Gå til innhold

Spiserørsbrokk? Erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med spiserørbrokk der ute?

Lurer på om det kan være det jeg har? Har i de siste to årene vært plaget med en del ubehagelige brystsmerter. For å være ærlig kjennes det ut som om det er hjertet det er noe galt med, det er et skikkelig trykk og ubehag i brystkassen som sprer seg oppover halsen og til kjeven.

 

Men har vært til lege 3 ganger nå, og også forsøkt å ta EKG under et anfall (vanskelig, ettersom det så godt som hadde gått over før jeg fikk komme inn), og alt er i skjønneste orden. Er normalt frisk og sprek, så jeg håper selvfølgelig at det IKKE er hjertet. Men det er skremmende... Tror ikke det er angst heller, jeg er obs på å bevare roen under anfallene, og ikke spesielt engstelig av meg ellers.

 

I dag hadde jeg første skikkelige anfall etter at jeg ble gravid, og det var IKKE hyggelig. Var redd for ungen, men den sparket som før. Synes det virker som om jeg alltid får slike anfall etter måltid, og helt uavhengig av fysisk aktivitet, derfor tenker jeg på spiserørsbrokk. Det er ikke vanlige sure oppstøt/refluks, det har jeg hatt mange ganger før og det kjennes helt annerledes ut. Og da hjelper det å sitte oppreist, det hjelper ikke her.

 

Noen som helst andre som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har spiserørsbrokk, men ikke særlig plaget med det. Eneste er at jeg var veldig plaget med halsbrann under graviditeten. Ikke så veldig plaget med det nå, utenom når jeg spiser feks forskjellige matretter som yoghurt. Men ikke kjent med disse anfallene som du beskriver over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt samme type smerter som deg.da jeg var gravid med 1 barnet ble jeg skikkelig dårlig siste mnd og gikk ned 4 kg fordi jeg fikk så vondt da jeg spiste.men med meg kommer å går. det er stort sett bra viss jeg holder vekta nede el ikke er gravid...Ellers har syrenøytraliserende medisin vært en redning,men når man er gravid hjelper det lite.fordi man ikke kan ta reseptbelagt medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk påvist spiserørsbrokk i 2008, og var før det plaget med vanvittige smerter øverst i ribbeinene, der som de begynner å dele seg..Den "trekanten" eller hva jeg skal kalle det. Var til gastroskopi for å undersøke det. Fikk så Ranitidin 300mg (syrenøytraliserende) for det.

 

Generelle tips hvis du har spiserørsbrokk er å ikke drikke appelsinjuice, cola, kaffe, ikke spise ting med mye syre som vingummi, smågodt, sitron osv. Mat med lite fett var også viktig for min del. Husk også å spise regelmessig!!!!!!!!!!!

Siden da har jeg egentlig ikke vært plaget. Det forsvant.

 

Nå når magen begynner å bli større er ting egentlig bare verre enn noen gang før. Glemmer jeg av å spise, er stresset eller trist og har grått så kjennes det ut som at overkroppen min skal dette av!

Jeg får stålende smerter som begynner i "trekanten" trekker seg oppover brystet og gir meg problemer med å puste. Ryggen begynner å verke som en reaksjon på at jeg strammer musklene forran.

Jeg får hjertebank, blir ør i hodet, gjerne med hodepine som følgesvenn og må sette meg. Svetten renner! Noen ganger er smertene så sterke at armene mine mine begynner å prikke.

 

Det eneste som hjelper da er å sette seg ned, spise rolig og puste godt. I veska har jeg ALLTID Gaviscon tyggetabletter (som er 100% trygt å bruke under graviditeten, i følge pakningsvedlegget). Dersom hodepinen ikke gir seg etter en god time tar jeg faktisk en Paracet også.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg, uansett er å få påvist hva som skylder disse smertene. Er det hjertet ditt, så er det best å ha det undersøkt altså!

 

Krysser fingrene for at du finner ut av ting og at du ikke har for mye smerter i tiden fremover:)

 

Cam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk påvist spiserørsbrokk i 2008, og var før det plaget med vanvittige smerter øverst i ribbeinene, der som de begynner å dele seg..Den "trekanten" eller hva jeg skal kalle det. Var til gastroskopi for å undersøke det. Fikk så Ranitidin 300mg (syrenøytraliserende) for det.

 

Generelle tips hvis du har spiserørsbrokk er å ikke drikke appelsinjuice, cola, kaffe, ikke spise ting med mye syre som vingummi, smågodt, sitron osv. Mat med lite fett var også viktig for min del. Husk også å spise regelmessig!!!!!!!!!!!

Siden da har jeg egentlig ikke vært plaget. Det forsvant.

 

Nå når magen begynner å bli større er ting egentlig bare verre enn noen gang før. Glemmer jeg av å spise, er stresset eller trist og har grått så kjennes det ut som at overkroppen min skal dette av!

Jeg får stålende smerter som begynner i "trekanten" trekker seg oppover brystet og gir meg problemer med å puste. Ryggen begynner å verke som en reaksjon på at jeg strammer musklene forran.

Jeg får hjertebank, blir ør i hodet, gjerne med hodepine som følgesvenn og må sette meg. Svetten renner! Noen ganger er smertene så sterke at armene mine mine begynner å prikke.

 

Det eneste som hjelper da er å sette seg ned, spise rolig og puste godt. I veska har jeg ALLTID Gaviscon tyggetabletter (som er 100% trygt å bruke under graviditeten, i følge pakningsvedlegget). Dersom hodepinen ikke gir seg etter en god time tar jeg faktisk en Paracet også.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg, uansett er å få påvist hva som skylder disse smertene. Er det hjertet ditt, så er det best å ha det undersøkt altså!

 

Krysser fingrene for at du finner ut av ting og at du ikke har for mye smerter i tiden fremover:)

 

Cam.

Tusen takk for svar! Endelig en annen person som beskrev følelsen omtrent akkurat som jeg har det -og som vet hva smertene skyldes! Veldig beroligende. For som sagt så ER jeg undersøkt med tanke på hjertet, og det er ingenting som tyder på at det er noe galt der.

 

Jeg får også hjertebank noen ganger, blir svimmel, slapp og føler at ubehaget stråler utover. Ser foreløpig ikke så veldig tydelig mønster i forhold til hva som utløser det, rent bortsett fra at det nesten alltid kommer etter måltid hvor jeg har drukket kaffe eller te til. Har kuttet ned på begge deler det siste året, og altså ikke hatt anfall på flere måneder. Om det er koffeinfri kaffe eller te eller ikke har ingen betydning, kanskje det er garvesyren i teen?

 

Skal kjøpe Gaviscon så fort jeg kan! Og så får jeg ta det opp med legen igjen neste gang jeg skal inn på time. Spiserørsbrokk er forresten veldig vanlig i familien min.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Gammel post, men jeg sliter med akkurat det samme og har gjort det i over 1 år nå. Vært til hjertespesialist og tatt 100vis av ekg siden det føles som det er hjertet. Alle tester er fine. Men har murringer i hele kroppen, og er svimmel og kvalm, samt vondt i brystet og har brennende følelse i øvre mage regionen.Skal til gastro men ikke før 19 januar:(. Gikk det over hos deg? Isåfall hva gjorde du for at det skulle gå over? 

Anonymkode: 03300...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gammel post, men jeg sliter med akkurat det samme og har gjort det i over 1 år nå. Vært til hjertespesialist og tatt 100vis av ekg siden det føles som det er hjertet. Alle tester er fine. Men har murringer i hele kroppen, og er svimmel og kvalm, samt vondt i brystet og har brennende følelse i øvre mage regionen.Skal til gastro men ikke før 19 januar:(. Gikk det over hos deg? Isåfall hva gjorde du for at det skulle gå over? 

Anonymkode: 03300...88c

Jeg har det også, og er ganske plaget. Men med protonpumpehemmere (medisin), går det ganske bra. De er på resept, men frem til gastroskopi kan du bruke gaviscon og Pepcid eller Zantac. 
Jeg har nettopp vært utredet for en eventuell operasjon, siden jeg er såpass plaget, men legen konkluderte med at vi avventer, siden man også kan få en del plager etter operasjonen (ikke kunne kaste opp, ikke kunne rape, og dermed mye luft i magen).

Du kan også legge noe under sengebeina i hodeenden, så overkroppen din heves mens du sover. Vær forsiktig med alkohol, særlig hvitvin og bobler.

Anonymkode: aeba4...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...