Gå til innhold

Hvis man har hatt en tøff fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få utskrift av sin egen journal fra fødsel for å se hva man eventuelt kan gjøre annerledes? Og får man samtale på sykehuset hvis man ønsker det? Hadde en veldig tøff fødsel sist, og vet at redselen kommer etterhvert.

Er nok ikke så redd at jeg vil søke om KS, men vil legge det opp greiest mulig om jeg kan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok kontakt med sykehuset og fikk journalen tilsendt og så gikk jeg gjennom den med jordmoren jeg gikk til i svangerskapet. Jeg syns det var veldig greit å gjøre det fordi jeg i ettertid lurte på hva som egentlig skjedde noen ganger i løpet av fødselen. For å få journalen ringte jeg til sykehuset og fortalte hva jeg ønsket (tror jeg bare ringte resepsjonen) og fikk en mailadresse så jeg kunne sende en skriftlig forespørsel om å få den. Jeg betalte litt for det, tror det hvertfall var under 100kr.

Skrevet

Du kan få journalen din ja, du må bare ringe sykehuset (de tar litt betalt for kopieringen).

Når du blir gravid igjen er det heller ikke noe problem å få en samtale om forrige fødsel og for å prate om hvordan dere skal legge opp den neste for å få den så trygg og rolig som mulig.

Ta det opp med jordmor, eller når du er til ordinær ul, så setter de opp en time til deg.

Lykke til.

Skrevet

Jordmor bestilte for oss, og hun fikk den tilsendt til seg, og så gikk vi gjennom den sammen. Det var veldig nyttig.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg fikk utskrift av journalen og en ekstra samtale, jeg slet en del etter en røff fødsel. Det gjorde godt for sjela! ;-) Dessuten skulle vi flytte langt vekk, og en av jordmødrene sa at ikke alle papirene nødvendigvis fulgte med den elektroniske journalen, noe som gjorde meg litt utrolig og ekstra masete på å få utskrift. Men vi har krav på å få det om vi ber om det, det er jo vår journal. Er veldig spent på hvordan jeg blir i neste svangerskap mtp. å grue meg til fødsel.

Skrevet

Hei! Jeg hadde også en veldig tøff fødsel m førstemann. Tok en stund før jeg kom over den. Fikk utskrift av fødselsnotatene som ble ført under fødslene dagen etter da jeg ba om d, samt fikk en samtale m jordmor for å gå gjennom fødselen. På dette notatet står min mellom rier, ev snertelindring, etc etc. Tror den ligger i journalen din, så du har krav på en kopi av den. Jeg fikk i tillegg snakket litt m jordmoren som fulgte meg under svangerskapet et par mnd etter fødselen hvor vi gikk gjennom fødselen igjen. Jeg bestemte meg for at dette ikke skulle stoppe meg, og vi fikk nr to bare 19mnd etter den første. Hørte mange si st fødsel nr to er enklere, m var veldig spent alikevel. M d viste seg å stemme, d var så klart tøffe tak her også, d er jo en fødsel, m på et HELT annet nivå! MYE lettere fødsel, følte at jeg var meg selv mye mer denn gangen og mer til stede. D kan mannen min bekrefte! Lykke til, sannsynlighten er stor for at d blir lettere denne gangen. Snakk m jordmor på helsestasjonen og ev be om time på sykehuset eller hjelp til å skrive snør brev som skal følge m helsekortet til sykehuset.

:)

Skrevet

Her må du helst til samtale hos jordmor på sykehuset, hun kan forklare deg steg for steg hva som skjedde i fødselen din. (gjennom det som står i fødselspapira) og du he lov å få med kopi heim.

Det gjorde jeg.

Har alle papir. Og det gjorde godt å få ting forklart. :)

Lykke til uansett. Det er ikke gøy å gru seg til fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...