Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jublet når jeg leste dagbladet i dag. "åtte timer mindre på kontoret i uka utgjør 8 timer mer med små folk som digger deg. 8 timer mer med klatring i trær, sparking av ball, lesing av bok, kos, gråt, turer på biblioteket eller bare en handlerunde i butikken. Sammen. Du har fortsatt 32 timer igjen å prioritere sjefen på. Han klarer seg." Endelig noen som IKKE hakker på oss som velger å bruke mer tid på ungene når de er små: http://www.dagbladet.no/2012/05/06/kultur/debatt/smabarnsforeldre/deltid/21464881/
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Det jeg syns er trist er at det stort sett alltid er mor som jobber deltid, mor som står uten 100% stilling ved skillsmisse og mor som får langt dårligere pensjon. Det er også trist at man skaper en trend med deltidsjobbing slik at det ikke blir 100%-stillinger i mange yrker til de som vil ha det.
Lammelåret Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Hva er sammenhengen mellom overskrift og innhold?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Hva er sammenhengen mellom overskrift og innhold? Det var tittelen på kommentaren i avisa. "Deltidsdumminger?" Var vel i siste Foreldre og Barn eller Mamma at hun som ble intervjuet sa det var så fryktelig dumt av mødre å jobbe deltid.
Lammelåret Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Du tenker på Martine Aurdal? Hun snakker i et samfunnsperspektiv, men bryter det ned til individnivå. Jeg skjønner at folk lar seg provosere. I bunn og grunn får den enkelte familie bestemme seg for hvilke verdier de vil jobbe for og hvordan de vil bidra til at samfunnet skal utvikle seg. De valgene en tar handler ikke bare om en selv.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Om det er de samme folkene som jobber deltid for å få mer "tid" til barna som samtidig bruker tid på barnevakt, festing, helgeturer uten ungene osv. så går vinninga opp i spinninga og ja, da er de dumme. Jeg jobber 100% og alle mine ettermiddager, helger og ferier er øremerket barna. Jeg tror faktisk at jeg tilbringer langt mer tid sammen med ungene mine enn mine venninner som jobber deltid.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Ja, man er veldig dum om man jobber deltid. Hvem vil vel være sammen med sine egne barn? Er jo barnehageansatte som skal oppdra barna. Hvorfor skal man se sine egne barn lære å gå? Er jo skikkelig 50-talls fenomen det å gidde å se barna sine. Mye bedre å bry seg om pensjonen, og det som kommer om 50 år (selvom man kanskje ikke lever igjen). Jobben er livet, familien er ikke så viktig. .....
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Jeg tror nok det er litt over 50% av dem som velger deltid som har under 100 i IQ, ja.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Jeg tror nok det er litt over 50% av dem som velger deltid som har under 100 i IQ, ja. Hahaha! *ler så jeg griner* Jeg jobber 80% og har en PhD. Sikkert veldig lav IQ!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Jeg jobber 80 % og har en mastergrad.. Ikke videre smart, jeg heller....
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Synes journalisten har et godt poeng der hun kommenterer artikkelen på bloggen sin: http://susannekaluza...id-i-dagbladet/ "Har aldri hørt gamle folk klage over at de brukte for mye tid sammen med barna da de var små." Sant som det er sagt!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Om det er de samme folkene som jobber deltid for å få mer "tid" til barna som samtidig bruker tid på barnevakt, festing, helgeturer uten ungene osv. så går vinninga opp i spinninga og ja, da er de dumme. Jeg jobber 100% og alle mine ettermiddager, helger og ferier er øremerket barna. Jeg tror faktisk at jeg tilbringer langt mer tid sammen med ungene mine enn mine venninner som jobber deltid. Jeg jobber nå 60% pga få bedre tid til barna, har jobbet 100% fra jeg begynnte i arbeidlivet i 1999 og både før eog etter de 2 eldste barna. Hos oss er problemet med at viss jeg skal jobbe 100% må jeg jobbe minst 3 dager i uken til 18 eller 2 til 18 og 1 dag til 17. Dette går ikke opp i henting etter skole og barnehage.Og en førsteklassing som jeg ikke ønsker skal måtte gå hjem fra skolen og være alene i endel timer......... MEN jeg er heller ikke av den typen som får barnevakt for å ta en uke til syden uten barn, eller hyttetur i helger uten barn. All min tid går med til barna og husarbeid, utenom jobben da.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Må si meg veldig enig med #2 her. Det er stort sett alltid kvinnen i forholdet som går ned i stilling når barna kommer til verden. Hvorfor er det så og si aldri mannen? Når samlivsbruddene kommer, så er det vi som står med skjegget i postkassa og det er vi som får en økonomisk trangere pensjonstid. Har ingenting imot at folk jobber deltid, men jeg tror nok også det er skremmende mange som ikke har sørget for å være på den "rette" siden økonomisk dersom mannen plutselig kommer hjem og erklærer at han har funnet en annen.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 OK folkens. For min del: Da jeg var ferdig med grunnutdanningen min (3årig høyskole) var det 45 år til jeg oppnådde pensjonsalder. Så vidt meg bekjent får du ikke "godskrevet" noe mer enn 40 år opptjening. Så hva gjør det vel å jobbe litt redusert i noen år (feks. 5). Med mindre du er en "gammel" mor og skal gå av med pensjon mindre enn 20 år (eller 10- jeg husker ikke) etter at du har arbeidet deltid, så er det heller ikke noe problem i forhold til gjennomsnitt lønn og beregning av pensjon. I min omgangskrets er det faktisk vanlig at både far og mor jobber litt redusert og tar det ut gjennom litt kortere dager gjennom uka. På den måten får barna litt mer tid med begge foreldrene og kortere "arbeidsdager" i barnehagen. OG det har faktisk ikke noe med utdannelse å gjøre i forhold til min vennekrets. Både folk med kun videregående og folk med maaange års høyere der! (og til deg med iq-en - kan ikke være helt blåst ettersom jeg nå har mer enn 6 års høyere utdanning og bedre enn B i snitt OG jeg har jobbet ved sidene av studiene etter grunnutdanning)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 Må si meg veldig enig med #2 her. Det er stort sett alltid kvinnen i forholdet som går ned i stilling når barna kommer til verden. Hvorfor er det så og si aldri mannen? Når samlivsbruddene kommer, så er det vi som står med skjegget i postkassa og det er vi som får en økonomisk trangere pensjonstid. Har ingenting imot at folk jobber deltid, men jeg tror nok også det er skremmende mange som ikke har sørget for å være på den "rette" siden økonomisk dersom mannen plutselig kommer hjem og erklærer at han har funnet en annen. Har vel litt med lønn å gjøre..........tjener mannen 600 tusen og dama 250 tusen sier det vel sitt!Går jo ann å skrive en avtale i tilfelle brudd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Så vidt meg bekjent får du ikke "godskrevet" noe mer enn 40 år opptjening. Så hva gjør det vel å jobbe litt redusert i noen år (feks. 5). Jeg er ikke imot deltidsjobb altså, men vil bare kommentere at pensjonsreglene er endret, og du får "godskrevet" alle årene du har vært i arbeid. Det er slutt på maksimum 40 års "opptjening". Det er alle årene du har arbeidet som ligger til grunn for din pensjon. Men- det kan jo hende dette systemet endrer seg igjen til vi skal gå av med pensjon, mange år til fremdeles...
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Har master og jobber 80%. For meg er det et privilegie å kunne ha råd til å jobbe redusert. Har alltid sagt at jeg ønsker å jobbe deltid når barna er små, og vi har valgt en levestandard som gjør dette mulig: Ikke det største og fineste huset, ikke de dyreste bilene og ikke de mest fancy feriene. For meg er dette en investering i barna mine, og noe jeg er sikker på jeg ikke kommer til å angre. Litt mindre pensjon, joda men det er fortsatt nok til at jeg klarer meg helt fint. Og hvorfor jeg og ikke pappan'? Er visst litt tradisjonell der, JEG har lyst og pappaen ikke, men han synes det er fint at lillemor får en firdag hjemme med mamma. Det kommer tidsnok en dag der mamma bare har og holde seg unna, og da kan jeg gjerne gå opp i 100% stilling
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #18 Skrevet 6. mai 2012 Jeg tror nok det er litt over 50% av dem som velger deltid som har under 100 i IQ, ja. Hahaha! *ler så jeg griner* Jeg jobber 80% og har en PhD. Sikkert veldig lav IQ! Hva beviser det? Du vet at halve befolkningen har en IQ på under 100?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #19 Skrevet 6. mai 2012 Synes journalisten har et godt poeng der hun kommenterer artikkelen på bloggen sin: http://susannekaluza...id-i-dagbladet/ "Har aldri hørt gamle folk klage over at de brukte for mye tid sammen med barna da de var små." Sant som det er sagt! Så du har aldri hørt kvinner som klager over minstepensjon? Ja, da har ikke du fulgt veldig nøye med ... Selvfølgelig er det bra å være hjemme med de små, men det forutsetter mye bakgrunnsarbeid mtp sparing og planlegging mtp pensjon. Det er ikke bare å være hjemme mens ting skurer og går også klage når det går opp for en at minstepensjon ikke er noe å bli fet av!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. mai 2012 #20 Skrevet 6. mai 2012 Det er et spørsmål som det både kan svares ja og nei på. Det er vel omtrent like mange argumenter for at det er dumt som at det er lurt. Men forhåpentligvis har hver enkelt tenkt nøye gjennom om det er dumt eller lurt før man tar avgjørelsen, og så er det vel samfunnsmessige lure og dumme sider ved det at så mange kvinner velger å jobbe deltid.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #21 Skrevet 6. mai 2012 JEG er kvinne, jobber 50% fordi jeg VIL være hjemme med barnet mitt så mye som mulig. Det er MYE viktigere enn noen jobb og kariære i mine øyne!! Jeg er godt utdannet (veterinær), men jobb er for å tjene penger. Utdanningen er for å ha en morsom jobb å tjene penger på. Men LYKKEN i livet er å se datteren min vokse opp, bli ordentlig kjent, leke med henne, være der, nyte dagene med henne og kose meg med henne.Så om jeg ikke har råd til den nyeste bilen så betyr det ingen verdens ting! Så feminister som Martine Aurdal må bare klappe igjen!!! Det er mange mødre som VIL være mer hjemme og det er mange fedre som IKKE vil, som trives best med jobben. Likestilling for en hver pris har jeg overhode ingen sans for!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #22 Skrevet 6. mai 2012 Jeg jobber 80 % fordi jeg vil det! Barna hadde sikkert hatt det like godt hjemme med pappa, men ikke jeg! Derfor var det et lett valg for meg å være hjemme en dag. Det skal jeg gjøre til minste begynner på skolen.
vetra Skrevet 6. mai 2012 #23 Skrevet 6. mai 2012 Jeg er en av de som har valgt å jobbe deltid. Har 6 år på universitetet, gjennomsnittlig inntekt. Mannen jobber i perioder svært mye, og jeg er derfor ofte den som må følge opp og gjøre søt her hjemme. Har frem til i fjor jobbet fullt. Brukte da som nå hovedsakelig all min fritid med familien. Forskjellen nå er at jeg gleder meg mer over å leke med barna, orker mer å følge deres initiativ. Føler i perioder at jeg har blitt tvunget ut i en deltidsstilling, at jeg på en måte har ofret meg litt for familien. Så minner jeg meg på hvor sliten jeg pleide å være før, og hvor lite glede jeg hadde i hverdagen. Har en meget krevende jobb, og ikke sjelden var det overtid. Tror også noen mennesker er sterkere enn endre, og mestrer begge deler, jeg gjør ikke det. Skal sies at jeg sjelden er borte fra jobben. Vi har lite tilgang på barnevakt eller annen hjelp. Dersom jeg kunne tenke meg at ting var gjort annerledes, så var det at mannen jobbet mindre og jeg litt mer. Slik som artikkelen poengterte. Tenk om det var forbudt med overtid-
SameSara Skrevet 6. mai 2012 #24 Skrevet 6. mai 2012 JEG er kvinne, jobber 50% fordi jeg VIL være hjemme med barnet mitt så mye som mulig. Det er MYE viktigere enn noen jobb og kariære i mine øyne!! Jeg er godt utdannet (veterinær), men jobb er for å tjene penger. Utdanningen er for å ha en morsom jobb å tjene penger på. Men LYKKEN i livet er å se datteren min vokse opp, bli ordentlig kjent, leke med henne, være der, nyte dagene med henne og kose meg med henne.Så om jeg ikke har råd til den nyeste bilen så betyr det ingen verdens ting! Så feminister som Martine Aurdal må bare klappe igjen!!! Det er mange mødre som VIL være mer hjemme og det er mange fedre som IKKE vil, som trives best med jobben. Likestilling for en hver pris har jeg overhode ingen sans for!!! Interessant at du ønsker respekt og forståelse for ditt valg samtidig som du ber en annen kvinne, som tenker og velger annerledes, om å klappe igjen, med alt for mange utropstegn
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #25 Skrevet 6. mai 2012 Jeg tror nok det er litt over 50% av dem som velger deltid som har under 100 i IQ, ja. Hahaha! *ler så jeg griner* Jeg jobber 80% og har en PhD. Sikkert veldig lav IQ! Hva beviser det? Du vet at halve befolkningen har en IQ på under 100? Og at menn i snitt har litt høyere IQ enn kvinner. Når da det er flest kvinner som jobber deltid er det sansynlig at de som jobber deltid i snitt har under 100 i IQ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå