Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Legger du ut privat informasjon evnt bilder av andre på nettsider som facebook og twitter uten å spørre om tillatelse fra den aktuelle personen først? Hva ser du på som privat informasjon evnt. ikke privat? Hvor går grensen? Er det den aktuelle personen sitt ansvar å si i fra til enhver anledning om man ikke ønsker å ha informasjon om seg selv på nett, eller er det du som tar bilde/legger ut informasjon som har ansvaret for å forhøre deg med hver person?
SameSara Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Så lenge bildet ikke er av det man kan kalle "offentlig interesse", som, feks. bilder av Mette-Marit, Tone Damli el., så har man som fotograf alltid et ansvar for å spørre vedkommende som er avbildet om man kan publisere bildet. Det er ikke lov å publisere bilder av andre uten å spørre først. Jeg legger aldri ut bilder av andre uten å spørre om tillatelse først og jeg refser den som legger ut bilder av meg, eller av barna mine, uten å spørre først.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Det er vel ikke tillatt å legge ut bilder av andre uten å spørre dem først. Uansett ville jeg ikke gjort det, nei. Når det gjelder barn, er det vel juridisk sett foreldrene som bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 venninna mi la ut info om dattera mi på facebook. Fullt navn og vekt på jenta mi med en gang hu var født. Jeg såg det 4 dager etterpå da jeg kom hjem fra sykehuset. Og det likte jeg svært dårlig da jeg ikke har noe info om mg og mine så hu fikk høre det fra mg. Om det er lovlig vet jeg ikke men... Jeg spør alltid før jeg leger ut bilde.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Bortsett fra barna og samboer, legger jeg ikke ut bilder av andre. Hvis jeg legger ut bilder fra stevner til guttungen, kan det hende at enkelte andre havner med på bildene, men da er de fullt påkledd og har hjelm og briller (kjører cross).
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Jeg spør alltid først hvis jeg legger ut bilder av andre sine barn (noe jeg sjelden gjør). Legger sjelden ut bilder på fb siden min.
cheni Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Jeg legger ut om mitt og mine, men kunne aldri lagt ut bilder fra første skoledag av guttungen med andre elever, festbilder fra jobb osv... Hadde blitt sur om det ble lagt ut bilder av meg, ikke fordi jeg ikke vil bli avbilda på fb, men fordi det faktisk ikke er lov. Hadde jeg blitt spurt, da hadde det vært greit, med mindre det var festebilder jeg ikke ville at elevene på jobb skulle se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå