Gå til innhold

Store bekymringer ang økonomi:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg viste at samboeren min hadde gjeld før vi ble sammen, men jeg viste ikke hvor mye det var. Det var når vi flyttet sammen at jeg fant brev om den ene inkassosaken etter den andre og jeg fant ut at total summen var betrakelig høyere enn jeg hadde trodd. Jeg var stormforelsket og gikk med på å flytte sammen, men sa da jeg trodde totalsummen var langt under halvparten at hans gjeld ikke skulle gå ut over meg.

Han lovet det og begynte å betale ned gjeld. Det er fint, men hele lønnen hans går til gjeld så min inntekt går til mine regninger, felles regninger og husholdning.

Utgiftene mine har gått bra å være rimelig fra før vi ble sammen til over min inntekt. Det har gitt meg gjeld og flere inkasso saker og jeg har aldri tidligere hatt problemer ned å betale for meg fordi jeg alltid har vært nøye med hva jeg har råd til i forhold til inntekt.

Dårlig råd gir meg hodebry. At jeg ikke får betalt regninger gjør at jeg sover dårlig på nettene, jeg har blitt deprimert fordi jeg bekymrer meg så nye om hvordan det skal gå rundt til neste lønn.

Han lovet at det skulle bli bedre. Lovet det for første gang for et år siden, men min gjeld øker bare. Han bruker heller penger på unødvendig enn nødvendig.

Nå har jeg fått nok! Jeg klarer ikke å leve på denne måten mer. Jeg er bare så redd for at han skal love meg at det blir bedre hvis jeg tar det opp med han igjen og at forelskelsen og løftet om bedring får meg til å bli til jeg er så langt nede økonomisk at jeg ikke klarer å rette det opp!

Hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg si? Dette ble langt, men det er en veldig stor bekymring!

Videoannonse
Annonse
Gjest Ziva
Skrevet

Redd deg selv, ikke la han drukne deg i gjeld og inkassokrav.

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Jeg hadde flyttet om det hadde vært løsningen. Du skal ikke lastes for hans dårlige økonomiske sans.

Snakk med noen som har peiling på økonomi, og få hjelp. Samboeren din får ta ansvar selv.

Du kunne spart, det er dine penger, og du har kommet i en situasjon som ikke lønner seg for deg. Ta grep fort. Du kan sikkert komme ut av dette på og klare deg. Surt at du har tapt mye penger.

Jeg tror jeg vil råde deg til å flytte. Dere kan se senere. Det vil sikkert ta noen år før han er i økonomisk balanse igjen. Ikke bo sammen med han før han har orden på økonomien. Dere kan jo fortsette forholdet, og prøve igjen å bo sammen senere om det ordner seg.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Enten så bør dere søke om økonomisk rådgiving i banken eller hos NAV. Dersom han ikke ønsker det så må du bare redde deg selv. Fælt å si det, men noen ganger må man forlate et synkende skip.....

Gjest peacock
Skrevet

Om han ikke ser alvoret gir du ham et ultimatum. Enten ringer han til sine kreditorer og prøver å få til en ordning som hans inntekt klarer. Samtidig må han sette opp budsjett for hva han absolutt trenger - resten går til felleskassen. Alternativt ser du å komme deg ut av forholdet fortest mulig og ordner opp for deg selv.

Sett opp en tidsfrist - gi han f.eks to uker til å få til en betalingsplan og et budsjett, og 3 mnd til å vise at han klarer å holde det.

Skrevet

Han sier han har snakket med kreditorene og økonomisk veileder, men jeg ser ingen endring alikevel. Han sier vi skal sette oss ned å lage budsjett og det skjer ikke. Jeg lager budsjett, men det holdes ikke. I tillegg så få jeg ikke vite om all gjeld han har. Den ene gangen jeg satt opp budsjett sa jeg til han at jeg måtte vite hvor han hadde gjeld og summen. Jeg syns ikke det var så ille og fant ut at dette kunne vi klare og alilevel sitte igjen med anledning til å spare. Det viste seg at det han fortalte meg ikke var en brøkdel av den egentlige summen og han fortsetter å få nye inkasso saker.

Jeg har innsett at dette ikke går lenge! Jeg er så redd for at han skal få meg til å gi det en sjanse til når jeg tar det opp.

Gjest peacock
Skrevet

HI, enten ligger han alt på bordet med en gang og får til en ordning innen en gitt frist (og denne må være kort!!). Du må få fullt innsyn, evt. gjennom en fullmakt. Ellers ser du å komme deg ut fortest mulig! Kanskje er det allerede for sent for ham å redde forholdet siden han har brutt tilliten ganske grovt allerede.

Du vil ikke bygge et forhold med en du ikke kan stole på, og du vil ikke ende opp med betalingsanmerkninger og gjeld til opp over begge ører når forholdet er over.

Skrevet

tenker at du burde tenke på dine egne regninger. ikke hans. betal det som står i ditt navn. ikke hans. er hans regninger og hans gjeld fra før dere ble sammen.

dere får dele alle felles utgifter i 2. og du må kunn betale ditt. ikke hans. klarer han ikke det så burde du for din egen del dra,...

Skrevet

Kom deg vekk fra han! Han er ikke ærlig med deg og det kommer bare til å bli verre så lenge han ikke ser alvoret selv. Pakk enten saken dine eller hans og fortell han i klar tale at så lenge han har en økonomi så ute av kontroll kan dere ikke bo sammen.

Alternativt får du overta styringen av pengene hans. Med det mener jeg at minibank kort kreditt kort osv klippes i to. Du overtar nettbankbrikke etc. Du får da ta av penger til fellesutgifter og regninger så får han rett og slett få lommepenger.

Alle unødvendige utgifter må opphøre og alt som handles skal handles der det er billigst!

Lykke til! Men tenk først og fremst på deg selv i denne situasjonen!

Skrevet

DEtte er grunnen til at jeg ikke vil flytte sammen med kjæresten min..bare at her er det omvendt. Jeg har masse ekkelgjeld, som jeg betaler ned på, og den vil jeg være kvitt, eller iallfall ha under såpass tak at det ikke går utover han på noe vis.

Du må bare be om fullt innsyn, rådgivning i bank -hvor dere beggge er med, og som noen over her sier: betal dine regninger, ikke hans!!

Går han ikke med på det, må du nesten vurdere om det er verdt det i lengden..Lykke til!

Skrevet

Er han sammen med deg for at han elsker deg eller for at han får alt gratis??

jeg ville iallefall ikke ha gått ifra noen som betalte ALT for meg og tillegg slapp jeg å ta noe ansvar, svare ærlig på spørsmål og hvis det virkelig ble helvete kunne jeg bare love gull og grønne skoger og lyve litt mer så var alt ok igjen.

Dere kommer aldri til å få noe felles fordi han har aldri trengt å ordne opp i noe, du har jo gjort det for han. Han betaler jo ikke en krone i felleskassa, ikke EN krone for å hjelpe deg når du får økonomiske problemmer og enda så er det du som skal redde forholdet???

Flytt ifra hverandre til han har ryddet opp i rotet sitt, hvis han virkelig vil ha deg så tar han tak i problemmene sine.

Hvis han bare likte pengene dine så har han en ny samboer innen 6 mnd som betaler alt for han og da slapp du unna et evig gjeldshelvete!!

Skrevet

Et mulig ultimatum er at du tar over hele økonomien og at han får lommepenger. Du får alle inntektene og han får lommepenger på sitt kort hver måned. Bli i så fall enige om hva disse lommepengene skal dekke.

Skrevet

Du skal jo ikke betale hans livsopphold mens han betaler ned sin gjeld! Han betaler gjeld med det som er igjen etter han betalte sine løpende utgifter.

Har mistanke at du er dumsnill, men det må du slutte med, han drar deg rett ned i gjørma!

Skrevet

Her bør du stikke raskt før skuta synker og du blir med i dragsuget.

Skrevet

Jeg har vært i gjennom det samme. Og fortsatt er, for så vidt. Men vi er på vei ut av det og det går bra! Det finnes løsninger! Jeg fant meg ikke i det, og gav han valget; lettvinte penger og gjeld eller meg og barnet vårt. Heldigvis forstod han alvoret. Vi kontaktet banken, de har hjulpet oss MYE. Anbefaler dere og gjøre det samme.. de har tross alt peiling på økonomi, og er flinke til å veilede, hjelpe til, gi råd osv. De betalte ned alle hans "tullelån", så vi nå har "vanlig" banklån, hvor ikke gjelden vokser helt vanvittig for hver regning.. Jeg har også innsyn i alle pengene når jeg vil, kortet hans kan ikke brukes på nett etc. Snakk med profesjonelle i banken!!

Skrevet

Slik var det her også når vi ble sammen.

Samboeren hadde en del på inkasso og slet med å betale regninger. Når vi ble sammen så hadde han begynt såvidt å få orden på ting selv, men som mannfolk flest så var han treeeeg... :-P

Vi hadde vært sammen i 3 mnder(ja, vi flyttet sammen veldig tidlig, det var det som var riktig for oss), så fikk jeg full kontroll over pengene hans og alle regningene. Tvang han nærmest til å ringe ulike inkassoselskap for å få orden på ting og avtale nedbetaling.

Jeg var student og hadde selv ikke så god råd på den tiden selv om jeg jobbet ekstravakter Kom oss utav smølja i løpet av 6-9 mnder uten å måtte ta opp noe ekstra lån.

Han viste at han måtte få orden på økonomien ellers så mistet han meg. Valget var enkelt.

Dette er 5-6 år siden, i dag eier vi eget hus, godt betalte jobber og venter nr 1. :-D

Skrevet

Meld dere på luksusfellen.

Skrevet

Muligens så er han en person som aldri lærer og ikke ser alvoret i inkassokrav og til slutt betalinsanmerkninger. Skjønner at det er vanskelig å bare gå, han har sikkert mange gode sider. Han lyger nok fordi han ikke vil innrømme ovenfor seg selv engang at han har problemer. Hvis dette er en mann du vil satse på, skaff profesjonell hjelp, og få orden på rotet, det andre alternativet er å gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...