Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #1 Skrevet 4. mai 2012 Datter 3 1/2år. Mye sint og sur, det værste er sinneutbruddene, hun hyler og skriker helt ekstremt..gjort det lenge..synes synd i barnehagen som må hanskes med henne når hun er som værst..jeg sliter selv..får så vondt av barnet jeg har som er 2 år eldre, det barnet er rolig og alltid smilende og glad, føler barnet er like sliten og lei som oss for at lillesøster er så svingende i humøret. Hun er også veldig trøtt etter barnehagetid, men kan vel ikke begynne å sove på dagen i en alder av 3 1/2 år?? Har bare så vondt i meg, er flau over barnet mitt...er sta som et esel...og hyler ekstremt når hun ikke får viljen, kaster seg på gulvet osv osv!! Dette skjer kanskje 4 dager i uken..humøret svinger vanvittig, om hun er trøtt så er = helt ekstreme utbrudd av sinne der hun skriker....og andre dager kjempe glad og fornøyd. Håper virkelig ikke datteren min har adferdsproblemer?? er livredd barnehagen tror jeg er en dårlig mor....(( Men har jo et annet harmonisk barn så noe må jeg jo ha gjort rett?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #2 Skrevet 4. mai 2012 Føler barnehagen tenker det er vår feil, eller at de ikke orker barnet vårt mer:( hun er skikkelig morsom og blid innimellom, men sta,sint og veldig hissig mest.....
Silly80 Skrevet 4. mai 2012 #3 Skrevet 4. mai 2012 Virker som trassalder, men ville tatt henne med til lege, kan være noe som plager henne. Hvordan sover hun om natta? Lureste når de holder på sånn er å ikke gi oppmerksomhet. Min datter prøvde dette i butikken. da bare gikk jeg ut av butikken etter å ha sagt til henne at hun kan komme ut når hun er ferdig Tror hun bare prøvde 1 gang etter det. Det jeg lurer på er om huner sånn i barnehagen? Har du snakket med de ansatte der? Hvis hun er sånn der også, ville jeg nok tenkt på å kanskje få henne testet hos PPT.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #4 Skrevet 4. mai 2012 Hun er slik i barnehagen ja. Hun har slitt mye med mageproblemer, men har ikke funnet ut noen årsak. Har sovet dårlig ofte, og spesielt trøtt var hun i dag. Hun har dårlig språk, PPT skal ta en vurdering av henne ang språk snart...................... HI
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #5 Skrevet 4. mai 2012 Er i barnehagen hun ofte har utbruddene! Men også hjemme, samme hvor det er. Hun får de når hun får de.... HI
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 4. mai 2012 #7 Skrevet 4. mai 2012 Er akkurat som å høre om min datter for 1,5 år siden. Da var hun 3,5. Hun hadde problemer med å få sovne, sovnet kanskje ikke før 21-23 om kveldene. Hadde forferdelige hyle anfall. Gren då og si fra vi kom hjem fra Bhg til hun sovnet. Hun hadde også store språk problemer, hadde vel 10-15 ord på den tiden. Men hun har fått diagnosen psykisk utviklingshemmet. Men mye sv gråtingen og hyle anfallene skyldes språk. Tenk hvor frustrerende det må være å ikke kunne gi uttryk for hva man vil. Jeg tror nok språk problemene kan henge sammen med hylingen. Min datter har stoppet helt med dette etter hun klarte å lære seg å gjøre deg forstått. Ville bedt Bhg å kontaktet ppt, kanskje hun kan ha rett på noe ekstra hjelp i Bhg. Lykke til:)
Silly80 Skrevet 4. mai 2012 #8 Skrevet 4. mai 2012 Ja ville nok kontaktet PPT, høres ut som noe som ikke er helt som det skal. Trass pleier ofte å være mest hjemme..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #9 Skrevet 4. mai 2012 har ei jente med trass anfall til tider.. roa seg litt ned etter hu nerma seg 4 men sjer av og til enda.. men det er kunn når hun er med oss hjemme eller med oss andre plasse.. aldri om noen passer henne eller i barnehagen nesten.. hender og ofte det er at hun er trøtt og sliten etter barnehagen. men har ofte samtaler i barnehagen og hun er ikkje på den måten der.. her hjelper det at hun får litt tid for seg selv.. har den siste tiden selv bynnt og gå inn på rommet sitt eller en plass hun får vere alene til det går over (10 min etter på er det glemt
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #10 Skrevet 4. mai 2012 PPT er som sagt kontaktet grunnet treg språkutvikling, vi venter nå...men vet ikke hva annet det kan være. Hun har vært slik i ca 1 år eller lengre, noen dager veldig fine, andre dager helt på tur, veldig sint. Men noe er nok bare en del av personligheten også, vanvittig sta og tempramangsfull, alltid vært. Men er mest lei av denne hylingen, sa det rett ut til henne i dag at snart har hun INGEN venner igjen i barnehagen slik som hun skriker, ungene trekker seg jo bort.... Men hun har da dager der hun klemmer og nusser på de andre barna ( vennene sine), og klemmer ofte de voksne så hun har mye emapti også Trøster meg selv litt....... HI
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 Kan legge til at hun roet seg helt ned når hun kom hjem, og sovnet halv 6..så sikkert helt skutt! veldig trøtt. La seg fint. HI
Kj377 Skrevet 4. mai 2012 #12 Skrevet 4. mai 2012 Leste du om de barna med hvete og melkeallergi? Tror det stod i Dagbladet..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #13 Skrevet 4. mai 2012 Nei. Men hvordan tester man dette? Har nå tatt blodprøver med tanke på cølikai,stoffskifte, og alle allergi prøver, samt rtg av magen hennes... Men hun har mye forstoppele, så en del vondt i magen har hun. Har du link?? HI
Gjest yrild Skrevet 4. mai 2012 #14 Skrevet 4. mai 2012 Jeg tenker med en gang då®lig hørsel... Mulige tegn på dårlig hørsel: - Manglende interesse for og reaksjon på lyder og stemmer (gjelder fra 6 mnd alder). - Gjentatte ørebetennelser. - Barn som er grovmotorisk forsinket. - Følg med på om barnet har talespråket i orden. Er det artikulasjonsproblemer?Hvordan er språkforståelsen? - Følg med etter alvorlig infeksjon som hjernehinnebetennelse. - Dersom barnet viser økt visuell oppmerksomhet - Dersom barnet har påfallende god utviklet kommunikasjon med kroppsspråk og gester. - Ved kraftig nedsatt hørsel, kan det være sterke følelsesmessige reaksjoner i form av sinne og/eller sterk egenvilje. Har en bror med sterkt nedsatt hørsel som ble sent oppdaget fordi han var utrolig flink til å kompensere, men det gjorde ham ekstremt frustrert i perioder og veldig sliten etter barnehage, skole. Verdt å sjekke ut?
Gjest yrild Skrevet 4. mai 2012 #15 Skrevet 4. mai 2012 og hun over her mener vel denne: http://www.klikk.no/foreldre/mat/article751828.ece
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #16 Skrevet 4. mai 2012 Skjønner din frustrasjon. Jeg har en som er over 3 og som sover en liten lur på dagen. Enten i vogn eller på madrass i bhg. Har funnet ut at han ikke kan sove mer enn 30 minutter for at han skal sovne til kvelden igjen. Men de 30 minuttene har alt å si på hvordan humøret er!! Utenom det så er det vel vanlige tips som Forutsigbarhet. Lag avtaler sammen, klistremerkebelønning for enten dagen, timer, eller etter hvert måltid, etter hva som passer... Dette har vi med to elever i 1.klasse. Den ene får klistremerke etter endt dag hvis dagen har vært bra, blir påmint denne belønningen dersom det begynner å skli ut. Den andre har større problemer og får klistremerke etter hver time dersom oppførselen har vært bra. Begge vet hva som regnes som god oppførsel (alt fra sitte rolig ved pulten, ikke avbryte, ikke sutre osv, individuelt) Positiv respons, vær konkret Veiledning - kroppskontakt, blikkontakt Vær i forkant! Konsekvens utifra handling Rutiner rutiner rutiner, være bestemt, tydelig, trygg. Lykke til. forresten så hadde jeg vært åpen ovenfor storesøster ang lillesøsters problemer og lagd avtaler med henne hva hun skal gjøre når hun får raseriannfall, lese bok, se på tv, gå på rommet sitt (gjøre noe hun syns er trygt). Selvom det er lillesøster som får all oppmerksomheten akkurat da, så vet hun at dere ser henne da også.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #17 Skrevet 4. mai 2012 Jeg tenker med en gang då®lig hørsel... Mulige tegn på dårlig hørsel: - Manglende interesse for og reaksjon på lyder og stemmer (gjelder fra 6 mnd alder). - Gjentatte ørebetennelser. - Barn som er grovmotorisk forsinket. - Følg med på om barnet har talespråket i orden. Er det artikulasjonsproblemer?Hvordan er språkforståelsen? - Følg med etter alvorlig infeksjon som hjernehinnebetennelse. - Dersom barnet viser økt visuell oppmerksomhet - Dersom barnet har påfallende god utviklet kommunikasjon med kroppsspråk og gester. - Ved kraftig nedsatt hørsel, kan det være sterke følelsesmessige reaksjoner i form av sinne og/eller sterk egenvilje. Har en bror med sterkt nedsatt hørsel som ble sent oppdaget fordi han var utrolig flink til å kompensere, men det gjorde ham ekstremt frustrert i perioder og veldig sliten etter barnehage, skole. Verdt å sjekke ut? Hei! Takk for info,men har nettopp sjekket hørselen på datteren vår på sykehuset, og alt var tipp topp:) Hun har også dren, de sitter fint så ingen dårlig hørsel:) Men hun har nok hatt det før siden hun har hatt væske i ørene, men tørt og fint nå, og legen som tok hørseltesten sa at hun hører godt..... Når det gjelder grovmotorikk så er den veldig fin. Er kun språket hun sliter litt med, og som til tider skaper frustasjon selvfølgelig..henger ca 1 ( 1 1/2 år etter med språk max), og er derfor ppt skal inn å utrede henne nå Så føler vi har sjekket alt som sjekkes kan både av mage og ører som hun har vært plaget med... HI
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #18 Skrevet 4. mai 2012 Skjønner din frustrasjon. Jeg har en som er over 3 og som sover en liten lur på dagen. Enten i vogn eller på madrass i bhg. Har funnet ut at han ikke kan sove mer enn 30 minutter for at han skal sovne til kvelden igjen. Men de 30 minuttene har alt å si på hvordan humøret er!! Utenom det så er det vel vanlige tips som Forutsigbarhet. Lag avtaler sammen, klistremerkebelønning for enten dagen, timer, eller etter hvert måltid, etter hva som passer... Dette har vi med to elever i 1.klasse. Den ene får klistremerke etter endt dag hvis dagen har vært bra, blir påmint denne belønningen dersom det begynner å skli ut. Den andre har større problemer og får klistremerke etter hver time dersom oppførselen har vært bra. Begge vet hva som regnes som god oppførsel (alt fra sitte rolig ved pulten, ikke avbryte, ikke sutre osv, individuelt) Positiv respons, vær konkret Veiledning - kroppskontakt, blikkontakt Vær i forkant! Konsekvens utifra handling Rutiner rutiner rutiner, være bestemt, tydelig, trygg. Lykke til. forresten så hadde jeg vært åpen ovenfor storesøster ang lillesøsters problemer og lagd avtaler med henne hva hun skal gjøre når hun får raseriannfall, lese bok, se på tv, gå på rommet sitt (gjøre noe hun syns er trygt). Selvom det er lillesøster som får all oppmerksomheten akkurat da, så vet hun at dere ser henne da også. Tusen takk for gode tips:) Vi har tenkt å la henne sove i barnehagen fra mandag av, hun trenger mye søvn, legger seg 18.30 hver kveld og opp ca halv7-7, og når hun som i dag har vært i barnehagen i 8-9 timer så er hun helt kake når hun kommer hjem, har merket at de dagene hun har hatt seg en liten lur så er hun mye mer blid, men vet ikke om hun vil sove på kommando da:P sovner alltid i bil på dagen, har også sovet litt ett par ganger i barnehagen, og da har hun vært veldig blid i følge personalet...(personalet er forøvrig veldig flinke og vi har en god dialog hele tiden) Når det gjelder konsekvenser og regler så bør vi bli flinkere ja, er nok noen tips jeg trenger å følge i praksis der ja...er så lett å bare gi etter når hun setter i gang å hyler..men må ikke gi meg. takk igjen for gode tips!!
annkz69 Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Hei .... (orket ikke lese alle innleggene da vi nettop har vært gjennom en "runde". Sitter da og surfer litt etter emnet. Vi har en gutt på 9 år, går i 4 klasse. Frisk og rask, bortsett fra pollen allergi. Alt startet med lite energi på skolen, veldig sliten på skolen og orket ikke lekser. Med lekser kom voldsomme utbrudd! Ekstremt sinne, trass, slåing, sparking og skikkelig skriking. (aldri på skolen) Tilslutt begynte jeg og tenke på min bror som har melkeallergi. Han blir meget sint når han har fått i seg noe som helst som har med melk å gjøre. (uansett hvordan framstillt). Jeg sluttet umiddelbart med melk - 100%. Det var lett da verken pappaen eller jeg selv tåler melk (andre symptomer). I dag var det 2 1/2 uke siden forrrige utbrudd, før kom de hver dag! I to og en halv uke har vi hatt en ny gutt. Glad, synger, energi etter skolen osv. I dag gikk det galt! JEG tar skylden da jeg ikke stoppet ham i og spise en stor bolle fra åpent bakeri som jeg vet er bakt på melk!! Tre timer senere hadde vi et sjokk utbrudd!! Det varte ikke så lenge da vi var mer sikre på hvordan takle det og han selv forstod hva som foregikk. Vi venter på utredning fra barneklinikk/allergi. Men jeg tror jeg har fått svar allerede. Det var artikkelen i avisen om de to små som fikk nytt kosthold som gjorde at jeg våknet!! Lykke til alle som sliter med allergi barn! Det er tungt og vanskelig , men akk så herlig når man finner ut av det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 PPT er som sagt kontaktet grunnet treg språkutvikling, vi venter nå...men vet ikke hva annet det kan være. Hun har vært slik i ca 1 år eller lengre, noen dager veldig fine, andre dager helt på tur, veldig sint. Men noe er nok bare en del av personligheten også, vanvittig sta og tempramangsfull, alltid vært. Men er mest lei av denne hylingen, sa det rett ut til henne i dag at snart har hun INGEN venner igjen i barnehagen slik som hun skriker, ungene trekker seg jo bort.... Men hun har da dager der hun klemmer og nusser på de andre barna ( vennene sine), og klemmer ofte de voksne så hun har mye emapti også Trøster meg selv litt....... HI det går jo an å kontakte logoped privat dersom det er lang ventetid kommunalt. tror det er verdt de pengene det koster. har ellers ingen andre råd dessverre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #21 Skrevet 21. mai 2012 Hun er jo i den rette alderen tenker jeg, og noen barn er mye mer trassige enn andre. Men for sikkerhets skyld ville jeg kontaktet ppt-tjenesten og bare høre deres mening. greit å få en utenforstående som kan bekrefte eller avkrefte noe. Kanskje får du bare noen tips og råd til hvordan du skal takle det på best mulig måte til denne fasen er over (forhåpentligvis en fase). Barn som er trøtte blir kjempefort sur og trassig. Merker det selv på vår egen datter. Kanskje må hun få en ekstra dupp tidlig på formiddagen. Jeg kan selv ha behov for en dupp på dagtid i voksen alder. Hvem vet, kanskje hun ikke sover godt om natta, eller får uttrykt skikkelig hva hun mener? Ikke vær redd for å søk hjelp. Du er ingen dårlig forelder. Alle barn har sin vilje og sin personlighet og man kan ikke alltid være forberedt på hvordan man skal takle det. Du er en god mor som faktisk reflekterer over adferden til barnet ditt og ikke ser blindt på den. Du taper ihvertall INGENTING på snakke med noen profesjonelle Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #22 Skrevet 22. mai 2012 Beklager at jeg er så "slem", men dere gir jo svaret selv. Ungen er ikke i såkalt trassalder , hun er utslitt. Hun ser dere i 2-3 timer pr dag, og er på jobb eller i senga resten av sitt døgn. Prøv å tenke deg hvor lang en halvtime var da du var 3-4 år! Og hun er i bhg 8-9 timer pr dag, og dere lurer på hvorfor hun ikke trives med livet sitt???
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2012 #23 Skrevet 22. mai 2012 Beklager at jeg er så "slem", men dere gir jo svaret selv. Ungen er ikke i såkalt trassalder , hun er utslitt. Hun ser dere i 2-3 timer pr dag, og er på jobb eller i senga resten av sitt døgn. Prøv å tenke deg hvor lang en halvtime var da du var 3-4 år! Og hun er i bhg 8-9 timer pr dag, og dere lurer på hvorfor hun ikke trives med livet sitt??? Det kan naturligvis være at barnet ikke trives i bhg, men sannsynligheten er vel egentlig litt liten for at det er den hele grunnen. De aller fleste barn på 3,5 år takler fint 8 timer i bhg uten å få store raseriutbrudd støtt og stadig. Det er jo hverdagen til de fleste på den alderen, så da burde i grunn alle barn hylt og skreket mesteparten av tida. HI - jeg vet nok hvordan du har det nå. Mitt barn var også slik frem til seks-års-alder. Vi har fått god hjelp av ppt og bup. Men ja, man føler seg dessverre som en elendig forelder når barna får slike utbrudd.
Appelsinpiken Skrevet 22. mai 2012 #24 Skrevet 22. mai 2012 Tenker med engang at det er noe i maten hun ikke tåler. Har en fettter med en diagnose, og pga denne diagnosen skulle de prøve kostholdsregulering. Hvor stor effekt dette ville ha på språket var det ingen som kunne tenke seg til! Gikk fra tegn til tale til et forståelig språk på veldig kort tid. Var en del proving og feiling i starten, men konklusjonen ble at han ikke skulle ha melk og gluten. Kosthold har nok em mye større betydning enn hva vi tror. Og em ting til, selv toler jeg ikke melk noe bra, men dette vises ikke på tester. Så selv om matvarer blir "klarert" ville jeg ikke tatt dette for god fisk
Gjest thricane Skrevet 22. mai 2012 #25 Skrevet 22. mai 2012 Jeg har noen tips til deg som jeg er overbevist hjelper de fleste barn, men spesielt barn med litt sen språkutvikling og utagering deretter. Min bakgrunn er at jeg har en sønn med autisme og ADD. Jeg sier ikke at dette er det din datter har, men at noen av trekkene som sent språk og utbrudd kan nok dette hjelpe på samme måte som dette hjalp min sønn. Jeg hadde en samtale med en kollega for noen år siden hvor jeg fortalte om problemene. Min sønn får "meltdown" når begeret flyter over. Da har vi vanskelig for å få kontakt/snakke med han under "utbruddet". Nøkkelordet er forutsigbarhet. Da mener jeg ekstrem forutsigbarhet! Først lager du dagsplan. Her kan du tegne bilder av gjøremål eller ta bilder og fremkalle. Siden hun er så liten og har litt sent språk, er det viktig med det visuelle. Det må være enkelt, men veldig konkret. F eks til morgen kan du ha et bilde for å stå opp, ett for å gå på do, ett for å pusse tenner, ett for å kle på seg, ett for å spise frokost. Kvelden før forbereder du klærne sammen med henne. Legg disse på en fast plass. Vi la klærne på gulvet i den rekkefølgen han skulle ta de på. Husk at alt skal ha en fast plass. Ta henne med når du finner fast plass til skoene, til tannbørsten, til handkleet og kulten hun skal bruke osv. Hvis hun havner litt ut av det under en runtine, kan du ta frem planen og gå gjennom den sammen med henne på nytt. Gå også gjennom den om morgenen, hva dere skal denne dagen, slik at hun alltid vet hva hun skal og hvor dere skal. Husk å holde på rutinene i helgen også. Barnehagen bør også innvolveres. De kan få bilder til dagsplan fra PPT. En kollega forklarte meg faktisk enkelt hvorfor det har så mye å si med forutsigbarhet. Hun forklarte at mange ting som er opplagt for oss voksne, er ikke så opplagt for de små. Du kan sammenligne dagen deres med at du selv står opp og noen har flyttet på sminken din, nøklene dine, klærne dine. Du må ha andre til å hjelpe deg med å finne alt sammen. Tenk hvor dårlig start du får på dagen. Det påvirker oss voksne å starte slik, og for barn, kan det gjøre forskjellen på en god og en dårlig dag. Lykke til. PS, ang kosthold, jeg har snakket med lege om kasein og glutefri kost. Her skal du være godt forberedt før du setter i gang. Det krever mye tid. Ta det i samråd med en lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå