Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Barnet fikk 150 000 kr, hvordan plassere pengene for best mulig avkastning samt at det er sperret for uttak lengst mulig?
Lille- MO Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 å sperre tror jeg du kan gjøre avtale med banken om. sett de på høyrentekonto. min fikk så mye penger at de er hos overformynderiet, og pengene står på høyrentekonto i dnb. gode renter der.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 takk for svar. Må man under overformynderiet, eller kan man bestyre pengeplassering selv? Vet at overformynderiet normalt kommer inn ved 75 tusen, men det er jo litt avleggs og omdiskutert ordning det der nå.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Sett pengene på fond - i ditt navn ( dnb har mange gode) Så gir du barnet pengene ved et eventuelt huskjøp eller når det er behov. Hilsen hun som har spart seg opp til en 1,1 million på mine 31 første år, ved å plassere penger på trygge fond.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Om banken får inn 150.000,- på en konto i barnets navn er de pliktige å kontakte overformynderiet, de skal alltid på banen ved slike summer siden det gjerne er forskudd på arv e.l. og da skal de beskyttet for barnet. Tro meg, det er mange foreldre der ute som ville brukt opp de pengene... Overformynderiet har gode avtaler med banken, så pengene forrenter seg godt. Datteren min har litt over 1 mill kroner og de passer overformynderiet på. Helt greit egentlig, vil vi ha ut penger til f.eks pc, dyre fritidsaktivteter e.l. får vi selvfølgelig det. Alternativet er å sette de i ditt navn, jeg ville gjort det. Er ikke bra for en tenåring å få slike kontoutskrifter i posten. Ser allerede nå i klassen til 11 åringen min at det skrytes av hvem som har mest penger i banken, de planlegger hva de skal bruke pengene til når de blir 18 år osv. Det er vanskelig for en 18-åring som plutselig får tilgang til en slik konto å ikke bruke det til russebuss, sydenturer o.l. Om du sparer i ditt navn kan du gi pengene til barnet når du mener han/hun er moden for å ta de imot, f.eks ved første boligkjøp, bryllupsgave e.l. Det er også begrenset hvor stor formue barnet kan ha før det mister retten på støtte fra lånekassen, det unngår du også ved å ha pengene i ditt navn. Når det gjelder hvilke fond du bør plassere pengene i o.l. kan du få gode råd i banken.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Er ikke god på plassering, men vi har et fosterbarn vi har spart en del penger til. Vi har spart barnetrygden hver mnd , har vært hos oss siden han var bitte liten. I tillegg til vanlig sparing, pluss at vi har satt inn bursdags og julepenger etc. Vi har løst dette med at kontoen og fond står i mitt navn. Jeg og mannen disponerer disse sammen og begge deler er sperret for fullmakter. (Med tanke på at biologisk familie kan prøve seg å få ut pengene om det står på barnet) Konto og fond er også merket i banken slik at det ikke er noen tvil om at det er hans penger, men jeg står altså som eier for å slippe overformynderi og evnt trøbbel med biologisk familie. Vi har også opprettet testament der dette er nevt. Vi har testamentert slik at vi ønsker at det blir delt så likt som mulig mellom våre biologiske barn og vårt fosterbarn, samt at kontonr XXXXX og fond nr XXXXX er fosterbarnets eie og skal holdes utenfor delingen selv om det står som min eiendel. (I tilfelle noe uforutsett skulle skje) Vi ba om økonomisk rådgivning i banken da vi skulle plassere pengene for barna. Vi sparer noe på høyrentekonto, samt noe i fond:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå