hadde jeg nok gjort det, fordi jeg per i dag ikke har behov for flere venner, og har nok med å vedlikeholde vennskapene vi allerede har. Takker jeg ja til middag så må jeg jo gjøre det samme i retur- invitere dem, og bygge videre på et evt vennskap, som jeg ikke har energi til akkurat nå. Men jeg hadde selvsagt ikke sagt dette høyt, det er jeg for feig til, så hadde vel sagt at det ikke passet eller noe, og håpt at de ikke inviterte oss igjen.

Skrevet

Det jeg har gjort, er at når barnet har spurt om å ha med seg lekekamerater hjem, har jeg sagt til foreldrene at de kan hente ved barnetvtid slik at de kan få en kaffe før de går. Det vil de alltid;) En fin start som ikke er alt for formell og tar kort tid, ingen føler at de bruker tid de ikke har.

Skrevet

Jeg ville synes det var utrolig trivelig og prioritert det av hensyn til ungene våre. Tipper foreldrene har en baktanke med dette, i form av at ungene senere skal bli med hjem og slike ting. Alt vinn vinn :) Hvis folk har det så travelt i livet sitt at de ikke har tid til slikt, da mener jeg at man er litt på ville veier. Det handler om å prioritere ungene sine og at foreldrene kjenner hverandre er til det beste for barna :)

Ville veier? Hvordan det? Vet du om våre venner også er foreldre til barn på samme alder? Kanskje de til og med er foreldre til ungene i klassen?

Blæhh! Blir matt av slike som deg som synser og synser uten å tenke

Skrevet

Ville veier? Hvordan det? Vet du om våre venner også er foreldre til barn på samme alder? Kanskje de til og med er foreldre til ungene i klassen?

Det var da voldsom til reaksjon da anonym.

Enig med lille Sille at det er viktig å kjenne ungenes foreldre og ville selv prioritert en slik invitasjon (selv om en playdate uten middag hadde holdt for min del).

Skrevet

Jeg hadde synes det var hyggelig, men ville kanskje også invitert på en lørdag/søndag til kaffebesøk i første omgang.

I barnehagen "vår" er det mange hyggelige mammaer (og pappaer, da :). Flere av oss som har veldig god kontakt, så jeg lurte litt på å invitere til "mammatreff" en kveld så vi fikk skravlet litt. Det blir ofte litt liten tid ved henting/levering etc. siden mange har både flere og små barn. Men jeg vet ikke om det blir til at jeg gjør det siden jeg ikke kjenner alle like godt, og er redd for å "trenge meg på".

Skrevet

Det var da voldsom til reaksjon da anonym.

Enig med lille Sille at det er viktig å kjenne ungenes foreldre og ville selv prioritert en slik invitasjon (selv om en playdate uten middag hadde holdt for min del).

Blir bare så provosert av slike ovenifraogned kommentarer med antydninger om at man ikke prioriterer ungene sine

Skrevet

Hyggelig:) Hvis de er som noen av de "kjipe" over her så tør de helt sikkert å si nei hvis de ikke vil! Hvis man lurer på hvorfor det er så mye mobbing og ekskludering på skolen er det bare å se litt nærmere på voksenverden. De små lærer av de store...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...