Fluffy87 Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 for en mnd siden ble gutten vår syk med omgangsyke.. da begynte han å våkne kl 5 hver dag. greit nok, han trengte å få i seg den veska han kunne, så da fikk han en flaske.. problemet er nå... han er frisk igjen, men den vanen henger igjen.. hver dag, mellom 5 og 6.30 våkner han! vi har kutta ut å gi han flaske, vi tar han ikke opp i senga, og vi har prøvd gråtekur... men nå er det jeg som begynner å bli sprø.. kan dere komme med flere ideer om hva vi kan gjøre for at han ikke skal våkne så tidlig? han er 1 1/2 år, sover ca 1 time på dagtid (skal prøve 30 min i dag) legger seg mellom 19-19.30... før pleide han å sove til ca 8..
Lammelåret Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Til dels tror jeg du må akseptere det, det er mange unger som våkner i 6-630 tiden. å våkne før 6 synes jeg er for tidlig, dvs at det er grunn til å gjøre noe med det. Husk på at så små barn er i stadig forandring og du kan ikke forvente at han har samme sovemønster hele tiden. Jeg ville kuttet ned på dagsovingen. Du kan fortsatt gi han flaske, men med vann. Er han tørst må han få drikke, kanskje er det nok til at han sovner igjen. Når dere går inn til han skal dere ikke sette på lyset. Snakk med lav og rolig stemme og fortell at det er natt. Si at dere kommer til han når det er morgen. Evt stryk rolig over ryggen og syng litt hvis det roer han, men pass på å ikke underholde han. Sjekk om han trenger ny bleie.
lille sprelle Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 HÆ????? Velkommen til virkeligheten! Dere har bare vÆrt heldige før og det er HELT normalt at småtroll mener at dagen skal begynne på det tidspunktet du nevner. Hos oss er det en seier om klokka nÆrmer seg 7 og det gjør den sjelden. Har en på 4 år. Vi sier at alt før 6 er natta, før 7 også, men er mer fleksibel der. Legger henne i egen seng om klokka er før 6 og kan komme i vår etter det.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Legg ham tidligere. Vår erfaring er at søvn avler søvn. Hvis vi legger guttene så sent som 19.30 så våkner de gjerne før 6, de må være i seng til senest kl 19, da våkner de først 6.30-7.00. Jeg vil forøvrig tro at en på halvannet år trenger en daglur på 1 t, jeg ville prøvd å legge ham tidligere for å hindre at han blir overtrøtt før jeg kuttet ned på dagluren.
jentemamma Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Ville ikke anbefale å kutte ned på dagsovingen enda. De fleste har en god lur midt på dagen til 2-3 års alder. Da risikerer du bare en overtrøtt unge. Det kan være litt med årstiden også. Merker det hjemme, hvert år. Dagen starter sjeldent etter kl. 6 her i huset. Våkner de tidligere er de "lært" til å bli i senga til vi kommer og sier at det er morgen. Er mye fin sang i sengene her noen ganger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå