HvittHus Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Inspirert av en annen tråd om faddere, ønsker jeg å spørre dere som har faddere til deres barn, hva dere tenker fadderens oppgave er? Tenker dere at fadderen skal ha en omsorgsoppgave hvis foreldrene dør, eller er det å være fadder utelukkende en religiøs handling?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Ingen av delene Her er broren til samboeren fadder til guttungen, sammen med ei venninne av meg. De er da med på barnets "ferd til det voksene liv", altså de er to mennesker vi venter at følger opp ungen vår som ekstra for oss, de knytter en nærhet med gutten allerede nå, og han føler seg trygg og ivaretatt med dem Om han skulle finne det vanskerlig å snakke med oss om noe når han blir eldre, så er håpet at han annser sine faddere som to trygge voksene som han kan gå til Har ikke helt kommet frem til faddere til jenta enda, dåpen er først til høsten igjen
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Fadderenes oppgave er å lære barnet å be og å hjelpe foreldrene med å lære barnet om kristendomen. Hvis foreldrene dør er det ingen automatikk eller selvfølge at fadderene skal få noe spessielt ansvar eller spessielle oppgaver, men man velger jo ofte de nærmeste som faddere. Dermed er det jo også normalt at man ønsker at en av fadderene skal ta barnet om noe skjer med foreldrene, selv om det ikke har noen samenheng med dåpen. Vi har for eksempel avtalt med min søster og svoger at de skal forsøke å få foreldreretten til barna våre om noe skulle skje med oss og at vi gjør det samme for deres barn om noe skulle skje med min søster og hennes mann. Jeg er fadder for hennes barn og hun for våre. Jeg har også lovet å gjøre mitt beste for å få ta til meg barna til en venninne om noe skulle skje med henne. Der er jeg bare fadder for den ene, men det ville ikke gjort noen forskjell i den sammenhengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå