Gå til innhold

Hva er greia med at pappaen er "barnevakt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare undrer meg litt over at jeg stadig får kommentarer som "å så pappaen er barnevakt i kveld da" dersom jeg er ute på noe uten barn. Han er vel da pappa og ikke barnevakt. Er vel ingen som spør han om mamman er barnevakt i kveld dersom han er på noen aktiviteter alene?

Får sånne kommentarer fra alle aldersgrupper. Har vi ikke kommet lengre ennå enn at far sees på som barnevakt om han er hjemme alene med barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sier jeg også. Ingen er vel barnevakt får egne barn:-)

Skrevet

For min del er det bare en uttryksform. Jeg omtaler meg selv som barnevakt også hvis faren er borte.

Skrevet

Uttrykksform for meg også. Like gjerne jeg som er barnevakt som mannen (for vårt felles barn). Alterantivt sier jeg at jeg har ungen i dag eller at faren har ungen i dag

Skrevet

er nok bare en uttrykksform, sånn som flere her sier, men i mine ører klinger det rart. Så jeg sier ikke det :) Hvis noen spør hvor ungen er, sier jeg at han er hjemme med pappaen sin :) og ja, jeg hadde nok også syntes det var en merkeli ting å si at pappaen sitter barnevakt ;)

Skrevet

Bare undrer meg litt over at jeg stadig får kommentarer som "å så pappaen er barnevakt i kveld da" dersom jeg er ute på noe uten barn. Han er vel da pappa og ikke barnevakt. Er vel ingen som spør han om mamman er barnevakt i kveld dersom han er på noen aktiviteter alene?

Får sånne kommentarer fra alle aldersgrupper. Har vi ikke kommet lengre ennå enn at far sees på som barnevakt om han er hjemme alene med barna?

Samboeren min sier at han er barnevakt hvis jeg for en gangs skyld er ute. Og da er han gjerne litt "grinete" også, fordi han faktisk må være hjemme med barnet vårt - uten meg. Hvis han tar henne med til byen en lørdag, eller bare på butikken eller hva som helst - så er han også "barnevakt". Synes det er så kleint - barnevakter er jo noen som passer barnet midlertidig og ikke har daglig eller fast omsorg for barnet/barna(i mine øyne ihvertfall)

Enig med deg HI - foreldre er ikke barnevakter!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her er det bare en uttrykksform som like gjerne brukes om meg som om mannen. Om jeg svare at jeg er hjemme med, alene med eller barnevakt om noen ber meg med ut på noe når mannen er borte, varierer. Og jeg kan godt si at han er hjemme og er barnevakt om jeg er ute.

Ikke noe jeg gidder å henge meg opp i i alle fall.

Skrevet

Her i huset har at hatt noen diskusjoner om nettopp dette. Pappan mener han passer datteren sin, mens jeg mener at man er da ikke barnevakt for sine egne barn! Man er sammen med dem :) Jeg spurte han enda, på tull, om jeg skulle betale han for barnepass også, og det syns han var en strålende ide :D

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Her i huset er ikke pappa barnevakt, nei, han er pappa. Jeg er heller ikke barnevakt for mine egne barn om pappa er borte.

Vi er foreldre, ergo ingen barnevakter.

Skrevet

Det er vel det samme hva vi kaller det. Poenget er at vi har blitt enige om hvem som passer barnet den tiden. Når vi har gjort en slik avtale kan ikke den som "har barnevakt" si ja til en tur ut med venner eller liknende.

Vi sier foresten "jeg har barnevakt" ikke "jeg er barnevakt".

Skrevet

Tror nok barnevakt er et helt korrekt uttrykk for mange av de familiene som det skrives om her inne i hvertfall, der mor alltid må stå opp med barna og far ikke involverer seg med barna i det hele tatt.

Skrevet

når jeg får det spørsmålet svarer jeg bare at nei, han er ikke barnevakt, det er bare våre/ hans unger som er hjemme.

Skrevet

Foreldre kan ikke være barnevakt for egne barn, det er ikke en gang noe å diskutere. Definisjonen av ordet er jo til og med at det er noen andre enn foreldrene, som denne f.eks:

barne|vakt

1 det å passe på (små)barn mens foreldrene er borte (noen timer) en dag eller en kveld sitte b-

Om noen spør meg om mannen min er barnevakt begynner jeg bare å le og spør tilbake hva de mener. Jeg gjør meg nok litt ekstra vrang her utelukkende fordi jeg mener det må en holdningsendring og begrepsendring til for at sist rest av "tror damer er født på kjøkkenet"-generasjonen av menn skal forsvinne. En del av den pakken er at menn aldri sittet barnevakt for egne barn, og at de heller ikke "hjelper til" med husarbeid og barnestell i eget hjem. Det kan høres ut som flisespikkeri, men jeg synes det er viktig å begynne endringene i det små ved å skape litt bevissthet rundt hvordan språket her kan brukes negativt av gammel vane.

Skrevet

Bare et uttrykk for meg også. Når mannen er ute får også han kommentarer på at jeg er barnevakt. og omtaler meg selv som det også hvis jeg må ha en grunn til å være hjemme fra noe.

Skrevet

Men er selvsagt klar over at det ikke er korrekt å si man er barnevakt for egne barn. Må være hjemme med unga" er også flittig brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...