Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg og samboeren min har vært sammen i 7 år og har ikke noe planer om å gifte oss. Nå får vi et lite barn i november og samboer går på skole. spørsmålet mitt er: ville vi hatt noen fordeler når det gjelder den økonomiske biten hvis vi var gift? Tenker på skatteoppgjøret og at jeg forsørger han. Vi elsker hverandre uansett men jeg er bare litt intr. i å vite
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Ja om han ikke tjener noe særlig kan du da skatte i klasse 2 som gift. Han blir automatisk registrert som far til barnet om dere er gifte når ungen blir født og han trenger ikke skrive under på noe ekstra der. Dere arver hverandre og trenger ingen dårlig samboerkontrakt med huller som mange har. Om dere/de har noen i det hele tatt.
November-spire-79 Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 ok takk for svar Fikk lyst til å dra på ferie å gifte meg i stillhet nå hehe men spørs om smaboeren vil
Tutla Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Slik jeg har forstått det er det ikke store forskjellen om dere er gift eller samboere så lenge dere holder sammen. Men dersom dere skulle finne på å skille lag eller en av dere dør er det lettere å gjøre opp som gifte. Så er det også om anonym skriver at det er litt andre skatteregler, men det vet jeg ikke hvordan fungerer. Og med tanke på barnet er det også "kun" papirene ved fødsel som er forskjellen. Dersom dere er gift vil han automatisk bli oppført som far til barnet. Vi er gift og har vært det i snart 8 år. For oss var det bare helt naturlig at når vi skulle bo under samme tak så giftet vi oss, så jeg har egentlig aldri satt meg inn i hva som er forskjellen mellom gift og samboende - men det jeg har skrevet over er det jeg har hørt fra venner og kjente som er samboere eller som har veid det opp mot å gifte seg. Har også noen venner som overrasket alle i dåpen til eldstemann. Etter gudstenesten hvor barnet ble døpt ble alle informert om at det skulle være en vielse, og at de som ville kunne sitte igjen. Så ble det rigget i full fart fremme i kirken og inn kom en nydelig brud med sin brudgom i full brudestas (de skiftet i rekordfart!). Syntes det var en tøff måte å gjøre det på :-) Lykke til med valget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå