Gå til innhold

herregud legen min altså

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid slitt med å holde vekta oppe og nå det siste halve året har jeg rast ned 10 kg (stress, problemer på jobben og bekymringer pga sykt barn).

Dro tilslutt til legen nå fordi jeg synes jeg har gått ned for mye, klarer ikke å få i meg nok mat og er slapp, føler ofte at jeg nesten besvimer.

Den gamle legen min har sluttet så jeg har fått tildelt en ny lege som jeg bare har vært hos noen få ganger. Hun er utenlandsk og veldig hyggelig og blid, men litt brå og voldsom synes jeg. Da jeg kom utbrøt hun bare "Hva har du gjort for å bli så flott, jeg vil vite hvordan du har klart det!. Jeg forklarte at jeg ikke har villet gå ned og at dette faktisk er et problem for meg (165 cm og 45 kg). Føler meg ikke vel eller i form i det hele tatt. Virket ikke som hun forsto at dette var noe problem i det hele tatt og bare var #misunnelig# og hun tok ikke blodprøver eller noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Oj da ville jeg definitivt byttet lege! Om man føler at noe ikke er i orden og blir avblåst fordi legen har et skrudd skjønnhetsideale er det noe riv ruskende galt spør du meg!

Jeg er en cm høyere enn deg og hadde bare vært knokler hvis jeg skulle veid 45 kg...

Uansett vekt så skal du bli tatt på alvor!

Skrevet

Det var jo utrolig uproffesjonelt av legen da.. Men hva ville du egentlig legen skulle gjøre? Det virker jo som om du selv vet hvorfor vekta har rast nedover, så da må du jo gripe fatt i de tingene som stresser deg og gjør at du går ned i vekt? Legen kan ikke "fikse" dette på magisk vis, du må selv sette av tid til mat, hvile og til å gjøre de "rette" tingene... I en startfase kan det kanskje være lurt med næringstilskudd av noe slag (f.eks næringsdrikker eller pulver som kan blandes i maten for å gjøre den mer næringsrik - fåes kjøpt på apoteket) sånn at du føler deg litt mer "ovenpå" og kan gripe fatt i tingene som stresser deg...

En blodprøve vil ikke fortelle deg noe mer enn om du har mangel på noe, men det i seg selv gir deg jo uansett ingen løsning - du har jo mangel fordi du har stresset og spist dårlig, eller mener du det er sånn at du stresser og spiser dårlig FORDI du kan ha mangel på noe??? Viktig å finne ut hva som er rett utgangspunkt for deg da tilnærmingen vil være vidt forskjellig avhengig av årsaken...

Skrevet

Neida, jeg forstår at legen ikke kan trylle. Men siden jeg har gått ned mye, er sliten og ikke føler meg i form så syntes jeg det var fornuftig å ta det opp med legen og få tatt en helsesjekk og kanskje noen råd og tips. F.eks ingen vits å begynne å ta jerntilskudd hvis jernlagrene er bra og jeg tenkte at det var best å måle blodtykket fordi jeg ofte føler at jeg holder på å besvime. Jeg tror jo selv at grunnen til dette er at jeg har hatt en helt utrolig slitsom tid både privat og jobbmessig (alvorlig sykt barn som måtte opereres osv samt nedskjæringer, oppsigelser osv på jobben, usikker framtid og veldig dårlig stemning på jobb). I tillegg har jeg i hele høst og vinter og frem til nå hatt veldig mange luftveisinfeksjoner og aldri rukket å komme meg ovenpå etter hver gang. Syntes derfor at nå var det på tide å komme seg til legen og få tatt en skikkelig sjekk. Det er jo da litt rart å komme til legen og føle seg utslitt, tynn og bleik og ikke frisk og så få høre at man er Så heldig som har gått ned osv.

Skrevet

Anbefaler Meritene:) Det er måltiderstatning de bruker til f.eks gamle mennesker som ikke får i seg nok mat. Du får kjøpt det på apotek eller helsekost. Ofte er det lettere å drikke enn å spise om man er nedkjørt av diverse årsaker... Tro meg, straks du får i deg nok næring så kommer mye av kreftene tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...