Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Har noen naboer med barn på 8 og 5 år. De sosiale reglene vet de i mine øyne lite om. Kommer ofte over til oss, selv om vi ikke er hjemme er de i Hagen/ verandaen. Minste er frekk og " bruker" mitt barn. Har søsteren besøk av venner sier hun ikke hei til litt barn engang men overser. Når hun blir alene står hun plutselig her som ingenting. Mitt barn får aldri låne noe hos dem mens mitt barns leker brukes av alle. Syns det er så vanskelig for foreldrene når jeg ikke inn hos og de kan sitte se på at de ekskluderer når de får andre barn på besøk. Har jo ikke nektet dem komme hit heller, men nå begynner mitt barn reagere. Vi satt opp trampolinen i formiddag og da kom de med en gang. Hopper og styrer. Kjekt nok det, men vet at når deres kommer opp får ikke mitt barn være i deres. Ifjor fikk mitt barn beskjed om at det ikke var lov trå på deres grense når de hadde besøk. Og da satt foreldrene sammen med dem. De koser seg når de er her men plutselig skjer det noe og det blir utrivelig. Neste gang det skjer har jeg lyst si noen velvalgte alvorsord. Tips? Og når kan jeg egentlig be dem holde seg borte for godt? Syns det er så vanskelig siden de trives sammen men de styrer showet og det syns jeg ikke er greit å lære mitt barn. Vil ikke oppdra en " dott" som skal godta alt. Vil bare si at når jeg snakker om besøk er det ikke snakk om annet enn andre barn i gata. De blir ikke jagd herfra f. Eks når andre barn dukker opp, mens det blir mitt barn. Dvs de drar hjem og mitt barn får ikke hå over hekken sammen med dem.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Hvor gammelt er barnet ditt? Blir 5 Året under deres yngste, eller like gammel?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Hvor gammelt er barnet ditt? Blir 5 Året under deres yngste, eller like gammel? Har det stor betydning?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Kan du ikke snakke med foreldrene, i verste fall gjøre det samme som de gjør
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Kan du ikke snakke med foreldrene, i verste fall gjøre det samme som de gjør Så du mener det er greit lære egne barn ekskludere?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Ta en prat med foreldrene kanskje. Si at ditt barn ikke liker å bli behandlet sånn og at du synes det er sårt å se på. Har de litt vett i skallen så gjør de noe med det. Har de ikke vett så synes jeg kanskje du skal bare nekte ungene å komme inn til dere. å si at de kan leke ut men ikke inne eller på trampoline. Gi dem litt deres egen medisin.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Hvor gammelt er barnet ditt? Blir 5 Året under deres yngste, eller like gammel? Har det stor betydning? Det er nÅ engang slik at barn ofte ekskluderer barn som er yngre dersom det dukker opp mer "attraktive" lekekamerater. Jeg sier ikke at det er greit, men det hadde vært enda verre dersom de var jevngamle og skulle begynne i samme klasse. Ta en prat med foreldrene. Spør om dere skal bli enige om noen felle kjøreregler.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var små. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var sm å. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også. Syns jeg ser innlegg opp og ned her inne om at en skal lære barna å ikke ekskludere. Og plutselig skal en la de styre på? Nei, jeg hadde gitt de samme medisin tilbake. Når barna blir lei seg syns jeg en skal gripe inn. Selv om det er normalt er det ikke greit og det er slik en som forelder skal veilede. Hvis ikke oppfostrer en ufyselige barn!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Hvor gammelt er barnet ditt? Blir 5 Året under deres yngste, eller like gammel? Har det stor betydning? Det er nÅ engang slik at barn ofte ekskluderer barn som er yngre dersom det dukker opp mer "attraktive" lekekamerater. Jeg sier ikke at det er greit, men det hadde vært enda verre dersom de var jevngamle og skulle begynne i samme klasse. Ta en prat med foreldrene. Spør om dere skal bli enige om noen felle kjøreregler. De er samme kull. Foreldrene bryr seg ikke. Har prøvd ta det opp men de mener de mÅ fÅ bestemme selv hvem de vil leke med. Greit nok det men Å utnytte andre er slemt uansett. De har vært utfor her hele dagen og lekt og nÅ kom mitt barn inn nettopp for de ville pÅ sin veranda og der var ikke mitt barn velkommen. Jeg tenker at jeg setter sluttstrek for hele naboskapet og nekter dem mer adgang hit. Vi fÅr straks besøk og det har vi ofte sÅ ingen fare sÅnn sett. Syns bare det er synd. Og til deg lenger ned; kan godt være det er naturlig for deg at barn driver pÅ sÅnn. Jeg mener derimot at dette er sosiale regler som mÅ læres. Og der svikter foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var sm å. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også. Syns jeg ser innlegg opp og ned her inne om at en skal lære barna å ikke ekskludere. Og plutselig skal en la de styre på? Nei, jeg hadde gitt de samme medisin tilbake. Når barna blir lei seg syns jeg en skal gripe inn. Selv om det er normalt er det ikke greit og det er slik en som forelder skal veilede. Hvis ikke oppfostrer en ufyselige barn! Jeg syns det er stor forskjell å ikke ekskludere i bursdager og annen foreldrestyrte ting. Det hi beskriver her syns jeg de fleste ungene på den alderen her har i mer eller mindre grad.
Gjest MMJ Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Trist at man ikke som foreldre kan samarbeide for godt "gate-miljø"? Barn er barn - derfor har mi som foreldre "myndigheten" til å gripe inn
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var sm å. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også. Syns jeg ser innlegg opp og ned her inne om at en skal lære barna å ikke ekskludere. Og plutselig skal en la de styre på? Nei, jeg hadde gitt de samme medisin tilbake. Når barna blir lei seg syns jeg en skal gripe inn. Selv om det er normalt er det ikke greit og det er slik en som forelder skal veilede. Hvis ikke oppfostrer en ufyselige barn! Jeg syns det er stor forskjell å ikke ekskludere i bursdager og annen foreldrestyrte ting. Det hi beskriver her syns jeg de fleste ungene på den alderen her har i mer eller mindre grad. Hi her. Syns du virkelig det er greit at et barn ringer på og ber ut din datter. Etter 15 minutter ute i deres trampoline går barnet i egen trampline(som forøvrig står helt ved siden av deres) med et annet barn som dukker opp og ditt barn får ikke være med lenger. Får ikke komme på deres part og må se på at de andre koser seg... Etter en stund drar det barnet og det ringer på døren deres igjen? Er dette normalt der du bor? Og ingen sier noe? Foreldrene reagerer bare når det er bursdager? Vel, bursdag er det 1 gang i året. Vil tro barna som ekskluderes sliter mer om det skjer jevnlig. Slik sett mener jeg dette er verre.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var sm å. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også. Syns jeg ser innlegg opp og ned her inne om at en skal lære barna å ikke ekskludere. Og plutselig skal en la de styre på? Nei, jeg hadde gitt de samme medisin tilbake. Når barna blir lei seg syns jeg en skal gripe inn. Selv om det er normalt er det ikke greit og det er slik en som forelder skal veilede. Hvis ikke oppfostrer en ufyselige barn! Jeg syns det er stor forskjell å ikke ekskludere i bursdager og annen foreldrestyrte ting. Det hi beskriver her syns jeg de fleste ungene på den alderen her har i mer eller mindre grad. Hi her. Syns du virkelig det er greit at et barn ringer på og ber ut din datter. Etter 15 minutter ute i deres trampoline går barnet i egen trampline(som forøvrig står helt ved siden av deres) med et annet barn som dukker opp og ditt barn får ikke være med lenger. Får ikke komme på deres part og må se på at de andre koser seg... Etter en stund drar det barnet og det ringer på døren deres igjen? Er dette normalt der du bor? Og ingen sier noe? Foreldrene reagerer bare når det er bursdager? Vel, bursdag er det 1 gang i året. Vil tro barna som ekskluderes sliter mer om det skjer jevnlig. Slik sett mener jeg dette er verre. Nei ikke på den måten. Men jeg syns det er greit at unger leker sammen i 10-15 min for så å leke videre med andre.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Jeg syns det høres ut som helt vanlig oppførsel for barn på den alderen. Du må la de lære selv og bare veilede om det er nødvendig. Dette er bare noe de også må gjennom som vi måtte da vi var sm å. Det er læring i dette og de vil finne ut av ting de også. Syns jeg ser innlegg opp og ned her inne om at en skal lære barna å ikke ekskludere. Og plutselig skal en la de styre på? Nei, jeg hadde gitt de samme medisin tilbake. Når barna blir lei seg syns jeg en skal gripe inn. Selv om det er normalt er det ikke greit og det er slik en som forelder skal veilede. Hvis ikke oppfostrer en ufyselige barn! Jeg syns det er stor forskjell å ikke ekskludere i bursdager og annen foreldrestyrte ting. Det hi beskriver her syns jeg de fleste ungene på den alderen her har i mer eller mindre grad. Hi her. Syns du virkelig det er greit at et barn ringer på og ber ut din datter. Etter 15 minutter ute i deres trampoline går barnet i egen trampline(som forøvrig står helt ved siden av deres) med et annet barn som dukker opp og ditt barn får ikke være med lenger. Får ikke komme på deres part og må se på at de andre koser seg... Etter en stund drar det barnet og det ringer på døren deres igjen? Er dette normalt der du bor? Og ingen sier noe? Foreldrene reagerer bare når det er bursdager? Vel, bursdag er det 1 gang i året. Vil tro barna som ekskluderes sliter mer om det skjer jevnlig. Slik sett mener jeg dette er verre. Nei ikke på den måten. Men jeg syns det er greit at unger leker sammen i 10-15 min for så å leke videre med andre. Men det er på den måten det er her så skjønner ikke helt hvorfor du mener det er normalt da? Barnet står her med engang vi får besøk selv men skjønner jo jeg må begynne be henne forlate. Syns det er synd, tross Alt er det ikke barnets feil men foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #18 Skrevet 6. mai 2012 Hvis deres barn får besøk av andre synes jeg deter helt i orden å si at "nå passer det ikke så godt, men kom igjen i morgen når vi ikke har besøk". å si at nabobarna ikke er velkomne i deres hage/hus fra nå av er derimot veldig dumt. Det skaper bare uvenskap og splid.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #19 Skrevet 6. mai 2012 Hvis deres barn får besøk av andre synes jeg deter helt i orden å si at "nå passer det ikke så godt, men kom igjen i morgen når vi ikke har besøk". å si at nabobarna ikke er velkomne i deres hage/hus fra nå av er derimot veldig dumt. Det skaper bare uvenskap og splid. Denne er jeg enig i
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #20 Skrevet 6. mai 2012 Hvis deres barn får besøk av andre synes jeg deter helt i orden å si at "nå passer det ikke så godt, men kom igjen i morgen når vi ikke har besøk". å si at nabobarna ikke er velkomne i deres hage/hus fra nå av er derimot veldig dumt. Det skaper bare uvenskap og splid. Denne er jeg enig i Allerede er det splid. `Hvorfor skal en måtte sende hjem Kari fordi at nabogutten Hans kommer i hagen? Dette gjelder jo ikke storslagent besøk men en annen nabounge. Vi hadde nettopp besøk men barnet der begynte spy(søsken hadde hatt omgangsyke) så ble kortvarig, men ja: jeg sendte nabobarnet hjem Barnet mitt har 2 venner her og naboene kommer nok snart hjem. Jeg syns det er helt teit at ikke alle skal kunne leke sammen. Men får de komme hit ender det med at hun tar med seg besøket her over hekken og mitt barn står uten lekekamerater.
Light of my life Skrevet 6. mai 2012 #21 Skrevet 6. mai 2012 Skjønner du er irritert ut fra det du beskriver. Syntes det er helt på sin plass å si til foreldrene at dersom de ikke tar en prat med poden ang normale sosiale spilleregler, så vil du gjøre det, og dersom situasjonen ikke bedres vil ikke nabojenta være velkommen hos dere lenger. Er helt for at barn må lære og ordne opp selv og alt det der, men dette høres jo helt på kanten ut. Jeg ville ikke stått på sidelinjen i dette tilfellet.
2 hjertegull :) Skrevet 6. mai 2012 #22 Skrevet 6. mai 2012 Jeg skjønner deg godt jeg, HI! Jeg er helt enig, enkelte ting bør man gripe inn i, og dette er en av de tingene. Selv om barn bør ordne opp i krangler og slikt så langt det er mulig, så skal ikke vi som foreldre sitte på sidelinja og se på slikt som dette. Når det ikke nytter å snakke med foreldrene, så ville jeg faktisk blitt så forbanna at jeg hadde stengt ute de barna. Kanskje blir de lei seg, kanskje gir de faen. Blir de lei seg, så håper jeg de forteller dette hjemme... Vi har en nabojente som er akkurat lik som de du beskriver, eller.. Hun var slik. Hun kommer ikke hit mer, for jeg har nekta henne det. Etter hun kalte meg dum forran moren, og denne ikke reagerte på det i det hele tatt, så har jeg sagt at hun får ikke komme hit mer.. Dersom foreldrene ikke lærer barna de sosiale reglene, så får de lære the hard way, og jo før jo bedre...
Gjest splætt Skrevet 6. mai 2012 #23 Skrevet 6. mai 2012 Hvis du er til stede når denne ekskluderingen foregår (altså at du hører selv hva naboungen sier), så kan du vel forklare at dette er urettferdig? At det er urettferdig at de skal låne ditt barns trampoline, men at ikke ditt barn skal låne deres? Og at det er urettferdig at ditt barn må gå hjem, når de andre får bli? Jeg er enig med deg i at dette bør korrigeres. Det er greit å velge lekekamerater selv, men ikke å aktivt stenge ute på den måten, eller å utnytte andre. Urettferdighet er noe barn stort sett har meninger om, så det kan kanskje være greit å ta det derfra? Synd ikke foreldrene ser det - skjønner at det kan være mange gråsoner i dette området, og det er ikke alltid greit å vite når man bør gripe inn. Men når det er så systematisk og tydelig sm det du beskriver bør det tas tak i.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 6. mai 2012 #24 Skrevet 6. mai 2012 Hvis dette var meg så ville jeg gjort følgende: Neste gang naboungen er hos dere og dere får gjester, så ville jeg sagt til naboungen: Hei, nå fikk vi gjester, men du kan godt få bli hvis NN får bli med og leke når du har besøk. Er det en avtale? Hvis det ikke funket, spør ungen hvorfor det plutselig ikke var greit.. Osv. Samme greie når de kommer i hagen til dere, gjør avtaler. Spør hvordan det er å bli utestengt, om naboungen selv blir det noen ganger og hvordan det føles. Si at din unge blir lei seg ( i rolige former, helst hjemme hos deg og uten stor baluba) Kanskje det går opp et lys for ungen etterhvert. Husk at 5-åringen der i huset er lillebror/søster og nok er vant til å bli herset med. Da er det deilig å herse med noen andre! Men nabobarnet vet jo godt at det ikke er artig å bli utestengt så med litt voksenkløkt så kan dette godt løses uten at dere foreldrene blir uvenner. Det tjener jo verken dere eller ungene på???
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #25 Skrevet 6. mai 2012 Hvis du er til stede når denne ekskluderingen foregår (altså at du hører selv hva naboungen sier), så kan du vel forklare at dette er urettferdig? At det er urettferdig at de skal låne ditt barns trampoline, men at ikke ditt barn skal låne deres? Og at det er urettferdig at ditt barn må gå hjem, når de andre får bli? Jeg er enig med deg i at dette bør korrigeres. Det er greit å velge lekekamerater selv, men ikke å aktivt stenge ute på den måten, eller å utnytte andre. Urettferdighet er noe barn stort sett har meninger om, så det kan kanskje være greit å ta det derfra? Synd ikke foreldrene ser det - skjønner at det kan være mange gråsoner i dette området, og det er ikke alltid greit å vite når man bør gripe inn. Men når det er så systematisk og tydelig sm det du beskriver bør det tas tak i. Takk. Tro meg, jeg har prøvd snakke med henne flere ganger og prøvd denne tilnærmingen også. Det synker bare ikke inn. Hun oppfører seg der og da men glemmer det like fort. Jeg har gitt beskjed både til henne alene, når situasjon oppstår og der er flere, foran foreldrene hennes, ja: i det hele tatt. Jeg har nektet henne komme og forklart hvorfor, men neste gang er det glemt likevell. Det er liksom begrenset hva jeg kan gjøre. Og bare så det er sagt: det er ikke bare mitt barn som får gjennomgå. Hun har prøvd bruke barnet her som en å rotte seg sammen med for å skvise ut andre men der satt jeg foten ned så det ble ikke mange forsøkene. Godt mulig hun blir styrt av søsteren men det kommer liksom til et punkt hvor jeg ikke godtar unnskyldninger uansett hva det måtte være. Foreldrene har aldri vært ute med barna, de har aldri syklet med dem, sparket ball eller noe så tror rett og slett ikke de vet hvordan de skal være mot andre. Minste har gått lite i bhg også. Ble tull her nå på senettermiddagen også så i morgen ihvertfall får de holde seg på "sin" side. Dette gidder jeg ikke. JA; det er barnslig, unødvendig og en god smule latterlig egentlig men jeg kan ikke oppdra nabobarna når verken de eller foreldrene eier empati eller vett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå