Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Hei snille damer! Jeg lurer på en ting jeg håper noen av dere vet svaret på Var heldig å ble lett gravid i fjor sensommer, men mistet i uke 8/9...fulgte masse komplikasjoner og kort fortalt endte det med sykemelding 1/2 år...jeg var fra før av sykemeldt noen uker grunnet bekkenplager (var i tung jobb) Jeg har brukt opp litt over et halvt år av min rett på sykepenger........og er redd jeg må vente så lenge som et halvt år med å prøve å bli gravid igjen Tør ikke sette meg/oss i knipe og risikere å bli gravid uten rettigheter...... har lenge hatt det vanskelig etter komplikasjonene og føler siste halvår mer eller mindre er tilbrakt på legesenteret. Nå begynner jeg derimot å bli klar for å prøve på nytt, og ønsker egentlig bare å "kjøre på"..... Det jeg frykter er at jeg er så uheldig at noe skjer ila svangerskapet, som gjør at jeg bør trappe ned på jobb, eller frastå helt fra jobbing.....(Håper veldig at alt går knirkefritt og at jeg kan jobbe til permisjonsstart,men slikt vet man aldri på forhånd) Det jeg lurer på er....Hvis jeg blir gravid ila sommeren, og er uheldig å feks blør litt etterhvert....(da vet jeg at jeg vil få fullstendig panikk) -da ønsker legen min at jeg skal ta det HELT med ro og slappe av,sier hun. Hvis jeg ikke har rett på sykepenger,har jeg da rett på svangerskapspenger? Eller har jeg ikke annet valg enn å jobbe 1/2 år før vi setter igang prøvingen........ Må jeg være syk for å få svangerskapspenger? "holder" det ikke at legen mener jeg bør ta det med ro? Håper noen snille damer vil svare meg, det ville jeg satt stor pris på!!!!!!!! Hilsen meg med et enormt ønske om å få bli mamma
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Svangerskapspenger er for friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret og der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge... Ut fra det du skriver her kan jeg ikke se at du fyller kriteriene for dette dessverre.. Men hvor lenge siden er det du var sykemeldt da? Husk at når du har jobbet i 26 uker sammenhengende uten sykekmelding (utover arbeidsgiverperioden, altså mer enn 16 dager) har du igjen rett på inntil 52 uker sykepenger...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Så om jeg har en jobb med mye ståing gåring og stress, så holder ikke det til å oppfylle kriteriene? Jeg har jobbet i to mndr...men kun deltid ca 40-50% har tidligere hatt 80-100% stilling Takk for svar,forresten!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Så om jeg har en jobb med mye ståing gåring og stress, så holder ikke det til å oppfylle kriteriene? Jeg har jobbet i to mndr...men kun deltid ca 40-50% har tidligere hatt 80-100% stilling Takk for svar,forresten! I utgangspunktet ikke, og uansett må du jo først gi arbeidsgiver en sjanse til å tilrettelegge.. Kan de f.eks gi deg en annen mer stillesittende jobb har du ikke rett på svangerskapspenger.. Men dette med svangerskapspenger praktiseres veldig ulikt rundt om kring så om det blir aktuelt er det enkleste å snakke med jordmor eller lege om det og se hva de sier... Nav "godtar" i utgangspunktet de årsaker lege/jordmor kommer med for søknad om svangerskapspenger slik jeg har skjønt det, men det er jo likevel ikke sånn at du kan "velge" mellom sykepenger og svangerskapspenger. Er du syk er sykepenger rett stønad, er du frisk men har en farlig jobb og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge er svangerskapspenger rett stønad..
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Du må også jobbe 100% i 26 uker. Holder ikke med redusert stilling.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Skal forhåpentligvis begynne i full stilling igjen i juni. Jeg ønsker som sagt å jobbe, men man vet som sagt aldri Hva hadde dere gjort i min situasjon? Sårt å skulle vente hele 6 mndr med prøvingen.... skulle hatt termin om 1 uke nå
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Jeg ville nok ventet siden det virker som du tror det kan hende du vil trenge sykemelding neste gang.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Ville dere ventet selvom barn var alt som stod i hodet deres natt og dag? Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut Skulle ønske storken gjorde som i tegneseriene....
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 Ville dere ventet selvom barn var alt som stod i hodet deres natt og dag? Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut Skulle ønske storken gjorde som i tegneseriene.... Ja. Klarer å tenke logisk uansett og tenke på å sikre fremtiden for familien og barn som skal komme. Har gjort det selv.
eliona Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 Ikke for å være frekk altså, men hadde det egentlig ikke vært best å vente en stund? Både i forhold til det å opparbeide ny rett til sykepenger, men også for deg følelsmessig? Og i hvertfall hvis du har hatt komplikasjoner. Jeg hadde en spontanabort og trengte opetasjon. Men faktisk så sa legen at jeg burde vente i opptil 6 mnd før jeg ble gravid på nytt, sånn at sår for grodd der inne og at alt får hvile. Men også i henhold til det psykiske. Neste gang jeg ble gravid tenkte jeg ekstra mye på barnet jeg hadde mistet. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå